woensdag 3 oktober 2018

(Be-)sparen #5 Tips om je financiën geordend te hebben

In deze artikelserie wil ik aan de lezers wat tips meegeven/doorgeven, die ons goed helpen om te besparen en (dus) om te sparen. Soms omvatten de tips wat grotere zaken, maar veelmeer zijn het tips betreffende kleine dingen, die het begin kunnen zijn van grootse stappen. 
Let wel, het zijn tips die goed passen binnen onze manier van leven. Het kan zijn dat ze niet passen bij de manier van leven van de lezers, maar wellicht dat er toch iemand is die er wat mee kan. I

In dit vijfde artikel wat tips met betrekking tot de financiën-ordening.
Een paar van onze mappen waarin we de financiën achter
tabbladen bewaren.
1. Bankrekening
Mijn man en ik hebben dit al vanaf ons trouwen, maar onlangs las ik het ook op www.porterenee.nl (een interessante blog over sparen en besparen): het hebben van een spaarrekening bij een andere bank dan de bank waar je je betaalrekening hebt. Als je dat hebt, maak je namelijk minder snel geld over van de spaarrekening naar de betaalrekening, omdat dat gedoe is en langer duurt voordat je het geld hebt. Wij hebben een betaalrekening bij een bank. Hier hebben we ook een spaarrekening voor onverwachte gebeurtenissen, zoals wanneer de wasmachine vervangen zou moeten worden, of voor begrafenissen. Op een andere bank hebben we een spaarrekening voor het echte sparen. Hier halen we geen geld vanaf, maar storten we enkel geld op.
Besparing: van €0,00 tot......

2. Weinig bankrekeningen
Er wordt vanuit de bankenwereld en financiële wereld wel eens geadviseerd om verschillende rekeningen te openen voor de verschillende spaardoelen, bijvoorbeeld een rekening voor je nieuwe keuken, een rekening voor een nieuwe auto, een rekening voor je kleedgeld, een.... Voor de een zal dit prettig werken. Wij hebben er voor gekozen om maar 3 rekeningen te hebben: een betaalrekening, een spaarrekeningetje voor onverwachte situaties en een spaarrekening voor het echte spaarwerk. Dit geeft een zeer overzichtelijk gebeuren.
Besparing: tijd, die je anders zou steken in het bijhouden van al die rekeningen:)

3. Overzichten maken en bespreken
In ons huishouden ben ik degene die de financiën in eerste instantie bijhoud. Dit door middel van weekoverzichten, kwartaaloverzichten en jaaroverzichten. In een notitieboek noteer ik wat we uitgeven aan Food, Non food, Brandstof, kleding, cadeaus, medicijnen, parkeren, goede doelen, etc. Per kwartaal tel ik de boel op. Aan het eind van een jaar maak ik een overzicht van al onze inkomsten en uitgaven. Hierin verwerk ik dan ook de kwartaaloverzichten, maar ook de afschrijvingen via de bank bijvoorbeeld. Met dit jaaroverzicht gaan mijn man en ik dan samen zitten om het te bespreken en te vergelijken met voorgaande jaren. We bepalen dan of we zo verder willen, of dat we een en ander moeten/willen schrappen bijvoorbeeld. We kijken dan gelijk wat we gespaard hebben en we verheugen ons dan in dankbaarheid over alle goede gaven (dat doen we wel vaker hoor:). Zo heeft mijn man ook goed zich op onze financiën.
Alle financiën bewaren we in ordnermappen, achter tabbladen.
Besparing: tijd (want je houdt hiermee alles dagelijks/wekelijks op orde), maar ook geld, want na zo'n bespreking kijken we altijd waarop we nog iets zouden kunnen besparen.

4. Contant betalen
In een ander artikel in deze serie is het ook al eens genoemd: betaal zo mogelijk contant. Wanneer je geld pint uit de automaat, word je je al bewust wat je aan het doen bent. Wanneer je geld fysiek ook nog eens uitgeeft, word je je nog meer bewust wat je aan het doen bent. Je zou ook jezelf een maximaal bedrag kunnen stellen wat je per week/maand mag uitgeven voor dit of dat.
Besparing: denkelijk toch wel een paar tientjes per jaar.

5. Visualiseren van spaardoelen
Op de genoemde blog bij punt 1, las ik dat visualiseren je heel goed kan helpen tijdens het sparen. De bloggers hadden zelf destijds een thermometer getekend, waarop ze telkens de behaalde spaardoelen aangaven. Ik zag op die blog ook nog een foto, waarop briefjes van 100 waren getekend, die dan wellicht doorgestreept konden worden, wanneer er weer 100 euro was gespaard. Ik geloof ook in visualiseren. Je wordt daarmee nog bewuster van wat je aan het doen bent en het kan je stimuleren om nog meer of nog beter ermee aan de slag te gaan.
Besparing: niet in directe zin, wel in indirecte zin, omdat het je kan aanzetten tot nog sneller, beter, meer te sparen.






Geen opmerkingen: