zaterdag 25 januari 2020

Update Zône-schoonmaken en 'DHVOV-dieet+3x100'

In deze post een korte update van het schoonmaken in de Zones van je huis, waarmee we sinds begin dit jaar weer begonnen zijn en van het zelfverzonnen DHVOV-dieet+3x100, waarmee we sinds 2 weken aan de slag zijn.

*Zone-schoonmaken:
Inmiddels hebben we de eerste 3 zones alweer gedaan. De eerste zone was de keuken en de kamer, de tweede zone was de gang, toilet en gangkast en de derde zone waren de slaapkamers. 
Dit is een foto van het bezig zijn met zone 1:
De zonekaarten heb ik in een plastic insteekhoes gedaan en met een stift streep ik op de buitenkant van de hoes de gedane taken af. Is een zoneweek klaar, dan was ik de strepen er weer af en kan de volgende zonekaart aan de voorkant komen.
Ik had 5 kaarten voor 5 zones, maar miste nog echt de tijd om ook buiten en in het schuurtje (waar o.a. de diepvries staat) lekker bezig te zijn. Hiervoor heb ik nog een zesde kaart gemaakt: tuin, auto en schuurtje. Zo kan ook op deze plaatsen net wat extra's gebeuren. 
Al met al vinden de extra schoonmaakdingetjes dus plaats in een cyclus van 6 weken. Dus circa 8 keer per jaar krijgt alles in en om huis een grondige beurt. 
Ik merk dat het goed voor me werkt met deze kaarten. De dingen worden nu daadwerkelijk gedaan, naast de gewone dingen in het huishouden. Het afstrepen voelt als een soort beloning en het is heel prettig wanneer op zaterdagmiddag alles afgestreept is, de strepen afgewassen kunnen worden en op maandag de volgende kaart aan de voorkant gedaan kan worden. 

*DHVOV-dieet+3x100:
Inmiddels zijn we 2 weken aan de slag met bovengenoemd dieet. Aan de slag lijkt net alsof het heel veel moeite kost, maar dat is niet zo. Dit dieet houdt in dat ik de helft van ongezond voedsel eet, dus een half koekje bij de koffie, half frisdrank aangelengd met water, etc. en 3 keer daags 100 oefeningen op plaats doe (huppen, strekken, rekken, etc. vaak gewoon tijdens het eten koken of tijdens het tanden poetsen).
Al met al heeft dit inmiddels 1,1 kg gewichtsvermindering opgeleverd. 
De helft van ongezond voedsel eten kost niet veel moeite. Je krijgt hierdoor ook minder behoefte aan zoet en ik denk dat op den duur de nieuwe formule kan worden: EKVOV-dieet: een kwart van ongezond voedsel dieet. 
We hopen eerst met bovengenoemd dieet door te gaan en hopen dat we gemiddeld een halve kilo per week verminderen in gewicht=rustig afvallen.

Geen opmerkingen: