vrijdag 29 mei 2026

Mei: opruim-, orden- en wegdoemaand #5: de vierde week

 In deze laatste week was de gang, wc en gangkast aan de beurt, omdat deze zone aan de beurt was. Ook heb ik gelijk de zolder meegepakt, zodat we in de maand mei alle plekken in ons huis zijn doorgegaan.

De dobbelsteen vertelde dat er uit de gang(kast) 6 dingen weg moesten en dat er van zolder 7 dingen weg moesten.

Wat ging er weg?

Gang(kast):
1 gootsteenzeefje (naar mijn ouders)
1 stapeltje stofzuigerfilters (afval)
1 stofpanty (afval)
1 poetsdoek (afval)
1 winterjasje (kringloop)
zooltjes (afval)
1 busje impregneerspray (naar mijn ouders)
3 potjes schoensmeer (afval)
1 handvol verpakkingsmaterialen (karton en plastic)
1 wisbordje (afval)
3 spellen (kringloop)
krijtjes (afval)
prikpen en priklap (kringloop)

Zolder:
1 bak (naar schoonmoeder)
kar met blokken (naar schoonmoeder)
houten treinrails met treintjes (naar schoonmoeder)
knikkerbaan (naar kringloop)
knuffel (naar kringloop)
1 set pantoffels (naar kringloop)
1 zak met kleding (naar kringloop)

In totaal ging er dus deze week weg: 22 spullen. Behoorlijk wat weer. 

Ik merkte wel dat we in ons huis niet heel veel overbodige spullen hebben. Het was soms echt wel zoeken naar items die weg konden. 

Voor de maand juni staat 'gezondheid' op de planning. Ik moet nog even kijken hoe ik dat vorm ga geven. In januari heb ik een dobbelsteenspel gedaan. Nu ga ik misschien enkele artikeltjes schrijven met tips bijvoorbeeld. Nog even over nadenken.

vrijdag 22 mei 2026

Mei: opruim-, orden- en wegdoemaand #4: de derde week

 Deze week was de keuken aan de beurt, omdat deze zone qua extra klusjes ook aan de beurt was. Ook heb ik qua opruimen gelijk de slaapkamers meegepakt, zodat eind mei alle zones aan de beurt zijn geweest met betrekking tot opruimen en wegdoen.

Wat is er gebeurd?
Zone 2, de keuken heeft dus een extra schoonmaakbeurt gehad. Dit houdt in dat ik de afzuigkap (uitwendig en inwendig), het gasfornuis (doppen en rekken) en de oven extra schoon heb gemaakt. Ook hebben de kastjes een beurt gehad en zijn er allerhande zaken extra schoon gemaakt. 

Wat is er weggegaan uit zone 2 (keuken) en zone 4 (slaapkamers)?
Maandag dobbelde ik hiervoor. In zone 2 zouden 5 dingen wegmoeten en in zone 4 zouden 10 dingen wegmoeten. Dat is zeker gelukt. Dit ging er weg:

Keuken:
*1 taarvorm met beschadigde coating (prullenbak)
*1 fles schoonmaakmiddel; niet lekker ruikend (afval)
*1 klont metaalsponsjes; niet hygiënisch (afval)
*1 plastic poeder houdertje (plastic container)
*1 pakje uitgedroogde lederdoekjes (afval)
*1 presse papier; niet gebruikend (afval)
*1 theedoek met een gat; (afval)

In de keuken konden dus 7 dingen weg. 

Slaapkamers:
*1 portemonnee; kapot (afval)
*9 knutselspullen: pons, stempelspullen, liniaal, breinaalden, paars lint, foamkussentjes, haak-haakjes, borduurring, tape-automaatje (ging naar de afval, kringloop, mijn werk)
*1 kleerhanger; kapot (afval)
*pantoffels; zitten niet fijn (kringloop)
*sjaal; past nergens bij (naar mijn moeder)
*blauw vestje; draag ik nooit (kringloop)
*ballon 6 jaar; zoon wordt binnenkort 7 (afval)
*houten speelvuurtoren; speelt zoon nooit meer mee (naar mijn schoonmoeder, voor neefje)
*massagedop; overbodig (plasticcontainer)
*set steunzolen; niet fijn (kringloop)
*handvol troepjes; schroefjes, haakjes e.d. (afval)

In totaal gingen er dus 19 dingen uit de slaapkamers weg.

Deze week konden er dus 26 dingetjes ons huis verlaten, waarvoor uiteraard geen andere spullen weer ter vervanging binnen komen.

Volgende week is de laatste week van dit projectje. Dan staat het schoonmaken in zone 3 (hal, wc en gangkast) op het programma. Hier zullen we dan ook spullen uit wegdoen. Tevens pakken we dan ook zone 5 qua opruimen mee. Dat is de badkamer en zolder. En daarna is ons huis (nog) meer opgeruimd en ietsje pietsje leger ;)

vrijdag 15 mei 2026

Mei: opruim-, orden- en wegdoemaand #3: de tweede week

 In deze week stond de kamer centraal, omdat ook deze zone aan de beurt was en dan kan je extra schonen en opruimen mooi combineren. Onze zoon speelt ook in de kamer, dus veel van zijn speelgoed ligt daar. 

Op maandag gooide ik met de dobbelstenen 7 ogen. Zoveel spullen moesten er dus minimaal weg.

Wat heb ik gedaan en wat kon weg?

Gedaan:
Sowieso de kamer een goede beurt gegeven. Dat was extra fijn zo na de meivakantie. Het vloerkleed heb ik ook geprobeerd om schoon te maken, maar dat blijft nog een dingetje. 

Weggedaan.
1.Een kleuterschaartje (naar een neefje)
2.Twee oranje armbanden (naar de Kringloop)
3.Een stapel tijdschriften tellend als 1 (naar het oud papier)
4.Een pak gele servetten (naar mijn werk)
5.Een kaars (weggeggoid)
6.Een diamond painting schilderijtje (weggedaan)
7.Een leesbrilletje met te weinig sterkt (weggedaan)
Totaal: 8 dingen. 
Niet veel, maar alles wat we hebben in de kamer, staat daar functioneel te zijn of gebruiken we volop.

vrijdag 8 mei 2026

Mei: opruim-, orden- en wegdoemaand #2: de eerste week

 Zoals in de vorige blog geschreven ben ik met opruimen en ordenen begonnen in de schuur en tuin, omdat deze zone ook aan de beurt was. 
Op maandag heb ik 2 dobbelstenen geworpen en die gaven aan dat er minimaal 7 dingen weggedaan moesten worden. 
Wat heb ik gedaan en wat ging er weg?

Gedaan:
Samen met zoon van alles uit de schuur gehaald, vloer aangeveegd en veel weer terug gezet, maar dan geordend. Ik wilde graag wat beter bij de fietsen kunnen, zodat we de fietsen ook sneller zullen pakken (in plaats van steeds maar weer de auto voor korte stukjes). Tevens konden verschillende dingen ook weg, zodat er meer ruimte kwam. 
We hadden ook 3 tassen met BBQ-spulletjes, zoals aanmaakblokjes, rekjes, kwastjes etc. Deze spullen hebben we gesorteerd en in 1 tas kunnen doen, zodat we zo'n tas ook makkelijker kunnen pakken en meenemen bijvoorbeeld op vakantie.
Ook heb ik het kleine fietstasje onder mijn zadel geordend en uitgeruimd.

Weggedaan:
*fietsstoeltje (naar familie)
*klein fietsje en zijwieltjes (naar familie)
*schommel (naar voedselbank, zij innen ook speelgoed)
*5 zandbakspeeltjes (naar voedselbank)
*kapot oliekacheltje (naar de stort, waar ze ook elektrische apparatuur innemen, voor een nieuw leven)
*wat kleine dingetjes, die ik als 1 item tel

In totaal zijn dus 10 dingen weggegaan.

Onze schuur staat alsnog vol met spullen, vooral van mijn man :), maar alles heeft wel zo'n beetje z'n vaste plek. Het liefst zou ik veel en veel wegdoen, maar je kunt niet zomaar spullen van een ander wegdoen en man heeft alles nodig...Het enige dat je dan kan doen, is toch alles wat sorteren, proberen netjes weg te zetten en te labelen. 
In de schuur staat ook nog een grote speeltrekker, met aanhanger en laadbak van zoon. Hij speelt er nog maar heel weinig mee, maar ik vind het toch wat zonde om het al weg te doen, omdat hij het een aantal jaren geleden heeft gekregen voor verjaardagen. Ik houd het nog een half jaartje wat in de peiling en daarna zet ik het denk ik te koop. Dan komt er wel héél veel ruimte vrij! Heerlijk.