zaterdag 29 februari 2020

Februari: maanduitdagingen/maandprojectjes #3

Februari: Creatief: Handwerken
Afbeeldingsresultaat voor handwerkenafbeelding van internet
 Deze maand stond in het teken van creatief zijn met handwerken. Heerlijk tijdens een wintermaand, met de kachel aan, muziekje op en een warme kop chocolademelk. Om het toch een soort van uitdaging te laten worden, heb ik mezelf de volgende doelen gesteld: 
naaien: 3 dingen naaien
haken: 10 granny's haken
breien: 1 kussensloopje breien
borduren: 2 onderdelen borduren

Is het gelukt? Dit gebeurde er:

Week 2-8 februari:
Deze week stond qua dit project vnl. in het teken van naaien. De naaidoos en naaimachine weer van zolder gehaald. In december had ik de naaimachine al eens een goede schoonmaak- en oliebeurt gegeven, dus hij liep nu als een zonnetje. 
Ik naaide de volgende dingen: 
*1 slabber van gastendoekjes (Action) en biaisband (Action)
*een gele tutteldoek voor zoon, met daaraan labeltjes (Action)
*een boodschappentas van gobelinstof (Stoffenmarkt, voorraad)
*en passant breide ik ook nog muts en sjaal ineen af voor zoon
De muts en sjaal ineen was inmiddels wat te klein en er zaten wat breifouten in, dus het is na passen linea recta in de kliko gegaan....

Week 9-15 februari:
Deze week stond qua handwerken in het teken van haken. Enige tijd geleden was ik al begonnen aan het haken van granny's voor een sprei voor de babykamer van onze zoon. Het is ons plan om zijn babykamer (nu nog wit, bloemig en kantig) met zijn eerste verjaardag b.l.e.w. wat te veranderen in een baby-jongenskamer, met blauwe tinten. Deze week ben ik maar aan 2 granny's toegekomen, dus ik heb in de volgende 2 weken ook nog doorgehaakt, zodat het doel van 10 granny's toch gehaald werd:
Deze had ik al gehaakt. Hierbij zijn dus nog 10 granny's gekomen.

Week 16-22 februari:
Deze week stond qua handwerken in het teken van breien. Uit mijn wolvoorraad koos ik wat kleuren die passen bij de jongenskamer van zoon. Hiervan breide ik een sierkussensloopje, passend bij het sprei. Donkerblauw met een beige gehaakte rand.

Week 23-29 februari:
Deze week stond qua handwerken in het teken van borduren. Zo'n 15 jaar geleden ben ik begonnen met een groot merklap. Een veel te groot project. Het was de bedoeling om de lap met ons huwelijk in 2008 af te hebben. Nu, bijna 12 jaar later, waren we zover met deze lap:

Het ontwerp maak ik zelf, stukje bij beetje
Na deze week zijn we zover met deze lap, de M afgemaakt, de N en een groen sierdetail geborduurd. Niet veel, maar je bent ook zo een tijdje bezig met dit. 
Wat vond ik van deze handwerkmaand?
Handwerken is toch een vooral ontspannende bezigheid. Sowieso pak ik het er wel eens bij. Nu stond het echt op de planning en werden er vooral leuke dingen gemaakt, niet direct nodige dingen. Het gaf plezier om hiermee bezig te zijn en het zal vast de komende tijd ook nog wel ter hand genomen worden. Toch voelde ik ook wel weer een druk om het geplande af te krijgen en dat kwam de netheid van een en ander niet altijd ten goede. 
Het breien en naaien heb ik wel even gehad. Het haken wil ik graag doorzetten, evenals het borduren. 

Voor de volgende maand staat op de planning: lades soppen in het gehele huis. Dit is vooral weer een nuttige bezigheid. Vòòr de bevalling ben ik alle lades al eens nagelopen, maar je merkt dat in de loop van de tijd toch weer meer spullen hun weg naar lades vinden. Tijd om alles eruit te halen, uit te zoeken, weg te doen wat weg kan, uitsoppen en alles lekker weer inrichten. Alle lades in het huis doen mee, van keuken tot box, van slaapkamer tot badkamer. 
En weet je hoeveel lades dat zijn? 42!! Gelukkig zijn het niet allemaal grote lades. Misschien leuk om er nog een uitdaging aan toe te voegen: 42 lades schonen en opruimen en dan ook 42 dingen wegdoen. Kijken of het lukt.


Geen opmerkingen: