woensdag 31 oktober 2018

Schoonmaken in de zones van je huis #2

Afbeeldingsresultaat voor een schoon huisafbeelding van internet
Begin deze maand postte ik het volgende artikel:

https://alledagmetar.blogspot.com/2018/10/schoonmaken-in-de-zones-van-je-huis.html

Nu nog maar drie weken verder zijnde, ben ik echt enthousiast over dit gebeuren. Ongedacht. Een aantal jaren geleden probeerde ik ook schoon te maken in de verschillende zones, maar dat werd niet echt wat. Nu wel.
Elke week maak ik ons huis gewoon netjes schoon en aan de kant. Buiten, beneden en boven krijgen een beurt(je). Sommige ruimtes krijgen meerdere beurten in de week (zoals toiletten en keuken). Daarnaast maak ik nu elke week in een zone extra schoon, diepe schoonmaak zeg maar. Twee weken geleden heeft onze woonkamer een extra beurt gekregen en kwamen allerlei dingen aan de orde, die normaal gesproken niet elke week gebeuren, zoals plantenbladen afsoppen, prullaria afwassen, meubels in de olie zetten, nieuwe viltjes onder de stoelen, bankhoes wassen etc. Vorige week kreeg de keuken een extra beurt. De laden en kasten werden inwendig schoongemaakt, de kruiden werden uitgezocht, het apparatuur werd extra geschoond, koffiezetapparaat en waterkoker werden ontkalkt, voegen werden geschrobd, diepvries uitgezocht en geschoond etc.
Deze week is de hal, toilet en gangkast en de trap naar de eerste verdieping aan de beurt (zone 3). Hierbij komt bijvoorbeeld het volgende aan de orde: voegen toilet schrobben, toiletborstel vervangen voor een nieuwe (IKEA, hoef je alleen borstel te vervangen, zijn los te verkrijgen), wanden vochtig afnemen, trapvloerbedekking met azijn schoonmaken etc. De kelderkast heb ik een aantal weken geleden al extra onder handen genomen, die vraagt dus nu niet heel veel aandacht. 
Verder wil ik deze week ook al wat van zone 4 (slaapkamers) doen, omdat volgende week een drukke week (qua werk enzo) is. 

Waarom het schoonmaken in zones nu wel werkt en in het verleden niet? Ik denk omdat ik nu wat meer tijd heb en de extra werkzaamheden kan verdelen over 3 of 4 dagen in de week. Zo hoef je niet alles op één middag te doen. De extra taken verdeel ik over woensdag, donderdag, vrijdag (en soms zaterdag). Elke keer wordt er wat gedaan. 
Ik merk bij mezelf dat het een ontzettend goed gevoel geeft, nu alles extra schoon is! Zelf zie je toch altijd dingetjes in je huishouden, die een ander niet direct ziet. Die dingetjes die je zelf ziet, worden nu ook aangepakt. Heel fijn.

1 opmerking:

fillikir72518 zei

This is the proper weblog for anyone who wants to search out out about this topic. You notice a lot its virtually laborious to argue with you (not that I actually would need…HaHa). You definitely put a brand new spin on a subject thats been written about for years. Great stuff, just nice! slots for real money