zaterdag 27 juni 2026

Juni: Gezond(er) leven-maand #4: stress; een zoektocht

 Gezond(er) leven omvat dus deze 4 pijlers: goede voeding, goede slaap, voldoende en op de juiste manier bewegen en voorkomen of tegengaan van langdurige stress.

In deze laatste post van juni wil ik wat gedachten laten gaan over stress. Eigenlijk ben ik best een stresskip, zeker in vergelijking met mijn man, die heel relaxed is en de dingen vaak neemt zoals ze komen en vooral ook oplossingsgericht is. Daarentegen zie ik al snel leeuwen, beren, onoverkomelijke bergen en voel me ook snel vol in mijn hoofd, wanneer verschillende dingen tegelijk komen. 
In mijn huwelijksjaren heb ik daarin wel veel van mijn man geleerd en ben ik al iets relaxter geworden, maar het aardje verander je niet (zo snel).

Hoe probeer ik om te gaan met mijn stresskipperigheid? Tien punten.

1.Ik noteer werkelijk alles. Zodat mijn hoofd niet alle dingen hoeft te onthouden. Ook noteer ik op vaste plekken iets, zodat niet allerlei memo's rondslingeren. Dit voorkomt echt een hoop stress in je hoofd en in je handelen. We hebben een kalender in de keuken hangen, voor gezamenlijke zaken. Ik heb zelf een dagplanner in de la liggen voor de dagelijkse taken en klussen. Ook heb ik een notitieboek, waarin ik een soort kort logboek per week en maand bijhoud. Dit werkt echt heel goed voor mij. 

2.Naast mijn bed ligt een notitieboekje en pen. Hoe stressvol kan je je voelen als je in bed ligt en ineens moet denken aan dingen die nog moeten gebeuren of ideetjes die je krijgt of nog erger, als je midden in de nacht wakker wordt en allerlei tips en tricks in je gedachten krijgt, met als gevolg niet meer te kunnen slapen? Ik noteer dan gelijk alles in het notitieboekje en doe dit zelfs in het donker schrijvend. De volgende morgen verwerk ik die notities in mijn planningen e.d. Wat je geschreven hebt, dat hoef je niet meer te onthouden in je hoofd. 

3.Taken tegelijk doen. Vrouwen zouden erom bekend staan om te kunnen multitasken, maar het blijkt voor je hersenen echt niet goed te zijn om dit te doen. Wat dit betreft kunnen we ook veel leren van de mannen, die naar hun aard, hokjes eerst moeten afsluiten, alvorens aan iets anders te beginnen. Zelf probeer ik ook de taken eerst af te maken, alvorens aan iets anders te beginnen. Dus tafel afruimen, vaatwasser inruimen en aanrecht afnemen is dan 1 hele taak. Dit eerst af, daarna de volgende. Alle was ineens opruimen en niet nu een stapeltje en daarna een stapeltje. Door taken 1 voor 1 af te ronden, win je ook tijd. 

4.Een timer zetten kan ook helpen om je te focussen op 1 taak. Dit doe ik wel bij het schonen van het huis: bijvoorbeeld 30 minuten voor boven, een kwartier voor de zolder etc, maar vooral ook bij mijn schoolwerk, want daarin kan je behoorlijk verzanden en maar bezig blijven. Dan zet ik de timer op 60 minuten en werk dan aan een stuk door aan schoolwerk. Je hoeft ook niet steeds op de klok te kijken, want de timer loopt op een gegeven moment af. Dit maakt je productief!

5.Meldingen op je telefoon uitzetten. Dit is echt een verandering geworden in mijn leven. Ik krijg van niets meer piepjes of tikjes of wat dan ook, alleen de telefoon kan gaan. Heerlijk. Ik merk dat ik dus weinig op Whatsapp kijk en als ik kijk gelijk verschillende appjes tegelijk beantwoord. Scheelt een hoop tijd en stress hoor! Ook van buienalarm of nieuwtjes of abonnementsfilmpjes krijg ik geen hoorbare meldingen. Wel zichtbare, maar ik merk dat ik de telefoon wel minder tussendoor oppak. 

6.Scrollen. Hierin moet ik echt de zoektocht nog voortzetten. Ik kan behoorlijk scrollen en gaan door korte en langere filmpjes. Wat een tijd verlies je daar vaak mee, want vaak voel je je daarna onrustig en niet voldaan toch? Misschien moet ik me hierin wat 'harder' aanpakken en me schermtijd gaan geven. Ik zoek verder.

7.Podcasts luisteren. Dit werkt heel ontstressend voor me. Ik luister tegenwoordig veel podcasts of praatprogramma's over het leven vroeger, of over politiek of over gezondheid en opvoeding. Ondertussen doe ik dan huishoudelijk werk en 's avonds handwerk ik tegenwoordig (haakwerk is klaar en nu borduur ik). Dit geeft me zoveel rust!

8.Lezen van papieren boeken. Ik lees heel veel. En ik merk dat ik na het lezen (van papieren boeken), me altijd voldaan voel, want je hebt nieuwe kennis opgedaan. Nuttigheid en ontstressing ten top!

9.Vooraf klaarleggen en klaarmaken van zaken. Ook dit zorgt voor ontstressing. Zo maak ik de schooltassen en broodtrommels de vorige avond klaar, leg de kleding voor de volgende dag klaar, doe de was alvast op een programma voor de volgende ochtend in de wasmachine. Ook leg ik wel iets klaar, waarvan ik weet dat er iets anders niet vergeten mag worden. Bijvoorbeeld een sleutel, zodat ik weet de bloemen bij mijn schoonmoeder nog water te moeten geven. 

10.Vaste ritmes. Ik houd van ritme en vaste tijden. Zo heeft elke dag in de week een vast ritme qua huishouden bijvoorbeeld. Op maandag alle wassen en het huis schonen en de weekboodschappen. Op dinsdag of donderdag en woensdag werk ik, dus dan plan ik niet veel andere dingen in. Op de vrije dinsdag of donderdag maak ik de Zone extra schoon. Op vrijdag weer alle wassen, bedden verschonen en het huis ietsje en doe ik nog een paar boodschappen erbij. Op zaterdag het strijkwerk en de buitenboel en de moestuin. Etc. etc. 

De zoektocht naar ontstressing gaat verder. Veel staat op de rit in ons huishouden. Maar er zijn ook veel dingen die me toch stress geven (soms), zoals speelgoed in de kamer rondslingerend, of ineens veel dingen samen of racen tegen de tijd in. Genoeg te verbeteren nog. 

In de maanden juli en augustus houd ik een soort rust in het bloggen. Geen maandprojectjes voor deze maanden. Soms zal ik nog wel een random artikeltje plaatsen. 

zaterdag 20 juni 2026

Juni: Gezond(er) leven-maand #3: Bewegen

 Tja, bewegen. Ook een zoektocht. 
Ik ben op zich een bezige bij, meestal wel met iets bezig. Hierbij lopen of staan, dat komt dan ook veel voor. Trappen lopen in ons huis, zware dingen tillen, huishoudelijk werk, werken in de (moes) tuin, lopen door de klas, lopen door de gangen van onze school etc. Maar of het goed en genoeg is?
Naarmate ik ouder word, merk ik echt een stukje stramheid bij het opstaan na het zitten. Ook bijvoorbeeld omdraaien in je bed gaat niet meer zo soepeltjes als vroeger. 
Ik denk zelf en lees dat ook in allerlei boeken, dat geregeld intensief bewegen goed voor je is. Wat krachttraining en wat cardio. 
Soms heb ik periodes en dan maak ik hiervoor to do schema's en doe het dan ook, maar daarna vervaagt het weer en komt het in de slop. 
De laatste tijd fiets ik wel vaker en wandel ook weer wat meer. 
Zodra onze zoon zijn zwemdiploma's heeft, willen we als gezin ook gaan zwemmen, zodat het zwemmen wat bijgehouden wordt. 
Verder probeer ik wat vaker te lopen of te fietsen naar dingen waar ik altijd de auto voor pak. 
Ik zoek nog naar een inpassing van bewust bewegen in mijn dagschema's.

