dinsdag 10 november 2020

Week van het leven; 8-14 november #2 Het ongeboren gehandicapte leven.

Afbeelding van internet

Van 8 tot en met 14 november is het de Week van het Leven.

In deze week wil ik in 6 korte blogs stilstaan bij verschillende facetten van het leven.

In deze blog staan we even stil bij het ongeboren gehandicapte leven, dat vaak op aanraden van artsen en familie, wordt afgebroken (tot 24 weken mag dit ongestraft, zoals we in de eerste blog zagen). 

In de zwangerschap kan gekozen worden voor allerlei testen, die handicaps (van ernstig meervoudig tot een hazenlipje...) kunnen uitsluiten of juist aan het licht kunnen brengen, waarna de ouder(s) kan bepalen of hij of zij dit leven wil ja of nee. 

Ook het gehandicapte leven, hoe moeilijk dit ook kan zijn en worden voor het kind en de ouders, is met Gods weten en naar Zijn wil op deze aarde gezet. Hij wil de kracht geven om voor dit kwetsbare leven te zorgen. En hoeveel van deze kinderen, wiens leven mocht blijven bestaan van de ouders, zullen straks volmaakt voor Zijn troon zingen en spelen?

God zegt in Zijn Woord dit erover in 2 Samuël 9 over de kreupele Mefiboseth:

6 Als nu Mefiboseth, de zoon van Jonathan, den zoon van Saul, tot David inkwam, zo viel hij op zijn aangezicht, en boog zich neder. En David zeide: Mefiboseth! En hij zeide: Zie, hier is uw knecht.

7 En David zeide tot hem: Vrees niet, want ik zal zekerlijk weldadigheid bij u doen, om uws vaders Jonathans wil; en ik zal u alle akkers van uw vader Saul wedergeven; en gij zult geduriglijk brood eten aan mijn tafel.

8 Toen boog hij zich, en zeide: Wat is uw knecht, dat gij omgezien hebt naar een doden hond, als ik ben?

9 Toen riep de koning Ziba, Sauls jongen, en zeide tot hem: Al wat Saul gehad heeft, en zijn ganse huis, heb ik den zoon uws heren gegeven.

10 Daarom zult gij voor hem het land bearbeiden, gij, en uw zonen, en uw knechten, en zult de vruchten inbrengen, opdat de zoon uws heren brood hebbe, dat hij ete; en Mefiboseth, de zoon uws heren, zal geduriglijk brood eten aan mijn tafel. Ziba nu had vijftien zonen en twintig knechten.

11 En Ziba zeide tot den koning: Naar alles, wat mijn heer de koning zijn knecht gebiedt, alzo zal uw knecht doen. Ook zou Mefiboseth, etende aan mijn tafel, als een van des konings zonen zijn.

12 Mefiboseth nu had een kleinen zoon, wiens naam was Micha; en allen, die in het huis van Ziba woonden, waren knechten van Mefiboseth.

13 Alzo woonde Mefiboseth te Jeruzalem, omdat hij geduriglijk at aan des konings tafel; en hij was kreupel aan beide zijn voeten.


En in het laatste bijbelboek Openbaringen kunnen we lezen dat straks, als de nieuwe hemel en aarde daar zijn, alles volmaakt zal zijn en ook de gehandicapten die de Heere hebben leren kennen, zonder handicap bij Hem mogen zijn.

Geen opmerkingen: