woensdag 3 juni 2020

Mei: maanduitdagingen/maandprojectjes #6

Zoals lezers weten, probeer ik in 2020 elke maand een uitdaging/projectje aan te gaan. Dit varieert van iets met koken tot en met creativiteit. Een beschrijving hiervan is in dit artikel te vinden: https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=2927159208085312268#editor/target=post;postID=8632706194215495372;onPublishedMenu=template;onClosedMenu=template;postNum=17;src=postname
In de maand mei zijn de financiën weer aan de beurt.

Wat heb ik deze maand aan uitdagingen/projectjes met financiën gedaan?

Week 1: 4 mei tot en met 9 mei:
Voor de weekboodschappen (ik doe maar 1 keer per week boodschappen, dan haal ik alles bij de Boni) had ik een x bedrag gesteld als budget. Dit bedrag lag 20% lager dan dat we gemiddeld uitgeven aan de weekboodschappen. We hadden nog best wel wat voorraden en grote uitgaven zoals waspoeder of pampers of babymelk, waren deze week niet nodig. Bij het opstellen van het boodschappenbriefje keek ik ook vooral naar de acties. Bij de kassa kwam ik toch weer uit op een gemiddeld bedrag. Missie niet geslaagd dus. 

Week 2: 11 tot en met 16 mei:
Wederom had ik voor deze weekboodschappen een budgetje gesteld en wederom lukte het weer niet....
Deze week besloot ik dat het tijd werd toch eens de uitgaven, ook online, wat in deze coronaperiode toch wel geregeld gebeurden eens onder de loep te gaan nemen. Dit plande ik in voor week 3.

Week 3: 18 tot en met 23 mei:
Eens per jaar maak ik een overzicht van inkomsten en uitgaven. Nu deed ik dat een keer tussentijds, omdat volgens mij wel heel veel via .nls de deur uitvloog. Ik noteerde per maand de vaste lasten (verzekeringen, hypotheek etc.) en de vaste inkomsten (belastingteruggave, salaris en kinderbijslag). Deze 2 bedragen trok ik van elkaar af en de uitkomst deelde ik door 4,5. Nu wist ik het bedrag wat per week nog uitgegeven mag en kan worden aan variabelen, zoals boodschappen, kleding, snufjes en snafjes en .nls. 
Dit bedrag heb ik ook nog eens naar beneden afgerond, zodat er ruimte is voor verrassingen. Bij de inkomsten heb ik overigens niet vakantiegeld en dertiende maand gerekend. 
Fijn om dit nu zo te weten. De komende tijd hoop ik me aan dit bedrag te houden. 
Deze week kon het ook al. Ik moest best wel wat andere uitgaven doen bij de Zeeman en bij de bloemenzaak. Het totaal bedrag minus de uitgaven liet een niet al te groot bedrag over voor de wekelijkse boodschappen en hoe leuk, de wekelijkse boodschappen vielen er zelfs nog behoorlijk binnen. Goed gelukt dus. 

Week 4: 25 tot en met 30 mei:
Ook deze week hield ik me aan het plan van de vorige week. En wederom gelukte het. Ik hoop me ook in de komende tijd aan dit plan te houden. De uitkomsten hiervan noteer ik in mijn telefoon.

Volgende maand juni staat Creatief op het programma.
Het is mijn bedoeling om dan de gordijnen voor de dreumeskamer te gaan naaien. 

Geen opmerkingen: