vrijdag 28 juni 2024

Juni: de gezonde(re) leefmaand #5: Update en afsluiting

 
Nog een paar daagjes en dan is de maand juni voorbij. De gezondere leefmaand. In deze post een laatste update.

Ook al heb ik in de afgelopen week praktisch hetzelfde geleefd qua voedsel, gezondheid, slaap etc. toch ben ik behoorlijk aangekomen in gewicht en buikomvang. Dit stelt me toch wel teleur. De reden is denk ik de warmte, waardoor je vocht vasthoudt en/of hormonen.
Je merkt dat er ook een stuk psyche bij komt kijken. Toen ik van de week bemerkte zoveel weer aangekomen te zijn, liet ik ook wat moed zakken en had zoiets van: nou dan maakt het ook niet veel uit om weer meer te snoepen. 

Vanmorgen was mijn gewicht 75 kg (terwijl ik op 73,zoveel zat vorige week) en mijn buikomvang was 83 cm (terwijl dat vorige week 79 was). Mijn BMI was nu 25, in de oranje zône. Eigenlijk zit ik nu deze week, op 100 gram na, weer op mijn startgewicht van toen ik begon met deze maand....terwijl ik gewoon de gezondere leefstijl heb aangehouden. Ik merk het ook aan mijn kleding: het zit gewoon weer strakker.

Hoe ga ik verder?
In ieder geval heb ik voor juli geen challenge of maandproject op het programma staan. Juli is wat dat betreft een rustmaand. Toch wil ik ook in juli blijven letten op suikerarm eten. Ik merk dat veel dingen me nu te zoet smaken en dat ik bijvoorbeeld ook niet meer een hele reep chocola of een halve zak snoep achter elkaar kan eten. Dit is dus winst uit deze maand. 
Ook het nagels bijten, of liever het niet nagels bijten, wil ik erin houden. Viel me erg makkelijk en het is gewoon gezonder voor je.
Ik wil wel proberen om in de komende maanden wat meer te bewegen en ook blijvend te letten op voldoende slaap.

Geen opmerkingen: