woensdag 29 april 2020

April: maanduitdagingen/maandprojectjes #5

April: Koken en bakken: Ovenschotels/Quiches
Afbeeldingsresultaat voor afwas tekeningafbeelding van internet
In deze maand heb ik elke week een ovenschotel of quiche gemaakt. Nu is dat voor de meeste mensen niet echt een uitdaging of een projectje, maar voor mij wel. Ik ben meer van het gewoon koken in pannen (aardappeltje, vleesje, groentetje). 

Dit was het resultaat:

Week 6-12 april:
Prei-quiche
Het recept kwam uit dit boekje:

 De quiche smaakte heerlijk, ook al vonden we het bladerdeeg niet helemaal gaar en wat nattig. Bij de volgende ovenschotel/quiche wil ik een dunnere bakvorm gebruiken en evt. wat paneermeel op de bodem strooien om het nat wat op te vangen. We hebben wel gesmuld. Die dag had ik 's middags een online vergadering, net zo rond eten-kook-tijd. Nu had ik 's morgens de quiche al klaargemaakt, evenals de aardappeltjes. Onder de vergadering hoefde alleen de oven aangezet te worden en konden de twee schalen er zo ingeschoven worden. Zeer praktisch.


Week 13-19 april:
Spinazie quiche:
Voor deze quiche volgde ik hetzelfde recept als boven, alleen verving ik prei door spinazie (ook uit de vriezer) en gehakt door kipfilet. Verder deed ik op de bladerdeegbodem nog wat paneermeel, zodat het misschien wat minder sompig zou zijn.
De smaak was prima. Het bladerdeeg was toch nog wat niet-gaar. 


Week 20-26 april:
Zuurkool ovenschotel:
Het recept hiervoor haalde ik uit dit boekje:

Wel enigszins gewijzigd: ik maakte zelf de aardappelpuree. Verder kookte ik de zuurkool eerst een poosje. Bovenop deed ik niet alleen boter en paneermeel, maar ook wat kaasrasp. In plaats van gehakt, aten we er rookworst bij, deze kwam niet uit de oven. Het was een heerlijke voedzame maaltijd.

Week 27-30 april:
Ui-kaas-champignon pastei met tomatensoep:
Het recept voor de pastei kwam uit dit boek:

Ik maakte het voor 2 personen en nam de vegetarische variant, dus in plaats van ham, champignons. Ik voegde wel nog wat kruiden etc. toe. Hierbij maakte ik ook een pittige zoete tomatensoep, van romatomaten, trostomaten, zoete aardappel, winterpeen, ui, vermicelli en en wat kruiden en specerijen. Een warm broodje erbij en de gezonde voedzame maaltijd was compleet.

Het was leuk om verschillende quiches/ovenschotels te maken. Ik vind wel dat je er meer tijd mee kwijt bent, dan met een gewone pot koken, maar het is ook wel eens prima om wat andere smaken ed. te proberen.
De preiquiche en uipastei blijven er zeker in! 

In de maand mei b.l.e.w. staan financiën weer op het programma. In het jaaroverzicht had ik aangegeven om met bepaalde budgetten boodschappen te gaan doen en die budgetten elke week wat minder groot te maken. Deze uitdaging kan me toch niet zo bekoren. Soms heb je nu eenmaal wat duurdere dingen nodig, zoals babyvoeding of vlees of pampers. Dan zou je telkens boven je budget uitkomen en dat stimuleert niet. 
Ik denk erover om in mei b.l.e.w. meer de kant op te gaan van mezelf uitdagen met het kopen van een x aantal nodige producten onder de 1 euro, of met het kopen van de helft van de nodige producten uit de actie, of dit op te voeren. Of misschien om van alle producten de goedkoopste variant eens te nemen. We kijken nog wel even. In ieder geval zal de uitdaging toch bestaan in het zo min mogelijk uitgeven voor de wekelijkse boodschappen.

Geen opmerkingen: