zaterdag 5 februari 2022

Schoonmaken in de zônes van je huis

 
Graag wil ik nog weer eens wat schrijven over het schoonmaken in de zônes van je huis, omdat het mij zo helpt om het huis extra schoon te houden op een makkelijke, niet tijdrovende manier. Hopelijk kan ik hiermee anderen, die druk zijn, of niet zo van schoonmaken houden, ook helpen.

Ons huis heb ik op papier in 6 zônes verdeeld. Elke week komt een zône aan de beurt, waarin extra schoonmaakklusjes worden gedaan, naast het reguliere huishouden van zuigen, dweilen, stoffen etc. Zo blijft je huis ook in het groot schoon.
Welke zônes hebben we in en om ons huis en welke grotere klussen pak ik dan aan?
Hieronder de zône-verdeling en de klussen.
1. Zône 1: De woonkamer.
De extra klussen die ik dan beetpak zijn: bank- en stoelhoezen wassen, gordijnen wassen of uitzuigen, ramen van binnen lappen, planten uptutten, meubels bijwerken met een stift, nieuwe viltjes onder stoelen en tafels doen, hoekjes extra schonen, plafond ragen en onder de kasten extra schonen. Ook ruim ik dan lades en kasten weer op en zet evt. wat overbodige dingen te koop. Het parket wordt extra gereinigd.

2. Zône 2: De keuken.
De extra klussen die ik dan beetpak zijn: plafond ragen, ramen van binnen lappen, gordijn wassen, deurmat wassen, prullenbakken extra schonen, voegen schonen, keukenkastjes vanbinnen uitsoppen, oven+afzuigkap+magnetron schonen, bovenop de kastjes schonen. De koelkast maak ik elke week al schoon voordat de boodschappen erin gaan, dus die krijgt dan geen extra beurt.

3. Zône 3: gang, gangtoilet, voorraadkast en trap naar boven.
De extra klussen die ik dan beetpak zijn: plafond ragen, sauswanden afnemen, jassen uitkloppen, deurmat schonen, ramen vanbinnen schonen, wc goed soppen inclusief tegels, wcmat wassen, voorraadkast opruimen, checken op datum en schonen, trapbekleding met azijn schonen en voegen van de tegelvloer in de gang schonen.

4. Zône 4: 3 slaapkamers boven.
De extra klussen die ik dan beetpak zijn: plafonds ragen, gordijnen uitwassen of uitzuigen, boven en onder de kasten schonen, matrassen met bakingsoda behandelen, meubels schonen en evt. inwrijven, kasten extra ordenen en uitzoeken, zeeppompjes e.d. bijvullen, laminaatvloeren extra schonen.

5. Zône 5: Badkamer, zoldertrap en zolder met wasruimte.
De extra klussen die ik dan beetpak zijn: plafonds ragen, badkamer extra soppen en voegen schonen, bakjes en lades in badkamer schonen en uitzoeken, rieten manden afsproeien, nepplantjes afspoelen, wasmachine schonen (wasmiddelbak, opvangbakje voor knopen etc, dat onderaan zit, trommel en buitenkant), droger schonen (trommel, waterreservoir, stoffilters nu ook nat schonen, bak onderin, trommel en buitenkant), wasmiddelplankje, waskastje, vloer, zolderraam en vensterbank, zolderkasten en zolderspulletjes, trapbekleding met azijn schonen. Als ik tijd heb, orden ik ook nog achter de schotten. 

Zône 6: Tuinen, schuur en auto.
De ramen buiten krijgen een beurt. De tuin wordt eventueel zomer-, winter-, lente- of herfstklaar gemaakt. Het tuinset wordt evt. geschoond. De diepvries die in de schuur staat, wordt geordend, uitgezocht en geschoond. Werkbanken en kasten in schuur krijgen een orden- en schoonbeurtje. Het vloertje in de schuur wordt weer eens aangeveegd. De auto wordt uitgezogen en krijgt vanbinnen en vanbuiten een schoonmaakbeurtje.

Nu ons zoontje op dinsdagmorgen naar een gastouder gaat, heb ik dan zo'n 2,5 uur de tijd om lekker door te stomen met werken in de zône die dan aan de beurt is. Op woensdag, vrijdag en zaterdag doe ik nog wat kleinere zôneklusjes. De meeste dingen zijn dan in die week gedaan. 
Zelf vind ik dit zo perfect werken!
Sowieso krijgt het huis op maandag een schoonmaakbeurtje, maar daarnaast gebeuren er dus elke week ook grotere klussen en dat geeft een goed gevoel.
Omdat dit systeempje elke 6 weken rouleert, weet je ook zeker dat apparaten zoals je droger of je oven goed schoon en dus veilig blijven. 

Is ons huis nu spik en span?
Nee. Met een kleintje in huis gaat dat nu eenmaal niet. Wel is ons huis behoorlijk schoon en hebben we nergens hele vieze plekken of gevaarlijk vieze apparaten. 

Geen opmerkingen: