zaterdag 7 november 2020

Huishoudfinanciën deel 3: Besparend boodschappen doen.

 In dit laatste artikel van de drieluik over besparen op je huishoudgeld wil ik graag wat tips geven over het besparend boodschappen doen. Elke tip levert echt wel wat euro's aan spaargeld op! De meeste tips komen veelvuldig ook op internet voor. Er is dus niets nieuws te vertellen. De stap is nu om de tips gewoon te gaan doen en merk het verschil!
Na de tips vertel ik wat persoonlijke noten bij de tips.

1. Maak altijd een boodschappenlijstje.
2. Kijk vooraf wat je nog aan voorraden hebt en welke artikelen in de aanbieding zijn.
3. Ga één keer per week boodschappen doen.
4. Ga naar één supermarkt.
5. Koop alleen dat wat op je lijstje staat.
6. Bij kiezen tussen verschillende producten: kijk naar de kiloprijs of de literprijs!
7. Kijk ook eens verder dan ooghoogte. Onder en boven ooghoogte staan de goedkopere varianten.
8. Reken als het mogelijk is, contant af.

Persoonlijke noten bij de tips:
1. Ik ga meestal naar de Boni. In deze winkel volg ik altijd dezelfde looproute. Ik heb een standaard boodschappenbriefje gemaakt, waarop ik alleen nog maar de aantallen moet noteren. Bijvoorbeeld:
  • ....aardappelen
  • ....ui/knoflook
  • ....groenten
  • ....fruit 
2. Voordat ik thuis de aantallen invul, kijk ik eerst in vriezer, voorraadlades en voorraadkast en koelkast. Wanneer iets midden in de week op is, noteren we dit alvast op het klaarliggend boodschappenbriefje.
3. De praktijk leert dat je met één keer boodschappen doen minder uitgeeft, dan met meerdere keren. Dan koop je toch vaak overbodige dingen of je doet impulsaankopen.
4. Eigen ervaring leerde dat, wanneer ik bijvoorbeeld bij de Lidl groente en fruit kocht (omdat het daar gewoon goedkoper is dan bij de Boni) ik daar toch weer andere dingen erbij kocht. Ik ga nu eigenlijk altijd alleen naar de Boni en kijk, zeker wat betreft groente en fruit, wat daar in de aanbieding is of wat de seizoensproducten zijn (die zijn vaak goedkoper). 
5. Deze tip is misschien wel het meest lastig om te houden. Soms kom je leuke aanbiedingen tegen, die niet op je lijstje stonden of je doet een lekkere-honger-aankoop...Probeer toch jezelf in bedwang te houden. Of...calculeer met je budgetvaststelling in dat je voor een x bedrag extra aankopen (mag doen) doet.
6. Doe dit eens, je zult soms verbaasd staan.
7. Goedkopere varianten zijn niet perse slechter of ongezonder. Integendeel. Je betaalt bij merkproducten vaak voor de naam.... en de mooie verpakking....Zonde van je geld.
8. Als je contant afrekent, ben je jezelf veel meer bewust van wat je nu eigenlijk betaalt. Je zou zelfs enkel het bedrag wat je als budget voor de boodschappen gesteld hebt, contant in je portemonnee kunnen meenemen. Méér dan dat kan je dan niet uitgeven...

Hopelijk hebben jullie wat aan bovenstaande tips. Zeker leuk om ze gewoon eens een tijdje te gaan proberen. Naar aller waarschijnlijkheid kan je hiermee leuk besparen op je boodschappenuitgaven.

Dit was het laatste artikel in de drieluik over Huishoudfinanciën. Hopelijk kan het iemand helpen om een en ander op de rit te krijgen. Sowieso is bewustwording van je financiën goed en belangrijk. Baat het niet, dan schaadt het ook niet....
En...ook al bespaar je per week maar een paar euro, per jaar (x52) is dat dan toch weer een leuk bedrag!

Geen opmerkingen: