woensdag 10 oktober 2018

(Be-)sparen #6 Tips om goedkoper uit te zijn met mindere kwaliteit

In deze artikelserie wil ik aan de lezers wat tips meegeven/doorgeven, die ons goed helpen om te besparen en (dus) om te sparen. Soms omvatten de tips wat grotere zaken, maar veelmeer zijn het tips betreffende kleine dingen, die het begin kunnen zijn van grootse stappen. 
Let wel, het zijn tips die goed passen binnen onze manier van leven. Het kan zijn dat ze niet passen bij de manier van leven van de lezers, maar wellicht dat er toch iemand is die er wat mee kan. 

In dit artikel wat tips om met minder kwaliteit te kopen goedkoper uit te zijn.
Goedkope jurk van de Action. Ik heb 'm omgenaaid naar
een rok. Ik draag de rok erg veel. De jurk kostte een paar
euro destijds.
Het is natuurlijk een gevaarlijk ondewerp. Minder kwaliteit kopen willen we elkaar eigenlijk niet aanraden. Toch is het niet altijd verkeerd. Ik zal een paar voorbeelden geven:

1. Agenda
Ik wil graag een papieren agenda hebben. Dat vind ik fijn om bij me te hebben. De agenda komt misschien eens per week uit mijn tas om beschreven te worden of om geraadpleegd te worden. Ik vind het dan ook fijn wanneer de agenda er leuk/gezellig uit ziet. Voor een aantal jaren terug kocht ik altijd een prachtige agenda van Hallmark, voor een tientje.
Het afgelopen jaar kocht ik een keertje bij de Action een agenda, voor nog geen 2 euro. En hij doet het nog steeds:). Zit nog goed en stevig in elkaar, ziet er leuk uit en functioneert naar behoren. De kwaliteit zal minder zijn dan die van Hallmarks, maar voor mijn situatie is het goed genoeg.
Besparing: ruim 8 euro per jaar

2. Pedaalemmerzakken
Bij winkels als de Blokker kan je bijvoorbeeld van Brabantia vuilniszakken kopen voor een paar euro per pak. Deze zullen goed en stevig zijn. Wij kopen onze afvalzakken, pedaalemmerzakken en diepvrieszakken en klikozakken altijd bij de Action voor een prikkie per pak. Ze zijn niet goed, daar moeten we gewoon eerlijk in zijn, want ze scheuren redelijk snel, maar wanneer ze vol zijn, gaan ze in de kliko en meestal zijn ze dan toch nog niet gescheurd. Dus voor onze situatie voldoen ze.
Besparing: ettelijke euro's per jaar.

3. Microvezeldoekjes
Blokker, Kwantum, Action, Wibra, Zeeman, Makro, Hema, Boni, waar je ook in een winkel komt met wat huishoudzaken, je ziet ze liggen: microvezeldoekjes, droog en nat te gebruiken. Deze doeken zijn er in vele kwaliteiten en vele prijsklassen.
Zelf koop ik ze bij de Action: goedkoop, niet van de allerbeste kwaliteit, maar voor onze huishoudsituatie goed werkbaar. 
Besparing: aantal euro's per jaar.

4. Kleding
Terwijl mijn man graag minder kleding, maar met een goede kwaliteit koopt, ben ik meer van wat meer kleding met een misschien wat mindere kwaliteit kopen. Kocht ik voor 20 jaar terug prijzige merkkleding van Josephine en Co bijvoorbeeld, nu doe ik dat niet meer, om de reden dat ik het jammer vind om zoveel geld neer te leggen voor een rok of bloes of jasje of voor wat dan ook. Ik koop al jaren mijn kleding meestal bij online winkels als Bonprix/Zalando/Wehkamp (lekker thuis passen), maar ook wel eens bij Action (paar hele leuke items, die nog lang mooi blijven ook), Hema, H&M, etc. 
Eerlijk is eerlijk, de kwaliteit is vaker minder goed, sneller verwassen, sneller pluizend, maar zolang die calamiteiten niet het geval zijn, is de kleding voor mij goed genoeg. Als het maar netjes oogt. Omdat ik vrij veel kleding heb, draag ik de items ook met grotere tussenpozen, zodat ze toch lang meegaan. 
Zo'n 23 jaar geleden heb ik een keer een Jackpotjurk (beige, linnen) gekocht. Ik draag 'm nog! De kwaliteit is misschien ietsje minder dan bij aankoop, maar nog heel mooi en netjes. Ik verwacht niet dat dit bijvoorbeeld met Actionspullen ook zo is. Maar daar kies je dan voor. 
Besparing: tientallen euro's per jaar

5. Babykleertjes als cadeau
Wanneer ik voor een kraamcadeautje babykleertjes koop, koop ik dat niet bij 'dure, chique' kinderzaakjes, zoals Prenatal, maar gewoon bij Wibra/Zeeman/Kik/C&A/Hema/Action. De kwaliteit is meestal minder dan bij zaken als Prenatal, maar de praktijk leert dat baby's snel uit kleertjes zijn uitgegroeid en dat bij een evt. volgend kindje toch weer andere kleertjes worden gekocht. Persoonlijk vind ik het jammer van het geld om €50,00 voor een babypakje neer te leggen, terwijl je bij de goedkopere winkels voor €10,00 al een heel mooi setje of jurkje kunt kopen. Wel let ik er op of de stof prettig is en of de pasvorm mooi is. Een beetje zoeken levert meestal wel iets leuks op. 
Besparing: minimaal 10 euro per item

Geen opmerkingen: