vrijdag 30 augustus 2024

Augustus: Een Schone Lei #5: de vierde week

 

Ook augustus is alweer bijna voorbij. Deze maand stond qua projectje in het teken van een schone lei maken op gebied van gezondheid, huishouden, spullen, administratie en voorbereidingen. Ook deze week zijn er weer verschillende leitjes schoon gemaakt. Hieronder meer hierover. Tevens wil ik aan het eind van dit blogje alvast mijn projectplannetjes voor september delen.

1.Gezondheid.
Vanmorgen woog ik weer 74,7 en had een buikomvang van 78 cm. Omgerekend zit ik dus precies op een (nog) gezond BMI. Gewichten en omvangen schommelen bij vrouwen altijd danig, onder invloed van o.a. hormonen. Wij als vrouwen moeten daar ook niet zo op gefocust zijn, maar het is natuurlijk altijd goed om je leefstijl gezond te houden of te maken.
Deze week ben ik begonnen met het drinken van thee en koffie zonder suiker of zoetjes. En oei, wat valt mij dat zwaar! Ik vind het niet lekker. Maar ik heb ergens gelezen dat het ongeveer 2 weken duurt, voordat je gewend bent aan thee/koffie zonder zoet en dat je het daarna zelfs niet meer lekker vindt met zoet. Dus we hopen. 

2.Huishouden en schoonmaken en opruimen.
Deze week was natuurlijk vol met het schoolleven, dus er was niet veel tijd voor allerhande huishoudelijke dingen. Toch heb ik deze week iets gedaan, wat ik al lang wilde doen en wat zó naar wens is verlopen! In onze toilet had ik ooit de vloervoegen tussen de tegels al eens met 'voegenfris grijs' mooi gemaakt. Na jaren zit het nog steeds goed erop en is het nog steeds mooi. Onze wandtegels hadden wat gelige voegen, niet vies, maar het toonde niet fris. Ik heb van Albastine 'voegenfris wit' gekocht (was ook nog eens leuk in de actie bij de Praxis) en hiermee de voegen mooi wit gemaakt. Wat zijn we blij met het resultaat! Hieronder een foto waar je goed het verschil op kunt zien:
De witte voegen moesten nog drogen hier en daarna kon het overtollige voegenfris van de tegels afgehaald worden. 

3.Administratie en voorbereidingen.

In deze week hebben we de definitieve boeking gedaan voor de zomervakantie 2025 in Duitsland. Dit natuurlijk b.l.e.w. Dus hiernaar hoeven we niet meer om te kijken.
Verder stond deze week natuurlijk volop in het teken van voorbereidingen voor mijn schoolleven als leerkracht en voor het schoolleven van zoon, die nu de hele week naar school moet (groep 2). 
Vanmiddag ga ik nog de financiën van augustus op een rij zetten, maar dat is niet echt een projectje, omdat dat elke maand gewoon gebeurt. 
Volgende week wil ik nog de buizen in de toilet beneden wit verven en dan is ons wc'tje helemaal fris en fruitig!

Plannen voor september.
Het was mijn bedoeling om in september een crea-projectje te doen, omdat ik meestal in de september de foto-albums maak, maar dat heb ik in augustus al gedaan. Ik heb voor de komende 4 maanden van dit jaar de projectjes wat gewisseld. Mijn plan is als volgt:

*september: budget,sparen en alleen kopen bij Picnic/AH/Lidl (ook evt.cadeautjes)
*oktober: kledingwissel/kledingcapsule/opruimen/marktplaatsverkoop
*november: creatief: vanuit tijdschrift iets namaken (naaien, opstellen etc)
*december: recepten (voorafje, soep, hoofdgerecht, toetje, koekjes)

In september wil ik alle voedsel en huishoudelijke spullen, maar ook eventuele cadeautjes kopen bij Lidl, Picnic of Albert Heijn. Dus niet naar het dorp of naar de Action om allerlei uitgaven te doen. Qua budget probeer ik een bedrag aan te houden, iets onder ons gemiddelde per week. Verder wil ik mijn cash-stuffings-map weer wat aanvullen. Ik zal daar nog een aparte blog aan besteden, want wat werkt die map tot nog toe leuk en goed en wat heb ik al veel gespaard!

In oktober staat de kledingwissel weer op het programma. Ik wil kritisch gaan kijken naar de hoeveelheid herfst-winterkleding voor ons allen. De kasten wat uitdunnen. Wat spullen proberen te verkopen op Marktplaats en sowieso heel wat wegdoen naar kledingcontainer/kringloop.

In november lijkt het me leuk om elke week uit 1 tijdschrift iets na te maken. December, de maand van knusheid, gezelligheid, Sinterklaas en Kerst komt er natuurlijk aan en hoe leuk is het om je huis dan wat te versieren, of een opstelling te maken van gezellige dingen of iets te naaien voor je keuken, of mooie wandlijstjes te maken. Ik denk erover om hiervoor Ariadne at Home en Hobbyhandig uit de bieb te gebruiken. 

In december wil ik aan de slag met verschillende receptjes. Hoe en wat, dat weet ik nog niet. 

Geen opmerkingen: