dinsdag 1 maart 2022

Zindelijkheidsbox ervaring; dag 2

Na een goede nachtrust begonnen we vandaag vol goede moed aan dag 2.
Nadat zoon uit bed was gekomen, met niet zo'n volle nachtluier, deden we hem weer enkel in zijn onderbroek naar beneden. Tijdens het ontbijt gaven we hem pas wat later zijn beker melk, zodat hij niet al in de kinderstoel zou beginnen te plassen. Drie kwartier later ging hij zelf naar zijn potje om te plassen. De eerste stikker verdiend en met een volle 2e kaart het tweede cadeautje! 
In de loop van de ochtend dronk hij doorlopend wat ranja, water of melk en ging steeds uit zichzelf, zonder mijn aanwijzen, zelf op het potje om te plassen en voorwaar, voor de eerste grote boodschap! Van dit laatste schrok hij wel een beetje, zodat hij te snel ging staan om te kijken en een klein deel op de vloer (parket) terecht kwam. Maar dat was zo weg gedweild en vele complimenten en 2 stikkers verder waren we nog steeds blij. Een derde kaart was inmiddels vol en een derde cadeautje gewonnen.
Hierna hing ik de stikkerkaart voor 5 stikkers op. Ook hierop konden in de ochtend 2 stikkers geplakt worden. 
Er gebeurden in de ochtend slechts 2 ongelukjes en daarvan kwam er 1 doordat hij zijn onderbroek niet snel genoeg naar beneden kreeg. 
We hebben in de ochtend nog even in de buggy gewandeld, met op de zitting een plastic zak en een handdoek, maar alles bleef droog.
Tijdens het middageten bleef hij in de kinderstoel ook droog. Wel heb ik het middageten korter laten duren, zodat hij eerder uit de kinderstoel ging om nog even te spelen en zodoende ook goed op het potje kon. Wederom uit zichzelf. 
Steeds liet hij vol trots de inhoud zien.

Na het middagdutje wilde ik hem leren om uit zichzelf op de toilet (met brilverkleiner) te gaan. Hier zag ik enigszins tegenop, omdat ons manneke graag aan allerlei spullen zit en ik zag het al voor me: afgerolde wc-rollen, lopende kraan, omgevallen wc-borstelhouder etc. Maar goed, het moest er toch eens van komen, dus na zijn middagslaapje ging het pamperbroekje uit, de onderbroek aan en had ik het potje in de wc gezet en hem dit getoond:
Gezegd: 'Als je moet plassen of poepen, dan mag je dat op de wc doen. Dan stap je op het opstapje en kan je zo op de wc gaan zitten'. En dat heb ik geweten. Meneertje zat vanaf dat moment constant op de wc :) en had geen oog meer voor het potje. Nu had ik geen zicht meer op zijn plasserijen, dus ook niet meer op zijn stikkerverdiensten, dus bedacht ik om het potje in de wc-verkleiner te zetten:
Op zich ging dat wel, maar hij bracht bijna de gehele tijd op de wc door, voornamelijk spelend met de kraan, wc-rol en toiletborstel, zoals ik al gedacht had.
Even kijkend in het trainingsboekje zag ik dat begeleiden op de 'echte' wc pas op dag 4 plaatsvindt. 
Ik heb toen de wc weer in ere hersteld, afgesloten en gewoon weer het potje in de kamer gezet. 
Ook voor en na het eten ging hij uit zichzelf op het potje, met goed gevolg. Tijdens de maaltijd bleef hij droog.
We konden deze dag afsluiten met de 5e stikkerkaart op de wand en in totaal slechts 2 kleine ongelukjes:
Morgen, op de derde dag, wil ik toch wat rustiger, enigszins de wc gaan introduceren. Iets eerder dan in de beschrijving staat, maar ik denk dat ons manneke iets meer tijd nodig heeft om te leren dat de wc geen speeltuin is, maar gewoon een nuttig kamertje:)

Geen opmerkingen: