woensdag 1 december 2021

Weer terug.

 Zo! De laatste post was van maart 2021. 
We bevinden ons nu in december. 9 maanden niet geblogd, vanwege allerlei redenen: geen zin, geen tijd, geen inspiratie.
Nu weer terug, maar ik weet nog niet voor hoe lang. 
Aan de ene kant heb ik zin om weer te bloggen, temeer ook omdat dit een soort dagboek en to do book voor me is. Aan de andere kant weet ik niet of ik de inspiratie en zin kan opbrengen, die ik in het verleden wel had. We zullen zien. In ieder geval zijn we weer gestart.

Ik ga nu niet vermelden wat in de afgelopen 9 maanden allemaal gedaan en gebeurd is. De gewone zaken van het leven zijn er geweest, te midden van alle corona-perikelen. 
In deze post wil ik wat vooruitzien en dat vooral wat betreft de ideetjes die nu in mijn hoofd zijn m.b.t. creatief zijn, minimaliseren, huis updaten etc.

In de afgelopen maanden heb ik de schoonmaak-zones weer gehanteerd. Ons huis is verdeeld in 6 zones en elke week, is de bedoeling, wordt een zone extra schoon gemaakt, naast de dagelijkse huishoudelijke klusjes. Meermaals is de slop hierin gekomen, mede door de komst van ons zoontje. Nu toch weer ingesteld en de eerste ronde heb ik het hele huis eens een extra goede beurt gegeven, tot in alle hoekjes en gaatjes. Nu ik met de tweede ronde bezig ben, pluk ik de vruchten hiervan! Deze week bijvoorbeeld is de badkamer en de zolder aan de beurt. Was de vorige ronde de zolder nog zodanig dat er een heel aantal emmers met vies water vandaan kwam, nu hoefde ik het alleen maar bij te houden. Extreme viezigheden waren er gewoon niet meer, zelfs geen spinnenwebben :). Ook de badkamerladen bijvoorbeeld waren bijna net zo schoon en opgeruimd als na ronde 1. Dit geeft toch wel een heel fijn gevoel. De droger en wasmachine, die ik in deze zone ook schoonmaak, zijn na 6 weken wel echt aan de beurt, maar dat is logisch en ook goed om deze apparaten met regelmaat goed schoon te maken, om zo o.a. brandgevaar te voorkomen.
Voor wie meer info over de zones in je huis wil (hoe deel je de zones in, wat doe je in zo'n week etc), laat dan even een bericht achter. 

Zone 6 is volgende week aan de beurt. Dan is de buitenboel (tuin, plantenpotten, tuinset buitenramen), schuur (opruimen en schonen) en auto (schonen aan binnen- en buitenkant) aan de beurt. Daarna begint de volgende ronde weer. In deze 3e ronde wil ik me ook nog een soort uitdaging opleggen, want ik merk dat dat veel bij me uithaalt en dat ik graag met doelen werk qua productiviteit en voldaanheid
Het is dan mijn bedoeling om naast de extra schoonmaakheden per zone, ook weer spullen weg te doen, in het kader van minimaliseren of eerder van minderen. Denkelijk leg ik me dan per zone een doel op waarbij een getal aan spullen weg moet doen. Bijvoorbeeld: in de keuken moeten 8 spullen weg of in de kamer moeten 5 spullen weg. Zoiets.

Verder zijn er wat ideetjes in mijn brein ontsproten voor het naaien van kledingstukken (een lange winterrok van een niet meer gebruikt dekbedovertrek en het bekleden van een omastoeltje met een bloemstof die er al jaren ligt), het maken van speelgoed/ontwikkelingsmateriaal voor zoon (oa een spijkerplankje waarop hij met elastiekjes patronen kan leggen en een stofplaat met allerlei sluitingen) en het meer bakken van lekkers (koekjes met mijn nieuwe koekjespress en ovenschotels om zo de gasrekening wat lager te houden:). Ook het herinrichten van sommige plekken in ons huis (een mooi hoekje op het aanrecht in de keuken, wat kunstbloemen in keuken en badkamer, sorteerbakken in de kelderkast), zoemt door mijn hoofd. Misschien dat ik hiervoor op pinterest eens ideeën op ga doen. Ook willen we de slaapkamer van zoon gaan veranderen zo rond juli, wanneer hij 3 hoopt te worden en een peuterbed en peutermeubels gaat krijgen (en we ook een wand willen gaan schilderen, waarschijnlijk in een mooie mosgroene kleur en daarbij dus weer nieuwe gordijnen gekocht of gemaakt moeten worden). Misschien dat ik hiervoor een soort moodbord ga maken. 

De tijd zal het leren hoeveel van de ideeën uitgewerkt gaan worden. En of ik dit ook ga verslaan op deze blog. 

Nogmaals, wie meer info over zones in je huishouden wil hebben, laat even een bericht achter, dan kan ik daarop reageren. 

Geen opmerkingen: