Gezond(er) leven omvat dus deze 4 pijlers: goede voeding, goede slaap, voldoende en op de juiste manier bewegen en voorkomen of tegengaan van langdurige stress.
In deze laatste post van juni wil ik wat gedachten laten gaan over stress. Eigenlijk ben ik best een stresskip, zeker in vergelijking met mijn man, die heel relaxed is en de dingen vaak neemt zoals ze komen en vooral ook oplossingsgericht is. Daarentegen zie ik al snel leeuwen, beren, onoverkomelijke bergen en voel me ook snel vol in mijn hoofd, wanneer verschillende dingen tegelijk komen.
In mijn huwelijksjaren heb ik daarin wel veel van mijn man geleerd en ben ik al iets relaxter geworden, maar het aardje verander je niet (zo snel).
Hoe probeer ik om te gaan met mijn stresskipperigheid? Tien punten.
1.Ik noteer werkelijk alles. Zodat mijn hoofd niet alle dingen hoeft te onthouden. Ook noteer ik op vaste plekken iets, zodat niet allerlei memo's rondslingeren. Dit voorkomt echt een hoop stress in je hoofd en in je handelen. We hebben een kalender in de keuken hangen, voor gezamenlijke zaken. Ik heb zelf een dagplanner in de la liggen voor de dagelijkse taken en klussen. Ook heb ik een notitieboek, waarin ik een soort kort logboek per week en maand bijhoud. Dit werkt echt heel goed voor mij.
2.Naast mijn bed ligt een notitieboekje en pen. Hoe stressvol kan je je voelen als je in bed ligt en ineens moet denken aan dingen die nog moeten gebeuren of ideetjes die je krijgt of nog erger, als je midden in de nacht wakker wordt en allerlei tips en tricks in je gedachten krijgt, met als gevolg niet meer te kunnen slapen? Ik noteer dan gelijk alles in het notitieboekje en doe dit zelfs in het donker schrijvend. De volgende morgen verwerk ik die notities in mijn planningen e.d. Wat je geschreven hebt, dat hoef je niet meer te onthouden in je hoofd.
3.Taken tegelijk doen. Vrouwen zouden erom bekend staan om te kunnen multitasken, maar het blijkt voor je hersenen echt niet goed te zijn om dit te doen. Wat dit betreft kunnen we ook veel leren van de mannen, die naar hun aard, hokjes eerst moeten afsluiten, alvorens aan iets anders te beginnen. Zelf probeer ik ook de taken eerst af te maken, alvorens aan iets anders te beginnen. Dus tafel afruimen, vaatwasser inruimen en aanrecht afnemen is dan 1 hele taak. Dit eerst af, daarna de volgende. Alle was ineens opruimen en niet nu een stapeltje en daarna een stapeltje. Door taken 1 voor 1 af te ronden, win je ook tijd.
4.Een timer zetten kan ook helpen om je te focussen op 1 taak. Dit doe ik wel bij het schonen van het huis: bijvoorbeeld 30 minuten voor boven, een kwartier voor de zolder etc, maar vooral ook bij mijn schoolwerk, want daarin kan je behoorlijk verzanden en maar bezig blijven. Dan zet ik de timer op 60 minuten en werk dan aan een stuk door aan schoolwerk. Je hoeft ook niet steeds op de klok te kijken, want de timer loopt op een gegeven moment af. Dit maakt je productief!
5.Meldingen op je telefoon uitzetten. Dit is echt een verandering geworden in mijn leven. Ik krijg van niets meer piepjes of tikjes of wat dan ook, alleen de telefoon kan gaan. Heerlijk. Ik merk dat ik dus weinig op Whatsapp kijk en als ik kijk gelijk verschillende appjes tegelijk beantwoord. Scheelt een hoop tijd en stress hoor! Ook van buienalarm of nieuwtjes of abonnementsfilmpjes krijg ik geen hoorbare meldingen. Wel zichtbare, maar ik merk dat ik de telefoon wel minder tussendoor oppak.
6.Scrollen. Hierin moet ik echt de zoektocht nog voortzetten. Ik kan behoorlijk scrollen en gaan door korte en langere filmpjes. Wat een tijd verlies je daar vaak mee, want vaak voel je je daarna onrustig en niet voldaan toch? Misschien moet ik me hierin wat 'harder' aanpakken en me schermtijd gaan geven. Ik zoek verder.
7.Podcasts luisteren. Dit werkt heel ontstressend voor me. Ik luister tegenwoordig veel podcasts of praatprogramma's over het leven vroeger, of over politiek of over gezondheid en opvoeding. Ondertussen doe ik dan huishoudelijk werk en 's avonds handwerk ik tegenwoordig (haakwerk is klaar en nu borduur ik). Dit geeft me zoveel rust!
8.Lezen van papieren boeken. Ik lees heel veel. En ik merk dat ik na het lezen (van papieren boeken), me altijd voldaan voel, want je hebt nieuwe kennis opgedaan. Nuttigheid en ontstressing ten top!
9.Vooraf klaarleggen en klaarmaken van zaken. Ook dit zorgt voor ontstressing. Zo maak ik de schooltassen en broodtrommels de vorige avond klaar, leg de kleding voor de volgende dag klaar, doe de was alvast op een programma voor de volgende ochtend in de wasmachine. Ook leg ik wel iets klaar, waarvan ik weet dat er iets anders niet vergeten mag worden. Bijvoorbeeld een sleutel, zodat ik weet de bloemen bij mijn schoonmoeder nog water te moeten geven.
10.Vaste ritmes. Ik houd van ritme en vaste tijden. Zo heeft elke dag in de week een vast ritme qua huishouden bijvoorbeeld. Op maandag alle wassen en het huis schonen en de weekboodschappen. Op dinsdag of donderdag en woensdag werk ik, dus dan plan ik niet veel andere dingen in. Op de vrije dinsdag of donderdag maak ik de Zone extra schoon. Op vrijdag weer alle wassen, bedden verschonen en het huis ietsje en doe ik nog een paar boodschappen erbij. Op zaterdag het strijkwerk en de buitenboel en de moestuin. Etc. etc.
De zoektocht naar ontstressing gaat verder. Veel staat op de rit in ons huishouden. Maar er zijn ook veel dingen die me toch stress geven (soms), zoals speelgoed in de kamer rondslingerend, of ineens veel dingen samen of racen tegen de tijd in. Genoeg te verbeteren nog.
In de maanden juli en augustus houd ik een soort rust in het bloggen. Geen maandprojectjes voor deze maanden. Soms zal ik nog wel een random artikeltje plaatsen.