vrijdag 12 juni 2026

Juni: Gezond(er) leven-maand #2; een zoektocht naar gezonder eten

 Deze week staat voedsel in de schijnwerpers om iets over te schrijven.
Ook dit is elke keer weer een zoektocht: Wat is gezond? Hoe kan ik nog gezonder eten? Mag ik dan geen ongezonds meer? Waarom is gezond eten zo prijzig? Moeten we bio gaan eten?

Hieronder wat mijmeringen en routines.

*Ontbijt.
Bij het ontbijt nemen we altijd volkoren producten en 's morgens doen we er altijd wat gezonds op. Ik ben nog aan het zoeken naar gezonde smeersels. In ieder geval zijn de hummussen in trek hier en we proberen ook weleens een ander smeersel (van Maza) uit. Roomkaas, kaas, pindakaas, onzoete jam, stroop, vleeswaren, honing (het liefst puur) en wat groente gaan er altijd bij. Maar hoe gezond is gezond hè? Dat is ook altijd weer de vraag als je sommige etiketten leest....
Mijn man en ik nemen ook (bijna) elke ochtend een gekookt ei en zelf neem ik altijd 1 stuks fruit en een kop filterkoffie erbij. 
Het is belangrijk dat je goed gevuld raakt van je ontbijt (het liefst met veel eiwitten en voldoende vezels) om zo goed tegen de ochtend te kunnen en hiermee zorg je dat je ook minder trek hebt in een koek bij het 10-uurtje bijvoorbeeld.

*Lunch.
Ook hierbij nemen we volkoren producten. Mijn man neemt ook hierbij gezond beleg. Zoontje en ik nemen 1 boterham met ongezond (zoals pasta, hageltjes of speculaas) en 1 of meer boterhammen met gezond. Een glas melk erbij. Zelf neem ik ook wel volle yoghurt of kwark met daardoor tarwezemelen, voor de vezels. 
Het is belangrijk dat je lunch goed voedt zodat je niet halverwege de middag wil gaan snaaien. 
Een zoektocht is voor mij om bij ontbijt en lunch meer groente te eten, zodat je aan 400 gram of 300 gram groente per dag kan komen. Mijn man neemt bij elke maaltijd groente. Hij is dus goed bezig.
Groente kan ook in de vorm van iets kouds, zoals een snoeptomaatje, een stukje wortel of een stukje komkommer. 

*Avondeten.
We proberen tegenwoordig de helft van het bord met groente te bedekken, een kwart met aardappeltjes of rijst of pasta (altijd volkoren) en een stukje vlees. We eten niet veel vlees qua grammen meer, maar wel bijna elke dag een stukje vlees. Meestal iets van rund, soms iets van kip of varken of vis en soms een sojaproduct. 
Toetjes eten we al een paar jaar niet meer. 
Wel nemen zoon en ik altijd nog wat fruit erbij. Ook zorg ik ervoor dat er minimaal 2 kleuren groente op het menu staan, bijvoorbeeld in de vorm van rauwkost erbij. 
Helaas hebben we grote dinerborden, zodat je automatisch ook meer opschept. Zelf neem ik wel een ontbijtbord als dinerbord. Dan schep je ook minder op. 

*Tussendoortjes.
Dit is en blijft een zoektocht. We hebben volkoren koekjes in huis, maar ook witmeel producten. We hebben gezonde noten en pure chocola in huis, maar ook een snoeppot met allerlei chemisch gekleurde snoepjes. We hebben chips in huis en fruit als tussendoor. 
Chips nemen we eigenlijk alleen op zaterdagavond en op zondagmiddag. We zijn wel behoorlijk gewend om bij de kopjes koffie en thee een koekje te doen. Daar zouden we eigenlijk eens vanaf moeten. 

*Gebak.
Sinds een paar weken ben ik wat aan het oefenen met taarten maken en dan proberen om ze ook iets gezonder te maken. De bodem van volkoren meel en de vulling zoveel mogelijk van goede producten als ongeklopte slagroom en naturel roomkaas of yoghurt en kwark, fruit e.d. En daarbij proberen minder suiker te gebruiken. Ik moet zeggen dat dit echt een leuke zoektocht is met best wel leuke en lekkere resultaten! 

*Podcast.
Ik luister veel podcasts over voeding en gezondheid, zeker onder het huishouden, en daarbij hoor je ook dat je moet eten tot je 80% vol zit, ruim 30 keer op een hap moet kauwen en bepaalde voedselcombinaties zou moeten maken. Hier ga ik me nog meer in verdiepen. Hoe voel je dat je 80% vol zit? Het luisteren naar je lichaam is een beetje bij ons allen weg, denk ik. We zouden meer stil moeten zijn en meer ingaan op wat ons lichaam ons zegt op allerlei manieren.

*Overgang en voedsel.
Zeker nu ik in de overgang zit, probeer ik nog meer te letten op goede voeding. Zo nu en dan houd ik in een app mijn dagelijkse voedselinname bij om te zien waar goede zaken zitten en waar tekorten zitten (mineralen, vitamines etc). Dat geeft echt heldere inzichten. Ik merk ook dat, wanneer ik wat op de snoeptoer ben, ik veel meer spierpijn heb en ook sneller hoofdpijn heb. Dus een reden des temeer om zoveel mogelijk gezond te eten.

*Bio voedsel en prijzen.
We kopen zo nu en dan bio voedsel, maar letten er nog niet specifiek op, ook al zou dat wel beter zijn als je bedenkt waar allerlei (gezond) voedsel mee bespoten is. 
Ik bestel de grote boodschappen eens per week bij Picnic en op vrijdag haal ik nog e.e.a. bij bij Lidl. Bij Lidl heb je best wel een groot assortiment bio en dan ook nog betaalbaar. Alhoewel ik de boodschappen schrikbarend duur vind (worden). 

*80% gezond en 20% ongezond.
Deze regel kom je ook wel zo hier en daar tegen en ik denk dat wij in ons gezin behoorlijk gecommitteerd zijn aan deze regel. Door de week eten we dagelijks wel 90-95% gezond en in het weekend iets minder, omdat we op zaterdag de P-dag hebben (patat/pizza/pannenkoek) en op zondag altijd een taartje en nog wat extra lekkers nemen.

*Moestuin.
We hebben al een aantal jaren een moestuin, waarin man het meest werkt. Zeker van lente tot begin winter kunnen we allerlei fruit en groente oogsten. Onbespoten en zeer gezond. We hebben rode en blauwe bessen, aardbeien, appels en peren en kersen. We hebben bonen, prei, sla, aardappelen, wortelen, boerenkool, tomaten, pompoen, bieten etc. Heerlijk. 

Zomaar random van allerlei over voedsel. We zoeken verder naar juiste balansen, door te luisteren naar podcasts en boeken te lezen of info op internet te zoeken.  
In ieder geval blijft mijn gewicht behoorlijk op peil of zakt zelfs iets af, sinds ik nog gezonder ben gaan eten. En dat is een mooie bijkomstigheid.

vrijdag 5 juni 2026

Juni: Gezond(er) leven-maand; een zoektocht #1: Slapen

 In deze maand wil ik wat postjes schrijven over mijn en onze zoektocht naar gezonder leven. 

Voor deze maand heb ik niet een dobbespel met een aantal spelregels voor bewegen of eten, zoals in januari wel het geval was, maar ik wil graag wat delen over hoe wij in ons gezin proberen (nog) gezonder te leven en dan zal ik vooral focussen op mijn eigen zoektocht.

Gezonder leven in de zin van meer bewegen, beter eten, stress verminderen en goed slapen.

Ik lees veel boeken over deze onderwerpen en probeer hier en daar dingen in mijn leven toe en in te passen. Ook zijn we als gezin bezig met onze leefstijl steeds een beetje gezonder te maken. Gezondheid an sich heb je niet in de hand (want het wordt immers door God gegeven), maar je kan wel veel ten goede ervoor doen!

In dit eerste bericht wil ik wat schrijven over mijn slapen en slaappatronen. 
Omdat ik in de overgang ben, slaap ik lang niet altijd goed en lekker. Laat inslapen of vroeg in de nacht wakker worden en niet meer kunnen slapen, zijn zeker dingen die geregeld voorkomen en nu niet direct zorgen voor een uitgeruste dag daarna. Hier is dan ook nog eens geen staat op te maken, omdat hormonen nu eenmaal dagelijks schommelen en het eigenlijk elke dag en nacht een verrassing is hoe ik me voel en hoe het gaat. 

Toch heb ik wel een zekere standaard leefstijl hierin gevonden, die zeker zijn vruchten afwerpt. Er kan nog veel meer veranderd worden, zoals naar overdag te kijken hoe je dan eet en beweegt en dagrust neemt, omdat dit ook direct invloed heeft op je nachtrust, maar ik wil hier vooral meegeven hoe ik de avond en de ochtend vormgeef om zo een goede nacht te hebben.

*Koffie.
De avond begint eigenlijk al rond 12 uur als ik mijn laatste kopje koffie neem. Hierna neem ik nog enkel thee of melk. 

*Huis aan kant.
's Avonds onder het eten koken en na de avondmaaltijd maak ik alles aan kant in huis, zoals even zuigen en opruimen. Zo begin je de ochtend ook fris. 

*Klaarleggen voor de volgende morgen.
Voor de volgende morgen leg ik de kleren voor mezelf en voor zoon klaar. Ook maak ik de lunchtrommels en de schooltas klaar. Dit zorgt dat je verder hierover niet meer hoeft na te denken.

*Schermen.
Een uur voor het slapengaan stop ik altijd met mijn telefoon of eventueel laptop. Geen schermen dus dan. Ik luister soms nog wel een podcast, terwijl ik ondertussen brei of haak of borduur of ik lees een boek. Zo kom je tot rust en kan je lichaam toewerken naar de nacht.

*Avondroutine.
Ik volg elke avond een bepaalde routine. Ik drink een glas melk (soms met wat havermout) en ga daarna naar boven om me klaar te maken voor de nacht. De lamp in de badkamer doe ik op zacht licht, zodat je ogen gaan wennen aan de nachtdonkerte. 
Een pyjama aan, tanden poetsen, even voeten wassen, haren borstelen. Dat is het.
Daarna in bed. Als het maar even fris is, doe ik katoenen sokken aan, want warme voeten zorgen ervoor dat je eerder in slaap valt. Ook iets over je heen, liefst iets zwaarders, zorgt ervoor dat je eerder in slaap valt.
Onze slaapkamer is geheel donker. 
Even staren in het donker kan ook helpen om je gedachten nog meer tot rust te brengen. 
Ik doe altijd in 1 oor een oordop en lig met mijn open oor op het kussen. Zo heb ik het idee dat ik toch nog wat hoor (bijvoorbeeld zoon wanneer nodig), maar me ook afsluit voor allerlei geluiden uit het huis of van buiten (ik ga vrij vroeg naar bed). Ik probeer 7 tot 8 uur te slapen.

*'s Nachts wakker worden.
Dit gebeurt geregeld. Om even te toiletteren en daarna niet meer verder te kunnen slapen of als ik ineens door allerlei random gedachten klaarwakker ben. Naast mijn bed ligt altijd een notitieboekje en pen en eventuele gedachten of ideetjes noteer ik gelijk in dit notitieboekje, zodat ik het de volgende morgen kan meenemen en er verder niet meer over hoef na te denken. 
Toiletteren in de nacht probeer ik met 1 oog dicht te doen, zodat je ogen niet gaan wennen aan het zachte licht in de badkamer bijvoorbeeld.
Mocht ik lang wakker liggen, dan ga ik ook weleens overeind zitten en staren in het donker. Ook dit maakt weer slaaphormonen aan. 
Toch ook geregeld dat de slaap niet meer wil komen. En dan is dat maar zo. Ik verzoen me er wat meer mee. Meestal is de volgende nacht alweer beter. Het is nog wel een zoektocht, want ik merk dat je met 51 jaar niet meer zo goed om kan gaan met gebroken nachten, zeker niet wanneer je de volgende dag fris en fruitig voor de klas moet staan.

*Ochtendroutine.
Ook 's morgens volg ik een bepaalde routine. Ik was me, kleed me aan, doe mijn haar. Alles lag al klaar, dus dat gaat best snel, maar ik probeer het toch in een rustig tempo te doen. Ik ontbijt (als ik werk, doe ik dat alleen en vroeg; als ik niet werk ontbijten we als gezin gezellig samen) en ga daarna naar mijn werk. Ik probeer thuis een lekker kopje koffie te drinken, want de koffie op mijn school vind ik mwah. 
Mocht ik een slechte nacht hebben gehad en me brak voelen en die dag toch moeten werken, dan neem ik nog weleens een aspirine om me weer op te peppen. Ook dit is nog een zoektocht, want eigenlijk wil ik dit liever niet.

vrijdag 29 mei 2026

Mei: opruim-, orden- en wegdoemaand #5: de vierde week

 In deze laatste week was de gang, wc en gangkast aan de beurt, omdat deze zone aan de beurt was. Ook heb ik gelijk de zolder meegepakt, zodat we in de maand mei alle plekken in ons huis zijn doorgegaan.

De dobbelsteen vertelde dat er uit de gang(kast) 6 dingen weg moesten en dat er van zolder 7 dingen weg moesten.

Wat ging er weg?

Gang(kast):
1 gootsteenzeefje (naar mijn ouders)
1 stapeltje stofzuigerfilters (afval)
1 stofpanty (afval)
1 poetsdoek (afval)
1 winterjasje (kringloop)
zooltjes (afval)
1 busje impregneerspray (naar mijn ouders)
3 potjes schoensmeer (afval)
1 handvol verpakkingsmaterialen (karton en plastic)
1 wisbordje (afval)
3 spellen (kringloop)
krijtjes (afval)
prikpen en priklap (kringloop)

Zolder:
1 bak (naar schoonmoeder)
kar met blokken (naar schoonmoeder)
houten treinrails met treintjes (naar schoonmoeder)
knikkerbaan (naar kringloop)
knuffel (naar kringloop)
1 set pantoffels (naar kringloop)
1 zak met kleding (naar kringloop)

In totaal ging er dus deze week weg: 22 spullen. Behoorlijk wat weer. 

Ik merkte wel dat we in ons huis niet heel veel overbodige spullen hebben. Het was soms echt wel zoeken naar items die weg konden. 

Voor de maand juni staat 'gezondheid' op de planning. Ik moet nog even kijken hoe ik dat vorm ga geven. In januari heb ik een dobbelsteenspel gedaan. Nu ga ik misschien enkele artikeltjes schrijven met tips bijvoorbeeld. Nog even over nadenken.

vrijdag 22 mei 2026

Mei: opruim-, orden- en wegdoemaand #4: de derde week

 Deze week was de keuken aan de beurt, omdat deze zone qua extra klusjes ook aan de beurt was. Ook heb ik qua opruimen gelijk de slaapkamers meegepakt, zodat eind mei alle zones aan de beurt zijn geweest met betrekking tot opruimen en wegdoen.

Wat is er gebeurd?
Zone 2, de keuken heeft dus een extra schoonmaakbeurt gehad. Dit houdt in dat ik de afzuigkap (uitwendig en inwendig), het gasfornuis (doppen en rekken) en de oven extra schoon heb gemaakt. Ook hebben de kastjes een beurt gehad en zijn er allerhande zaken extra schoon gemaakt. 

Wat is er weggegaan uit zone 2 (keuken) en zone 4 (slaapkamers)?
Maandag dobbelde ik hiervoor. In zone 2 zouden 5 dingen wegmoeten en in zone 4 zouden 10 dingen wegmoeten. Dat is zeker gelukt. Dit ging er weg:

Keuken:
*1 taarvorm met beschadigde coating (prullenbak)
*1 fles schoonmaakmiddel; niet lekker ruikend (afval)
*1 klont metaalsponsjes; niet hygiënisch (afval)
*1 plastic poeder houdertje (plastic container)
*1 pakje uitgedroogde lederdoekjes (afval)
*1 presse papier; niet gebruikend (afval)
*1 theedoek met een gat; (afval)

In de keuken konden dus 7 dingen weg. 

Slaapkamers:
*1 portemonnee; kapot (afval)
*9 knutselspullen: pons, stempelspullen, liniaal, breinaalden, paars lint, foamkussentjes, haak-haakjes, borduurring, tape-automaatje (ging naar de afval, kringloop, mijn werk)
*1 kleerhanger; kapot (afval)
*pantoffels; zitten niet fijn (kringloop)
*sjaal; past nergens bij (naar mijn moeder)
*blauw vestje; draag ik nooit (kringloop)
*ballon 6 jaar; zoon wordt binnenkort 7 (afval)
*houten speelvuurtoren; speelt zoon nooit meer mee (naar mijn schoonmoeder, voor neefje)
*massagedop; overbodig (plasticcontainer)
*set steunzolen; niet fijn (kringloop)
*handvol troepjes; schroefjes, haakjes e.d. (afval)

In totaal gingen er dus 19 dingen uit de slaapkamers weg.

Deze week konden er dus 26 dingetjes ons huis verlaten, waarvoor uiteraard geen andere spullen weer ter vervanging binnen komen.

Volgende week is de laatste week van dit projectje. Dan staat het schoonmaken in zone 3 (hal, wc en gangkast) op het programma. Hier zullen we dan ook spullen uit wegdoen. Tevens pakken we dan ook zone 5 qua opruimen mee. Dat is de badkamer en zolder. En daarna is ons huis (nog) meer opgeruimd en ietsje pietsje leger ;)

vrijdag 15 mei 2026

Mei: opruim-, orden- en wegdoemaand #3: de tweede week

 In deze week stond de kamer centraal, omdat ook deze zone aan de beurt was en dan kan je extra schonen en opruimen mooi combineren. Onze zoon speelt ook in de kamer, dus veel van zijn speelgoed ligt daar. 

Op maandag gooide ik met de dobbelstenen 7 ogen. Zoveel spullen moesten er dus minimaal weg.

Wat heb ik gedaan en wat kon weg?

Gedaan:
Sowieso de kamer een goede beurt gegeven. Dat was extra fijn zo na de meivakantie. Het vloerkleed heb ik ook geprobeerd om schoon te maken, maar dat blijft nog een dingetje. 

Weggedaan.
1.Een kleuterschaartje (naar een neefje)
2.Twee oranje armbanden (naar de Kringloop)
3.Een stapel tijdschriften tellend als 1 (naar het oud papier)
4.Een pak gele servetten (naar mijn werk)
5.Een kaars (weggeggoid)
6.Een diamond painting schilderijtje (weggedaan)
7.Een leesbrilletje met te weinig sterkt (weggedaan)
Totaal: 8 dingen. 
Niet veel, maar alles wat we hebben in de kamer, staat daar functioneel te zijn of gebruiken we volop.