zaterdag 1 februari 2020

Januari: maanduitdagingen/maandprojectjes #2

Januari: Financiën
Afbeeldingsresultaat voor geld administratieafbeelding van internet
Deze maand ging ik met mezelf een uitdaging/projectje rondom Financiën aan, waarbij elke week een ander aspect van Financiën aan de orde kwam. Als volgt:

Week 6-11 januari:
Het uitzoeken en ordenen en opnieuw inrichten van al onze financiële ordners. Vòòr de ordening waren het te dikke mappen (zie foto), te oude jaren erin en teveel mappen. Na de ordening is het aantal mappen terug gebracht, zijn oude jaargangen versnipperd of bij elkaar gebonden en bewaard (8 jaar lang bewaren?) en zijn mappen opnieuw ingericht (huis (hypotheek, verzekeringen), bankzaken, salaris/pensioen, zorgverzekering, abonnementen/telefoon en internet/rekeningen/garantiebonnen/auto, belasting woonplaats/energie en water etc.) met dit resultaat:
vòòr
na











Week 13-18 januari:
Spaardoelen bepalen en deels automatisch sparen instellen via Rabobank. De volgende spaardoelen zijn ingezet:
1.Kinderbijslag voor onze zoon, automatisch doorsluizen naar de spaarrekening. Hebben we niet perse nodig en ik vind het leuk om van dit bedrag te sparen voor grotere uitgaven voor onze zoon, zoals voor de aanschaf van een nieuwe autostoel bijvoorbeeld. De kinderbijslag voor 1 kind in 2020 is €221,49 per kwartaal, dus €885,96 per jaar.
2.De maandelijkse salarisverhoging tot en met oktober (onderwijs) automatisch doorsluizen naar de Argentarekening, waarop we sparen voor ons huis. 
3.Aan het eind van de maand kijken hoeveel geld overgemaakt kan worden naar de Argentarekening, waarop we sparen voor ons huis. Dit kan geld zijn dat niet is uitgegeven aan boodschappen/kleding/etc., maar ook bijvoorbeeld eenmalige salarisextra's of vakantiegeld of de dertiende maand. 
4.Aan het eind van het jaar willen we minimaal een x bedrag (uitgerekend) hebben gespaard op onze Argenta-rekening voor ons huis. Zoals elk jaar.

Week 20-25 januari:
Deze week heb ik vooraf een bedrag gepind, waarmee de hele week geleefd moest worden. Dit bedrag was 2/3 van het bedrag dat we normaal gesproken per week spenderen aan huishouden en boodschappen. Is het gelukt om met dit bedrag 'rond te komen'? Ja, mede door alleen het hoognodige te kopen en door voornamelijk in de actie te kopen.

Week 27-31 januari:
Deze week hebben we zoveel mogelijk geleefd van wat we op voorraad hadden. Het is ook weleens goed om diepvries, koelkast en voorraadkast 'leeg te eten'. Zo voorkom je dat voedsel over datum raakt. Hierdoor hoefde ik maar heel weinig boodschappen te doen. Wat ik kocht, kocht ik ook nog eens zoveel mogelijk in de actie. Besparing:  25 % op het normale gemiddelde weekbedrag voor boodschappen. Het had nog meer kunnen zijn, maar vanwege een komende visite, werden er nog extra's aangeschaft, zoals een taartje, versnaperingen etc.

In deze week heb ik vooraf een menu genoteerd, met zoveel mogelijk de ingrediënten die we al in huis hadden:
*dinsdag 28 januari: andijvie, aardappelen, gehaktbal (alles uit voorraad)
*woensdag 29 januari: broccoli, kipfilet, aardappel (alles uit voorraad)
*donderdag 30 januari: bruine bonen, kruiden, ui, gehakt, soepgroente (alles uit voorraad)
*vrijdag 31 januari: stamppot (van ouders) en worst (uit voorraad)
*zaterdag 1 februari: macaroni met soepgroente, ui en gehakt (alles uit voorraad)
*zondag 2 februari: worteltjes, aardappelen, vis, ui, paprika en tomaat (vis moet gekocht worden, rest uit voorraad)
*maandag 3 februari: rode kool, kipfilet, aardappelen (alles uit voorraad)
*dinsdag 4 februari: zuurkool of rode bietjes met een kroketje en aardappelen (alles uit voorraad)

Voor deze week hoefde ik dus alleen vis en zuivel en brood en wat fruit te kopen en babyvoeding, naast nog wat kleine dingen. Tevens zouden we bezoek krijgen, dus hiervoor moesten ook nog wat versnaperingen in huis komen.


Evaluatie van de januari-uitdaging:
Eigenlijk vond ik deze uitdaging deels zinvol en deels wat minder. De mappen zijn nu fijn geordend en opgeruimd. Tevens is het fijn om sowieso wat vaste bedragen maandelijks te sparen. Dit deel vond ik dus prima aan dit project. De laatste 2 weken vond ik minder spannend. We letten eigenlijk altijd al goed op onze uitgaven en geven niet veel meer uit dan nodig is. Ook zorgen we er eigenlijk altijd al voor dat 'oude' diepvriesspullen etc. opgegeten worden. Voorraadkast etc. houden we altijd goed in de smiezen. 
Over een half jaar b.l.e.w. zal het project 'financiën' weer op het programma staan. Vooralsnog ben ik dan van plan om met bepaalde budgetten boodschappen te doen en kijken wat we in voorraad hebben. Mocht ik nog iets meer uitdagend bedenken, dan pakken we dat aan.

Volgende maand staat 'handwerken' op de planning. Het is mijn plan om grote slabbers te naaien, een babymutsje af te breien, een gobelinstoftas te naaien, verder te gaan met het sprei voor zoon dat ik aan het haken ben, alvast starten met het breien van een kussensloopje voor het kamertje van zoon en misschien nog verder gaan met het borduren van een merklap.

Geen opmerkingen: