woensdag 18 november 2020

Huishoudfinanciën deel 4: Efficiënt en budgetvriendelijk boodschappen doen

 De vorige 3 artikelen over huishoudfinanciën hoorden bij een soort van drieluik. Dit artikel past eigenlijk ook in die serie. Een vierluik dus.
Graag wil ik mijn manier van efficiënt en budgetvriendelijk boodschappen doen, meegeven. 

1. Één keer per week boodschappen doen, na het eten.
Op dinsdagavond doe ik altijd voor een hele week de boodschappen bij de Boni. 

2. Een boodschappenbriefje maken.
Op dinsdagmorgen maak ik het boodschappenbriefje. 

3. De weekplanning nagaan.
Eerst plan ik alle dagen van de komende weken in, vanaf woensdag tot en met dinsdag. Hierbij kijk ik op welke dag of dagen het eten snel en makkelijk te bereiden moet zijn (bijvoorbeeld op mijn werkdagen) of op welke dag of dagen we elders eten. 

4. De voorraden checken.
Daarna noteer ik welke voorraden we nog hebben en hoeveel groenten en vlees we moeten kopen.
Dit noteer ik op de achterkant van de boodschappenbrief. 
Daarna vul ik met aantallen de voorkant in. Ik heb een voorgedrukte boodschappenbrief gemaakt, die mijn looproute door de winkel volgt. Deze heb ik 52 keer uitgeprint (of liever gezegd, er gingen 3 briefjes op 1 A4). Op dit briefje hoef ik alleen nog maar de benodigde aantallen voor het item te zetten. Bijv. 1x aardappelen (bedoel ik dan een zak van 3 kg mee) of 4 keer fruit (4 soorten fruit) of 1 koek. Hiermee werk ik al jaren, naar grote tevredenheid.

5. Fruit.
W.b. fruit gaan we uit van 42 stuks in de week (3 personen; 2 stuks per dag). Een handje druiven telt dan bijvoorbeeld ook als 1 stuks fruit.

6. Aanbiedingen.
Tevens kijk ik naar de aanbiedingen bij de Boni. Aan de hand van dit alles vul ik in wat we nodig hebben.

7. Je houden aan het briefje.
Daarna de boodschappen doen en gewoon alleen dat kopen wat op het lijstje staat!

*Scoupy
Sinds vorige week heb ik de app Scoupy geïnstalleerd. Op deze app kan je producten kopen waarvan je (na uploaden van je kassabon) het geld weer terug krijgt of je kan bijvoorbeeld producten kopen met een fikse korting. Met deze app kan je nog veel meer, maar in eerste instantie wil ik met deze 2 onderdelen bezig gaan. 'k Ben benieuwd. De reviews over Scoupy (teruggave van je geld etc.) zijn goed.

Geen opmerkingen: