vrijdag 21 juni 2024

Juni: de gezonde(re) leefmaand #4: Update van week 3

 

De derde week van gezonder leven zit er weer op. Hoe is het gegaan in de afgelopen week? Aan de hand van wat vragen geef ik een update.

1.Ben ik verminder qua gewicht en buikomvang?
Deze week ben ik niet heel veel afgevallen, slechts 200 gram, naar 73,6 kg. Maar iets is beter dan niets. Qua buikomvang ben ik hetzelfde gebleven als vorige week, namelijk 79 cm. Mijn BMI is op dit moment 24,6 en dit valt binnen de groene gezonde zône. In drie weken tijd ben ik nu van 75,1 kg naar 73,6 kg gegaan. Rustig aan, maar netjes.

2.Is suikerarm en gezonder eten in het algemeen gelukt?
De meeste doordeweekse dagen wel. Alleen donderdag werd een soort van snoep- en snaaidag voor me. Ik hield mijn verjaardag met de klas en at natuurlijk ook van het lekkers. Eenmaal aan het lekkere dingen eten, ging dat een beetje door. Wel merkte ik dat zoet en snoep me lang niet meer zo lekker smaakt als voorheen en dat ik ook eerder stopte met snaaien! Dit lijkt me een goede ontwikkeling.

3.Heb ik nagels gebeten?
Nee, en ik kan er nu goed van afblijven. De nagels en nagelriemen tonen iets mooier dan vorige week. Wel kan het nog een stukje mooier, maar dat zal wel komen. 

4.Heb ik bijna iedere dag intensief bewogen met extra oefeningen?
Nee, geen een dag. Geen zin in. Ik voelde me in de afgelopen week ook niet heel fit en ik vond dat mijn huishoudelijke capriolen wel voldoende waren voor het bewegen.

5.Heb ik gepoetst met de elektrische tandenborstel en staande op 1 been?
Ja, dit ging over het algemeen goed. Tegenwoordig sta ik op 1 been en zwaai met het andere been een minuut lang heen en weer. Bij de volgende poetsminuut neem ik het andere been.

6.Heb ik geminderd met schermgebruik?
Overdag niet echt, 's avonds wat meer, omdat ik eerder wilde stoppen met schermpjes en zo weer heel wat boeken kon lezen. Ik merk dat als ik mooie boeken in huis heb, minder behoefte heb aan schermpjes. Wel heb ik weer de serie 'Toen was geluk nog heel gewoon' ontdekt en dit doet me juist weer wat meer schermpjes gebruiken....

7.Merk ik al wat minder spierpijn, hoofdpijn en stemmingswisselingen?
De stemmingswisselingen zijn echt wel minder. In de afgelopen week had ik juist veel hoofdpijn, ook op dagen dat ik praktisch geen toegevoegde suikers at bijvoorbeeld. De spierpijn was in deze week juist ook meer. Wellicht had ik een soort van griepje onder mijn leden.

8.Hoe waren mijn slaaphoeveelheden en hoe werd ik 's morgens wakker?
Mijn nachten zijn eigenlijk allen rond de 6,75/7 uur. Eén nacht deze week was wat minder qua uren. De gehele week werd ik echt moe wakker en bleef gedurende de dag ook moe. Wellicht weer door dat griepje onder de leden.

9.Hoe gaan we de laatste week van gezonder leven in?
Het gezonder eetpatroon is makkelijk vol te houden. Dus dat houd ik zo. Wellicht ook na deze maand. Het snaaien en snoepen bevalt me niet meer zo qua smaak. Dus waarschijnlijk zal dat de komende week niet echt voorkomen. De weekenden houd ik wel voor extra lekkere dingen (die dan ook wat ongezond zijn), maar dat vind ik gezellig, ook naar mijn huisgenoten toe. Als ik me de komende week wat fitter voel, wil ik meer inzetten op bewegen. Ik hoop dat ik me de komende week fitter voel dan de afgelopen week.

Geen opmerkingen: