vrijdag 28 januari 2022

Over het maandprojectje van januari en de jaardoelen

 De eerste maand van het jaar 2022 ligt alweer bijna achter ons. 
Hoe is het gegaan met mijn maandprojectje en met de jaardoelen? In deze blogpost zal ik de wederwaardigheden weergeven.

Allereerst vind ik het weer ontzettend leuk om met gestelde doelen en projectjes bezig te zijn. Er komt dan toch net iets meer van de grond, zeker omdat ik erover 'moet' schrijven op deze blog, dan heb je een soort van stok achter de deur om ook daadwerkelijk ermee aan de slag te gaan.

Als projectje voor januari deed ik alleen bij supermarkten boodschappen, had ik Marktplaats op mijn lijstje staan en deed ik wat met budgetten. Voor de jaardoelen hield ik me bezig met mooi inpakken van cadeautjes, boeken lezen, 100 dingen wegdoen, 10% minder uitgeven aan voedsel en 3 a 4 kg afvallen op jaarbasis.
De jaardoelen gaan natuurlijk een jaar mee, maar het maandprojectje kon afgerond worden.

Het maandprojectje:
In januari heb ik inderdaad alleen maar bij supermarkten gekocht. Ook als ik iets anders nodig had dan voedsel. Zo heb ik deze maand sokken voor mezelf, een nagelschaartje en een cadeautje (geurkaarsjes) gekocht bij de supermarkt. Verder een maillot en een paar plantjes. Deze laatste dingen zou ik normaal gesproken bij een Kruidvat of bij een Action of bij een bloemenwinkel bijvoorbeeld kopen.
De eerste weken van januari waren de niet-essentiële winkels sowieso gesloten vanwege de lockdown, maar de laatste weken waren ze natuurlijk open. Ik moet zeggen dat ik me soms echt moest inhouden om niet bij een Kringloop of bij een Action binnen te lopen of om iets online te bestellen. Maar het is gelukt. En al met al was ik dus aan gelduitgave deze maand heel wat minder kwijt dan normaal gesproken. Deze challenge zal dit jaar nog een drie keer voorkomen. 
In een vorig artikel heb ik laten zien met foto's dat je bijvoorbeeld bij de Albert Heijn heel goed allerlei cadeautjes kan scoren, maar ik zag bijvoorbeeld bij de Jumbo ook hele leuke dingen liggen, zoals mooie notitieboekjes en allerlei cadeaukaarten. Zelfs in een lockdown hoef je niet perse online te shoppen. 

Verder hoorde bij het januariprojectje om 10% minder aan boodschappen uit te geven. Een hele uitdaging, omdat boodschappen juist duurder worden. Dat zal iedereen goed merken. Is dit gelukt? Wat betreft voedsel heb ik 8% minder uitgegeven dan het gemiddelde van vorig jaar. Met de non-foodproducten komen we op meer procenten uit. De 8% valt me nog wel iets tegen, omdat we in januari sowieso de hand altijd wat op de knip houden, omdat we geen verjaardagen etc. hebben. Dat is in andere maanden wel anders. We zullen zien. 10% minderen is ook een jaardoel.

Ook hoorde het onderdeel Marktplaats bij januari. Ik heb me ingeschreven bij Vinted en binnen 3 weken 3 dingen verkocht. Dat ging heel rap moet ik zeggen. Ik verkocht schoenen, een mand en een kralenspel. Twee dingen gingen naar Frankrijk en een ding bleef in Nederland. Ik ben wisselend van mening over Vinted. Qua opbrengst is het niet zo heel rendabel, gezien de tijd die je stopt in verpakken en verzenden, maar de verkoop gaat wel heel snel, omdat heel Europa kan kopen op deze site. Of ik blijf bij Vinted, weet ik niet. In ieder geval heb ik er nog een paar dingen te koop staan. De advertenties die ik in januari op Marktplaats zette, leverden geen kopers op.

Kort nog over de jaardoelen, tot nog toe:
a. 100 spullen weg (waarvoor geen andere spullen in de plaats zijn gekomen): In januari zijn er 55! spullen weggegaan. Dit ging rap en bijna ongemerkt. Er gingen vooral kledingstukken, huishoudelijke dingen en kindgerelateerde dingen weg. Sommige verkocht ik, verschillende spullen gingen naar de kringloop en werd weggegooid.
b. 3 a 4 kg afvallen op jaarbasis: In januari ben ik 0,5 kg afgevallen. Niet veel, maar toch iets.
c. boeken lezen: In januari heb ik 4 boeken gelezen. Een boek op religieus vlak en 3 boeken op psychisch-sociaal vlak.
d. 10% minder uitgeven aan boodschappen: In januari hebben we 8% minder uitgegeven aan voedsel en wat meer % minder aan non-foodproducten.
e. cadeautjes mooi inpakken: In januari heb ik twee cadeautjes ingepakt: een doosje chocola, gewoon netjes in papier en twee geurkaarsjes: ziehier de foto:
Ik gebruikte crêpepapier op een laagje folie. Een touwtje en een zelfgemaakt labeltje maakten de cadeautjes af. Wel geslaagd vind ik.

Voor de maand februari staat als projectje op de planning: Foto-albums bijwerken. Op 1 februari wil ik de foto's gaan bestellen bij Kruidvat. In de eerste week wil ik een foto-album van mijn voorgeslacht weer up to date maken. In de tweede week wil ik het foto-album van ons zoontje aanvullen vanaf zijn eerste verjaardag tot heden en in de derde en vierde week wil ik het foto-album van onze zomervakantie gaan maken. Genoeg te doen dus.



Geen opmerkingen: