vrijdag 7 juni 2024

Juni: de gezonde(re) leefmaand #2 Evaluatie van de eerste week

 
Hoe is de eerste week van de gezonde(re) leefmaand verlopen? Waar liep ik tegenaan? Wat is gelukt? Ben ik al wat geminderd in buikomvang en gewicht? Wat at ik op een doordeweekse dag? Op deze en meer vragen gaan we antwoorden in deze post.

1.Wat at ik op een willekeurige doordeweekse dag?
*Ontbijt: volkoren boterham+pindakaas+1 ei+ 2 kopjes koffie met melk
*Tussendoor: 1 kopje koffie, 1 glas melk+chocolaatje
*Lunch: volkoren boterham+boerenkaas+luchtige cracker met roomboter en wat vlokken
*Tussendoor: 2 kleine appels, kopje witte druiven, 1 kleine lolly, glas thee
*Diner: 200 gram gekookte bieten+1 kleine aardappel+boomstamvlees+1 gebakken ui
*Tussendoor: groot glas thee+1 speculaasje+30 gram noten
*Voor naar bed gaan: glas melk met 2 eetlepels havermout (om lekker te slapen)

Totaal aantal calorieën: 1773

Opmerkingen hierbij: de andere doordeweekse dagen weken niet veel hiervan af, qua totale calorieën. Er valt hier nog wat te winnen, omdat ik in bovenstaand 3 stuks fruit had genomen in plaats van 2 stuks en omdat ik 3 snoepsoorten (chocolaatje, speculaasje, lolly) nam, wat ook minder kan. Bij de lunch zou je het ei ook als beleg kunnen laten fungeren, wat dan weer extra beleg minderen betekent.
Ik heb wel gelet om een goede afwisseling van eiwitten, vetten en koolhydraten. Veel groente (300 gram), genoeg fruit en genoeg vochtinname. Ik zou nog meer kunnen inzetten op wat rauwe groente-versnaperingen voor tussendoor. Voor mijn leeftijd, gewicht en lengte zijn die 1773 calorieën prima. 

2.Hoe ging het intensief bewegen?
Dit kan echt wel een tandje meer. Van intensief was niet veel sprake. Ik heb me wel gehouden aan de 5 minuten bewegen op plaats en daarbij 2 minuten staan op 1 been tijdens tanden poetsen. 

3.Heb ik nagel gebeten?
Nee. Ik moet ze zelfs gaan knippen ;)

4.Wat waren mijn slaaphoeveelheden en hoe voelde ik me bij het opstaan?
Gemiddeld sliep ik 6,75 uur per nacht. Hierbij voelde ik me niet slecht en niet goed. Ik heb het idee dat ik wel 7 uur of 7,5 uur nodig heb om me echt fit te voelen. 

5.Hoe ging het met het schermgebruik en het niet eten tijdens schermpjes?
Het niet eten (bijvoorbeeld nootjes) tijdens schermpjes ging aardig goed. Soms vergat ik het, maar meestal lette ik er goed op. Het schermgebruik was denk ik net zo als voorheen. Kan dus minder. 

6.Lukte het om in het weekend de helft van ongezonde dingen te eten?
Sommige dingen wel, sommige dingen niet. 

7.Ben ik verminderd in buikomvang en gewicht?
Ja, tot mijn verrassing wel. Mijn buikomvang was 82 cm en nu een week later 80 cm. Dit valt precies in het groene gedeelte. Mijn gewicht was 75,1 kg en nu een week later 74,5 kg. Mijn BMI was een week geleden net in het te hoge gedeelte, maar nu is het net in het gezonde gedeelte. Leuk. Dit geeft 'moed' om zo verder te gaan.

8.Lukte het tanden poetsen met elektrische tandenborstel en staand op 1 been?
Ja, dit ging prima.

9.Merk ik al wat minder spierpijn en minder stemmingswisselingen?
Ik voelde me qua gezondheid en stemmingswisselingen wel goed in de afgelopen week, maar of dit helemaal te wijten was aan het gezonder leven, weet ik niet helemaal. Het kan ook te maken hebben met de hormonenstand van zaken. 

10.Hoe de tweede week van juni in?
Zo doorgaan. Het viel me niet echt moeilijk om gezonder te leven. Je merkt dat bij minder suikerinname je suikerbehoefte ook afneemt. Ik kon dus gerust op mijn werk die grote lekkere koeken laten liggen. Ik heb ook gemerkt dat je het fruit als tussendoortje kan nemen (eventueel in combinatie met eiwit en vet, zoals wat pindakaas bij de banaan, want dat schijnt weer beter te zijn voor je bloedsuiker) en dat je de noten als 'koekje' bij de avondlijke thee kan nemen in plaats van een koekje.
Ik heb geen streefgewicht of streefbuikomvang voor de volgende week. We zien wel wat een weekje gezonder leven oplevert. 

Geen opmerkingen: