maandag 10 januari 2022

Besparen #1: op je boodschappen

 Het nieuwe jaar is net begonnen. En net als mij zullen velen bezig zijn met het opschonen van huis, financiën, gewicht, spullen etc. Zelf vind ik het altijd fijn om bij anderen te lezen hoe zij het een en ander aanpakken op gebied van minimaliseren, budgetteren, besparen, sparen. Veel blogs overlappen elkaar, maar al lezend kom je ook echt wel nieuwe tips en tricks tegen.

De komende tijd wil ik op mijn blog wat artikelen schrijven over besparen. Besparen op je boodschappen, op je huishoudelijke artikelen, op je kleding, op je cadeautjes, op je vaste lasten, op het speelgoed, op grotere dingen zoals meubels. 
Veel dingen zullen ook al in blogs van anderen beschreven zijn, maar dat geeft niet. Hopelijk kan iemand hier en daar op de komende blogs over besparen nog wel het een en ander uitpikken wat van belang is. 

In artikel 1: besparen op je boodschappen.

1. Allereerst, maak een boodschappenlijstje. Velen maken een lijstje aan de hand van een menuplanning en dat kan ook heel goed, maar zelf maak ik ons weekmenu altijd aan de hand van de gekochte boodschappen. Wel kijk ik vooraf op welke dagen we thuis eten en hoe die dagen zijn qua weggaan of werk.

2. Probeer je zoveel mogelijk te houden aan je lijstje. Probeer ook niet al te vaak in de week naar de supermarkt te gaan en probeer ook om niet naar al te veel winkels te gaan. Zelf doe ik nu 2 keer in de week boodschappen; een keer met mijn zoontje, dan doen we een aantal boodschappen en een keer alleen, dan haal ik het meeste. Tegenwoordig doe ik ook bij 2 winkels altijd mijn boodschappen. Het verleden leerde me dat je dan altijd duurder uit bent, omdat je toch meer meeneemt, maar als je goed let op je lijstje en op de geldende kortingen/acties bij de betreffende winkel, dan kom je toch goed uit. Ik wissel Lidl, Boni en Albert Heijn af. 

3. Let goed op acties en kortingen. Kijk altijd naar de kilo- of literprijs om te vergelijken. Probeer in je hoofd van de meest gekochte producten een omme-nabij prijs te weten, dan kan je altijd goed vergelijken. Het valt me op dat de prijzen bij de Lidl niet meer veel verschillen met de huismerkprijzen bij de Boni. Bij de Boni heb je geregeld leuke acties en kortingen, zoals bijvoorbeeld de 1 euroweek. Bij de Albert Heijn kan je leuk kopen met je bonuskaart. Dit scheelt zeker heel wat euro's.

4. Probeer in plaats van A-merken ook eens huismerken. Het blijkt dat de A-merken bij de Lidl of Aldi echt duurder zijn dan de A-merken bij bijvoorbeeld Boni of Albert Heijn. Voor veel A-merken kan je een goed huismerkalternatief vinden en dat scheelt stukken in de prijs. Soms heb je leuke acties voor de A-merken bij de verschillende supermarkten. Dan zou je wat groter kunnen inkopen.

5. Bij de Lidl maak ik gebruik van de Lidl-pluskaart. Met deze kaart krijg je persoonlijke kortingen (en die zijn echt leuk voor je portemonnee). Tevens spaar je met deze kaart (app op je telefoon) de bedragen van je kassabonnen op, per maand. Bij een x bedrag krijg je dan korting en bij wat meer geld kan je producten, zoals waspoeder, toiletpapier, chocola gratis meenemen. Hierbij kijk ik altijd wat we normaliter ook gebruiken, zodat je niet extra dingen koopt met korting, die je anders niet zou kopen.

6. Bij de Albert Heijn kan je goed terecht met je bonuskaart. Ik heb deze winkel een beetje ontdekt. In mijn opinie was dit altijd een 'dure' winkel en eerlijk is eerlijk: veel producten zijn ook duurder dan bijv. bij de Boni (zelfde producten dan hè, om te vergelijken), maar als je 'in de bonus' koopt of 1+1 gratis, dan spaar je wel een hoop uit. Vanmorgen bijvoorbeeld zijn mijn zoontje en ik naar de AH geweest. Ik wilde er even kijken of en welke cadeautjes je daar zou kunnen kopen (hier kom ik later op terug wanneer ik het projectje voor deze maand: 'alles in de supermarkt kopen' ga bespreken in een artikel) en daar stuitte ik op 2x een net sinaasappelen 1+1 gratis; halve broden voor 25 cent (want van gisteren, maar wij doen het in de vriezer); mooi geprijsde Elstars en vlees. Ik heb een aantal dingen daar gekocht en het wat grotere deel van de weekboodschappen ga ik vanavond bij de Boni doen, omdat daar wat groentes o.a. in de actie zijn.

7. Scoupy. Deze app heb ik vorige week weer geïnstalleerd. Het is een gratis app, waarmee je geld-terugacties en spaaracties kan onderhouden. Vanmorgen bij de AH heb ik een Unox soepzak gekocht, waarvoor ik al het geld terug gestort kreeg (dus gratis soep) en een kuipje boter van Gouda's Gloria 600 gram, waarvoor ik de helft terug kreeg. Het geld wordt snel terug gestort op je rekening. Je uploadt je kassabon met daarop de betreffende artikelen en Scoupy bericht je erover. Je kan ook kassabonnen uploaden van allerlei winkels om 'zegels' te sparen voor cadeaus met een redelijke mooie korting. 

8. Moestuin. Sinds 1 januari hebben we een volkstuin. We moeten nog helemaal starten met alles. In de loop van de tijd zal ik mijn blog ook onze wederwaardigheden schrijven, maar als je het een beetje handig en goed aanpakt, kan je hiermee echt besparen op je groente en fruit en je bloemen:)

9. Porties koken. Wij koken altijd voor ons genoeg. We houden na een warme maaltijd nooit eten over, of het moet van zoontjelief zijn die zijn eten niet wil....Dit scheelt weggooien, bewaren en vergeten. 

10. Alles gebruiken van een product. Op dit punt kunnen we nog wel wat leren, maar bijvoorbeeld als ik prei koop, hoef ik maar 1 stronk te kopen voor 2 volwassenen. We gebruiken ook het groene gedeelte (zeer gezond), wassen het goed en dan heb je genoeg voor 2 personen. Bij de broccoli bijvoorbeeld gebruiken we ook de steel. Hiervan moet je even de harde stukken schillen en dan kan het heerlijk gegeten worden. De broodkorstjes die zoon niet wil, bak ik weer op in wat boter en serveer ik bij het avondeten of bij de soep. Dan wil hij ze vaak wel weer :). 

11. Weinig tot geen pakjes en zakjes. We gebruiken praktisch geen kant- en klaar maaltijden of pakjes en zakjes. Als je een goed gevulde kruiden- en specerijenkast hebt en bijvoorbeeld in je koelkast een kuipje roomkaas met kruiden en wat kaas, dan kom je bij veel groenten een heel eind. Prei, witlof, broccoli, bloemkool bijvoorbeeld maak ik altijd aan met wat specerijen en een lepel roomkaas en evt. wat geraspte kaas. Dan mis je een pakje met saus niet hoor. Je mist ook iets niet in je portemonnee:) Voor pasta's gebruiken we altijd een half zakje in plaats van een heel zakje. Zelf nog wat kruiden etc. toevoegen en het is heerlijk. 

12. Een geordende voorraadkast, vriezer en koelkast is ook belangrijk bij het besparen op je boodschappen. Je weet wat je hebt, tot hoe lang alles geldig is en je weet wat je moet kopen. De vrieslades hebben we gelabeld (bijvoorbeeld groente, brood, pizza en taart, ijs). De koelkast delen we altijd op dezelfde manier in en de voorraadkast heeft ook labels (bijvoorbeeld pasta/soep, koek en snoep, kruiden/zout/suiker). Met mijn zône-schoonmaakplan schoon en ruim ik elke 6 weken vriezer en voorraadkast goed op en de koelkast maak ik elke week schoon, voordat de nieuwe boodschappen erin gaan.

13. Zelf bakken kan ook besparen op je boodschappen. Zo zal een zelfgebakken cake of zelfgebakken koekjes goedkoper zijn dan uit de winkel. Een eigengemaakte soep is misschien ook goedkoper en wanneer je zelf een speciaal brood bakt (bijv. kaas-uit), dan ben je wellicht ook goedkoper uit.

14. Op andere blogs lees je ook wel over Toogoodtoogo en maaltijd-/boodschappendozen. Hiermee ben ik niet bekend. Voor wie wil, is op andere blogs vast wel meer over deze items te lezen.

Voor zover even wat nu in mijn hoofd zit over besparen op je boodschappen. 
Misschien zijn er nog meer tips of tricks? Ik zou het leuk vinden wanneer in de reacties hieronder dit gemeld wordt. Zo kunnen we elkaar helpen.
Vragen, tips en respectvolle reacties zijn altijd welkom!

Geen opmerkingen: