maandag 9 november 2020

Week van het leven; 8-14 november #1 Het ongeboren leven.

Afbeelding van internet

 Van 8 tot en met 14 november is het de Week van het Leven.

In deze week wil ik in 6 korte blogs stilstaan bij verschillende facetten van het leven.

In deze eerste blog het leven van een kind, dat er niet mocht zijn van vader en/of moeder. 

In ons land mag je tot 24 weken ongestraft abortus laten plaats vinden. Artsen houden uit veiligheidswege (vanwege de wekentelling bij een zwangerschap) de 22 weken aan. Een ongeboren kindje van 22 weken ziet er uit als op de afbeelding:


Als we goed naar deze afbeelding kijken, zien we dat alles tot in detail aanwezig is bij het ongeboren kindje. Van teentjes tot oortjes; van oogjes tot vingertjes. Maar ook, niet zichtbaar, van karaktertje tot en met het voelen van pijn. 

Dit kindje mag geaborteerd worden. Iedereen begrijpt dat dit niet op een geboortewijze gaat. Zo'n kindje met een kloppend hartje (vanaf een paar weken na de conceptie al) en met gemoedstoestanden en met gevoel mag kapot gemaakt worden in de buik van de moeder en in delen de moeder verlaten, om ergens begraven of gedumpt te worden. 
Er zijn praktijkverhalen dat zo'n kindje zich echt weg probeert te trekken van de tangen en zuigers die op hem/haar afkomen.

God zegt in de Bijbel dit over het ongeboren leven in Psalm 139:

13 Want Gij bezit mijn nieren; Gij hebt mij in mijner moeders buik bedekt.

14 Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken! ook weet het mijn ziel zeer wel.

15 Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde.

16 Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.

17 Daarom, hoe kostelijk zijn mij, o God, Uw gedachten! hoe machtig veel zijn haar sommen!


Wat een wonder en troost dat ook de levens van alle geaborteerde kindjes bij God bekend waren!



Geen opmerkingen: