dinsdag 26 mei 2020

Wederom een afvalplan (gewicht) #1

Wanneer men mijn blog zou teruglezen, zouden afvalplannen (gewicht) geregeld je voorbij komen. Soms met succes, soms met geen succes. 
Nu, bijna een jaar na de bevalling van onze zoon, ben ik nog bij lange na niet op een acceptabel gewicht, laat staan op mijn oude gewicht. Eerlijk gezegd boeide het me ook wat minder om af te vallen. Tot op voor kort. Steeds meer nadelen van het zwaarder zijn komen naar voren. Nadelen op gezondheidsvlak, op het materiële vlak, op het esthetische vlak en op het ethische vlak:
Gezondheid:
*ik ben snel moe, word moe wakker en ben snel buiten adem
*het meer hebben van hoge bloeddruk
*hielspoor (pijnlijke voeten) door een zwaarder gewicht
Materiële:
*veel leuke kledingstukken passen niet meer of staan niet meer mooi
Esthetische:
*ik toon wat opgeblazen en de vetrollen zitten op de verkeerde en zichtbare plaatsen
Ethische:
*vanuit de scheppingsgedachte zijn wij mensen verantwoordelijk dat we op een gezonde manier met ons lichaam en leven omgaan

Genoeg redenen inmiddels dus om hard aan de slag te gaan.
Uit de BMI-berekening (bijv hier een link: bmi berekenen) bleek dat ik 9 kg zou moeten afvallen om een gezond lichaam te hebben qua verhouding tussen lengte en gewicht. Dat is heel wat. 
Na de zwangerschap en bevalling ben ik wel weer afgevallen, maar het buikje en allerlei vetrollen (benen, bovenarmen, kin, middel) zijn nooit meer goed weg gegaan. En dat is nu juist wel de bedoeling.

Voor de komende tijd heb ik het volgende stappenplan opgesteld (na wat onderzoek op internet gedaan te hebben, waarvan ik ook wat linkjes zal plaatsen):

1. Voeding:
a. De maaltijden zullen wat meer gaan draaien om het niet-samen eten van koolhydraten en eiwitten. Deze combinatie schijnt namelijk niet bevorderlijk te zijn voor je gewichtsafname (link: gezonde voedselcombinaties). Groenten en goede vetten mag je bij beide maaltijden wel nemen.
b. Per dag wil ik maximaal 2 boterhammen eten en de rest aanvullen met havermout en yoghurt. 
c. Twee stuks fruit zullen op het programma staan, daarbij kijkend naar fruit laag in koolhydraten, zoals bessen. 
d. Als tussendoortjes zal er wat meer groente worden gegeten, zoals tomaat, komkommer, augurk, rauwe paprika.
e. Alleen in de ochtend zal er nog cafeïnevolle koffie gedronken worden.
f. Het snoepen etc. zal gaan halveren of nog meer dan halveren.
g. Per dag zal er minimaal een liter thee worden gedronken.

Oefeningen:
a. Op deze site: https://buikspierkwartier.nl/buikspieroefeningen-zwangerschap#hoe-je-er-een-gezond-lichaamsgewicht-op-na-houdt-tijdens-je-zwangerschap staan 4 oefeningen die er toe kunnen bijdragen dat het buikje na een zwangerschap wat gaat verdwijnen. De insteek is dat vooral aan de zijspieren wordt gewerkt. De uitleg hiervan is ook op de site te lezen.
Het plan is dat ik 5 dagen per week alle vier oefeningen doe, waarbij elke oefening 48 keer gedaan wordt. In mijn telefoon noteer ik dan dat het gedaan is. 
b. Dagelijks wil ik proberen om 100 keer op plaats nog iets van een oefening te doen, zoals spingen, huppen, rennen, strekken en rekken. Dit kan bijv. tijdens tanden poetsen of eten koken. 

Al het bovenstaande is per direct begonnen. Dit nadat ik een foto van mezelf zag, waarop ik zodanig stond, dat het schrikken was van de omvang die ik daar bij mezelf zag. 
Vooraf heb ik mijn gewicht genoteerd, de omvang van mijn middel en buik. 
B.l.e.w. hoop ik de komende 4 weken hard aan de slag te gaan. Hopelijk mag dit plan wat uitwerken, zodat er weer meer fitheid komt en de kleding ook allemaal weer wat beter past en staat.



Geen opmerkingen: