vrijdag 14 juni 2024

Juni: de gezonde(re) leefmaand #3. Update van de tweede week

 
Zo, week 2 van de gezondere leefmaand zit er al weer op.
Hoe is het gegaan? We lopen weer een aantal vragen na.

1.Is er wat gewicht en buikomvang af?
Ja, eind vorige week woog ik 74,5 en vanmorgen woog ik 73,8 kg. In deze week is er dus 700 gram weer afgegaan. In totaal ben ik in twee weken 1 kilo en 300 gram kwijt geraakt. Mooi. Qua buikomvang is er nu een cm in deze week afgegaan. In totaal ben ik in deze 2 weken 3 cm kwijt geraakt. Ook mooi.
Mijn BMI is nu: 24,7 (=gezond). Vorige week was dat net in het gezonde gedeelte en de week daarvoor nog in het ongezonde gedeelte.
Conclusie: ik ben tevreden met hoe ik afval en verminder in buikomvang.

2.Is suikerarm en sowieso gezonder eten gelukt?
Deze week lukte het in de eerste helft zeker goed. In de tweede helft, vanaf woensdag ging ik wat sjoemelen met eten: grotere koeken eten (er was een pak stroopwafels open...), meer koekjes eten op een dag, meer nootjes nemen en ook ongezondere nootjes eten en ik kreeg nog taart, at doordeweeks ijs. Dit probeerde ik dan weer wat te compenseren met minder of gezondere voeding. Maar al met al kon dit wel wat beter. Ondanks dit toch nog mooi afgevallen, zoals bij punt 1 te zien is.

3.Heb ik nagels gebeten?
Nee, ook deze week heb ik geen nagels gebeten. Ik vind mijn nagels (qua nagelriemen en zijkanten) nog niet heel mooi eruit zien, maar hopelijk gaat dat wel komen als ik de volgende weken ook van mijn nagels afblijf.

4.Heb ik bijna iedere dag intensief extra bewogen met oefeningen?
Nee, wel een paar keer, maar ik had weinig zin en kon mezelf deze week er ook niet zo toe dwingen of toe motiveren. Wel heb ik deze week veel intensief huishoudelijk werk gedaan, waarbij allerlei capriolen uitgevoerd werden, dus misschien was dit ook al genoeg.

5.Heb ik gepoetst met de elektrische tandenborstel en staande op 1 been?
Ja, dit gaat nu eigenlijk automatisch. Zit er al helemaal in.

6.Heb ik geminderd met schermgebruik?
Nou, niet echt. 

7.Merk ik al wat minder spierpijn, hoofdpijn en stemmingswisselingen?
De spierpijn (of spataderpijn?) merk ik nog steeds. De hoofdpijn en de stemmingswisselingen lijken wel wat minder, zeker in combinatie met het hormonengebeuren.

8.Hoe waren mijn slaaphoeveelheden en hoe werd ik 's morgens wakker?
Helaas waren de slaaphoeveelheden niet je van dat. Ik heb in de afgelopen week een paar nachten van weinig uren gemaakt en de normale nachten kwamen niet verder dan 6,75 uur. De meeste ochtenden stond ik nog niet gelijk frisjes en welgemoed naast mijn bed te springen. Op dit terrein valt zeker wat te winnen.

9.Hoe gaan we de derde week in? Wat wil ik?
Ik wil in ieder geval me weer goed houden aan suikerarm op de doordeweekse dagen. In het weekend kijk ik minder nauw. 
Verder wil ik toch weer iedere dag oefeningen doen.
Ook wil ik proberen het schermgebruik wat te minderen door vroeger op de avond een boek te gaan lezen. Nu doe ik dat ongeveer een uur voor slapen, dit wil ik iets meer gaan rekken.

10.Heb ik een afvalwens een buikomvangminderwens?
Ja, maar niet heel star. Ik kijk in principe wel of en wat er vanaf (of bij) is. Ik zou het wel leuk vinden om aan het eind van de derde week in een 72,zoveel te belanden, want dat heb ik jaren en jaren niet meer meegemaakt. Qua buikomvang misschien weer een cm eraf? Dat zou leuk zijn.

Geen opmerkingen: