woensdag 6 mei 2020

Update van schoonmaken in de Zones van ons huis

Afbeeldingsresultaat voor keuzes maken afbeelding van internet
Sinds januari heb ik de Zonekaarten weer ter hand genomen. Daarover is te lezen in vorige maanden. 
Het is fijn om aan de hand van zones in je huis het huis een extra beurtje te kunnen geven. 
Toch merk ik dat het voelt als een race tegen de klok om elke week èn het gewone huishoudelijke werk èn het schoolwerk èn een baby hebben èn ook nog bezig zijn met de maanduitdagingen (zie hiervoor eerdere blogs) èn een zone afwerken èn nog van allerlei andere dingen, rondgebreid te krijgen. 
Daarom heb ik ervoor gekozen om wel elke week een zone beet te pakken, maar niet meer perse àlle punten te moeten doen, van mezelf. Ik maak nu elke week wat keuzes uit wat gedaan zou moeten worden volgens de kaart. Dit betekent dat er toch extra dingetjes in en om het huis worden gedaan en dat iedere week toch een zone extra aandacht krijgt. Wat deze zoneweek dan niet gebeurt, kan misschien in de volgende zoneperiode gebeuren.  
Zo was bijvoorbeeld vorige week de Zone badkamer, wasmachinegedeelte en zolder aan de beurt. De kledingwissel zou ook dan plaatsvinden. Die twee dingen konden mooi gecombineerd worden. De kasten op de zolder kregen een uitgebreide schoonmaakbeurt, terwijl de zomerkleding en winterkleding een wisseling kregen. Tevens werden vergeten hoekjes op zolder gesopt. De badkamer en het wasmachinegedeelte kregen geen uitgebreide beurt nu, maar achter het rode schot (ook bij het  wasmachinegedeelte kreeg wel weer een extra opruimbeurt). 
Ik moest mentaal even af van het idee dat alles gedaan zou moeten worden. Ik ben het immers zelf die het mezelf opleg...Bijstellen van wat moet in wat kan en behapbaar is. Werkt beter.

Geen opmerkingen: