vrijdag 14 januari 2022

Maandprojectje voor januari: Alleen kopen bij de supermarkt en budget en Marktplaats

 

Nu we op de helft zitten van de maand januari, wil ik een korte update geven van mijn maandprojectje: Alleen maar kopen bij de supermarkt, letten op mijn budget en verkopen op Marktplaats. 
Tot nog toe is het gelukt om alleen maar te kopen bij de supermarkt. Ik had in de eerste twee weken slechts twee keer een cadeautje nodig en deze kocht ik bij de Lidl: voor de eerste persoon een doosje chocola en voor persoon 2 en 3 (moeder en dochter) een lekkere geurkaars. Ik pakte ze in met folie, crêpepapier, touw en een labeltje. Zie hier het resultaat:
Bij de Albert Heijn kan je mijns inziens het beste scoren met cadeautjes. Ik heb foto's gemaakt in de AH van onze woonplaats, van cadeau-ideetjes:
De bloemen- en plantenafdeling is veel groter dan op deze foto. Voor leuke prijzen kan je iets moois kopen en zelf inpakken bij de inpaktafel met folie en lint.
Beetje wazige foto, maar ik zag dat je bij de AH voor allerlei cadeaukaarten terecht kan. Van een bol.comkaart tot een H&M-kaart. Altijd goed dus. 
Op de onderste schap bij deze voordeelverpakkingen, zag ik leuke cadeau pakketten van bijvoorbeeld Kneipp en Dove.
Wanneer je iets van douchegel wil geven, kan je ook voor A-merken (bijvoorbeeld FA, Dove, Kneipp) goed terecht bij de AH. Bij de ingang kan je het inpakken met folie en lint en je cadeautje is klaar.
Knutselspullen kan je niet zo kopen bij de AH. Wel de nodige kantoorartikelen. Deze zien er niet heel cadeau-waardig uit, maar je zou het kunnen gebruiken voor een cadeautje.
Kaarsen en huishoudelijke artikelen zijn ook bij onze AH te koop. Pannen, theedoeksetjes, bewaardozen, hulpmiddelen voor in de keuken. Leuk!
Een tijdschrift kan natuurlijk ook, ook al vind ik dit persoonlijk wat jammer van het geld.
Ik zag een stelling met beddengoed. Kan persoonlijk zijn, maar wanneer iemand bijvoorbeeld zoiets wenst, kan je hier met weinig keuze terecht.
En een stelling met wat sportartikelen in verschillende prijsklassen.
Een stelling met sokken, handschoenen, mutsen, sjaals. Vind ik persoonlijk wel leuk om te geven als cadeautje. Ik vond de prijs wel wat aan de hoge kant.

Kortom, voor cadeautjes kan je prima terecht bij de AH. In de derde week van januari wil ik ook eens bij de Jumbo kijken of je daar leuk kan slagen voor cadeautjes. Wellicht zal je meer betalen dan bij een drogisterij, een Bruna, een Blokker, maar de praktijk leert dat je vaak bij zulke winkels ook andere dingen koopt, die niet op je lijstje stonden. Dan ben je toch weer duurder uit. 
Bij de AH heb je natuurlijk een beperkte keuze. Maar zijn bijvoorbeeld alle niet-essentiële winkels dicht of heb je jezelf een challenge opgelegd, zoals ik mezelf, dan is dit prima te doen. 
O ja, ik zag ook nog een stelling met kookboeken bij de AH. Samen met wat lekkere of bijpassende levensmiddelen heb je zo weer een cadeautje.
Een ander projectje voor deze maand was het bepalen van een budget voor de supermarkt. Dit heb ik niet echt gedaan. Ik heb sowieso niet veel extra's gekocht. Wel heb ik gekeken of het jaardoel 10% minder uitgeven aan boodschappen en huishoudelijke artikelen. W.b. de huishoudelijke artikelen, daar hoop ik eind januari naar te kijken, maar qua voedsel heb ik 13% minder uitgegeven dan het gemiddelde van vorig jaar. Goed bezig dus.

Verder heb ik me aangemeld bij Vinted en de eerste dag al wat verkocht. De Franse koper had nogal wat mitsen en maren bij de verzendkosten (die gewoon bepaald waren volgens de voorwaarden, dus enigszins gedoe vanuit Frankrijk) en dit kostte me heel wat chatjes over en weer. Tevens kreeg ik van Vinted allerlei onnodige, nutteloze berichtjes. Hierna verkocht ik nog wat op Vinted. Zodra het verkoopgeld binnen is, ga ik me weer uitschrijven bij Vinted. Dit is niet helemaal mijn ding, merk ik. Op Marktplaats heb ik een aantal advertenties gezet. Hopelijk komt er een verkoop uitrollen.

Aan het eind van de maand zal ik ook de jaardoelen bespreken. In ieder geval zijn we bij verschillende doelen al mooi op weg.


Geen opmerkingen: