maandag 9 september 2024

September: Budgetmaand #1: de eerste week

 
De eerste week van september ligt alweer een paar dagen achter ons. In de laatste blog van augustus had ik allerlei plannen voor deze maand en het is ook echt de bedoeling dat dat allemaal gebeurt, maar in de eerste week is er niet zoveel van gekomen.

Boodschappenbudget.
Een mindering qua budget voor boodschappen is niet echt gelukt. Ook heb ik in de afgelopen week niet kunnen sparen voor mijn cash-stuffing, dus ik ben niet toegekomen aan verkopen op Marktplaats of het invullen van enquêtes. Tevens heb ik niet alles gekocht bij Picnic/Boni/AH, want zonder dat ik erover nadacht, heb ik vorige week een abonnement op Landleven afgesloten (wel een leuke deal...) en dat was in deze maand niet echt de bedoeling, maar goed we gaan straks wel weer van de Landlevens genieten.

Budgetmaaltijden.
Qua avondmaaltijden lukt het ons eigenlijk altijd om met een laag budget gezond te eten. We zijn met 3 personen: man, vrouw en kind van 5 jaar. De meeste avond maaltijden kosten slechts 4 euro in totaal, dus zo'n 1,65 euro per persoon. Een voorbeeld wil ik hieronder weergeven.

Rijstmaaltijd met soepgroenten, kipburger en tofu.
Nodig:


2 kopjes zilvervliesrijst
1 zakje soepgroente van 400 gram
1 gegrilde kipburger
1/4 stuk tofu
wat specerijen en sausjes naar smaak

Bereidingswijze:
1.Snij burger en tofu in kleine blokjes en bak op hoog vuur aan (met wat ketjap)
2.Voeg de soepgroente toe, met wat zout/peper/kruiden en bak op hoog vuur.
3.Kook ondertussen de rijst gaar.
4.Giet de rijst af, laat even staan en voeg daarna vlees-groentegebeuren erbij.
5.Eet smakelijk voor nog geen 1,70 per persoon!

Tofu is een goede vleesvervanger, ook gezond. We kopen eens in de 4 weken een blok van ongeveer 2,50 euro, delen deze in 4 stukken en vriezen deze stukken in. Elke maandag eten we iets van zilvervliesrijst of volkoren macaroni/spaghetti. In de rijst (2 kopjes zijn ongeveer 40 cent) doen we 1 kipburger  (ongeveer 1,00 euro) en 1/4 stuk tofu (ongeveer 60 cent). Daarbij doen we dan een zak soepgroente van 1,40 euro. Samen kom je dan aan 3,40 euro. Met soms nog een ui erin of een stukje paprika en wat sausjes of kruiden kom je aan ongeveer 4 euro. In de macaroni/spaghetti doen we altijd 165 gram rundergehakt in blokjes en een 1/4 deel tofu. Makkelijk, lekker, goedkoop en gezond. 

Verjaardagscadeautje.
Voor deze 2e week had ik alweer een Action-boodschappenlijstje klaar....Niet bij nagedacht, totdat het me ineens te binnen schoot: mag niet. Ik heb deze week een verjaardagscadeautje voor een kind van 12 nodig en ik ga dat dus nu bij de AH proberen te kopen. Je kunt daar misschien een leuk badschuimpje of spiegeltje of iets voor notities kopen. Zal wel lukken. In de tweede week hoop ik hiervan een update te geven.

Dus voor deze week wil ik bewuster met mijn maandprojectje omgaan. Kijken of het lukt!

Geen opmerkingen: