donderdag 3 maart 2022

Zindelijkheidsbox ervaring; dag 3 en dag 4

Dag 3 
Vandaag heb ik het zindelijk-maak-roer wat omgegooid. 
Hoeveel successen er gisteren ook waren, ik bleef met een aantal vragen zitten, die niet in de handleiding worden behandeld:
1. Hoe gaat hij zelf aangeven dat hij moet en dat hij klaar is? 
2. Hoe krijgt hij zelf zijn onderkleren weer aan/naar boven?
3. Hoe check je op de echte wc of er geplast is?

Vanmorgen lieten we ook de overbroek aan (een makkelijke broek). Hij had al direct 2 successen op het potje. 
Na een uur of 10, toen we buiten gingen spelen, ging het eigenlijk naar terug bij af: 3 keer plassen, 3 keer ongelukken. Het potje stond natuurlijk in huis, ook al had ik 'm in de keuken, in het zicht gezet, maar het spelen zorgde ervoor dat hij er niet meer aan dacht. Tijdens het middageten bleef hij droog, maar daarna tijdens het spelen, kwam het en pas daarna zei hij dat hij 'poepie' moest doen (hij noemt plassen ook poepie) en toen was alles al nat. Hij leek dat zelf erg te vinden, ook al werd ik natuurlijk niet boos. Ik heb hem lekker gewassen en schoon ondergoed aangedaan. Daarna was het tijd voor het middagtukkie met een luierbroekje aan. Hij leek blij te zijn om een 'luiler' om te mogen. 
Zelf was ik ook echt aan een tukkie toe en dat heb ik dus gedaan. Tevens tijd om na te denken.
Hoe mooi dit principe ook van binnen-1-week-droog (overdag), het stuit me toch wat tegen de borst en dat deed het gisteren, met al die successen ook al. Ik vind het toch persoonlijk teveel als druk voelen en zeker nu met een dag terugslag, waarbij het lijkt alsof je weer van voren moet beginnen en al die dingen die de komende 4 dagen nog geleerd zouden moeten worden (aangeven wanneer je moet en wanneer je klaar bent, omhoogtrekken van kleding, naar de echte wc (met brilverkleiner) gaan, het afvegen van..., het handen wassen..., het plassen bij een ander, het uitstellen van je plas, het wat langer weggaan....).Dit alles dus in de komende 4 dagen. Nogmaals, het stond me wat tegen en dat met behoorlijk wat moeheid bij zoon en moeder in deze eerste dagen (en dat lees je ook in de ervaringen van andere ouders). Waarom niet in een langzamer tempo zindelijk worden, zonder de druk dat het aankomende zondag rond zou moeten zijn, want de meeste kinderen....? 
De uitspraak van onze buurvrouw werkte ook niet mee aan mijn mindset. Ze zei: 'Wij deden dat vroeger helemaal niet met een systeem ofzo, het ging gewoon vanzelf', ook al zijn de moeders van vroeger waarschijnlijk vergeten dat er toch ook begeleiding nodig was...
Tijdens het middagslaapje van zoon heb ik de zindelijkheidsbox weggedaan in een la. Het potje heb ik laten staan en tevens een nieuwe stikkerkaart met Nijntjestikkers opgehangen en nadat hij wakker werd, is hij gewoon in een onderbroekje naar beneden gegaan. Gewoon weer opnieuw beginnen, langzamerhand. 
We sloten deze dag na het middagslaapje af met enkel ongelukken, inclusief de grote boodschap. Dag 4 gaan we dus op onze eigen manier doen, met ietwat de lijn van de zindelijkheidsbox volgend.

Dag 4:
Zoon begon de dag met enkel een onderbroekje aan. Hoefde niet te plassen gaf hij aan. Om 10 uur ben ik met hem naar de IKEA en naar het station 'treinen kijken' geweest. Ik heb hem toen een luier aangedaan, zonder dat ik me daarover schuldig voelde (ook al mocht dit volgens het programma absoluut niet). Dit was geen overbodige luxe. Toen we half 12 weer thuis waren, gaf hij zelf aan dat hij zijn luier uit wilde! Tijdens het middageten en erna hoefde hij niet te plassen, gaf hij aan, maar hij bleef ook gewoon droog. Tijdens het middagslaapje was zijn luierbroekje geen overbodige luxe. Na het middagslaapje weer zonder luier, lekker buiten en binnen spelen. Pas tijdens het avondeten gaf hij zelf aan dat hij moest plassen en ook een half uur na het avondeten ging hij uit zichzelf op het potje zitten. Twee successen. En geen ongelukjes vandaag.

Morgen, dag 5, hebben we geen grote plannen. Waarschijnlijk even wandelen of naar het speeltuintje hier in de buurt. Dan wil ik hem zonder luier laten gaan. En als we zin hebben, dan misschien weer eens wat op de echte wc proberen. 

Geen opmerkingen: