zaterdag 1 september 2018

(Be-)sparen #2 Tips voor uitgaven voor het dagelijks levensonderhoud

In deze artikelserie wil ik aan de lezers wat tips meegeven/doorgeven, die ons goed helpen om te besparen en (dus) om te sparen. Soms omvatten de tips wat grotere zaken, maar veelmeer zijn het tips betreffende kleine dingen, die het begin kunnen zijn van grootse stappen. 
Let wel, het zijn tips die goed passen binnen onze manier van leven. Het kan zijn dat ze niet passen bij de manier van leven van de lezers, maar wellicht dat er toch iemand is die er wat mee kan. 

In dit artikel wat tips hoe je je levensonderhoud financieel binnen de perken kunt houden (en die perken zijn natuurlijk voor iedereen weer anders):
1. Boodschappenlijstje
Maak een boodschappenlijstje en probeer je er aan te houden. Echt, het werkt! Het is wellicht ook een open-deurtip, maar de praktijk leert dat je zonder boodschappenbrief veel meer koopt wat je eigenlijk niet van plan was. Voor de supermarkt heb ik een standaard boodschappenbrief gemaakt, waarop ik alleen nog aantallen hoef in te vullen (bijv: .....soep). Dit standaard briefje volgt zelfs de looproute van de winkel. Voor de andere winkels schrijf ik van te voren altijd iets op een memootje.
Besparing: van niks oplopend naar.....

2. Contant betalen 
Betaal met contant geld. Dit is misschien iets wat niet meer zo in onze huidige maatschappij past en ook (merk ik) steeds minder wordt gewaardeerd in verschillende winkels. Dan vragen ze of je het niet kleiner hebt, of dat je nog wat kunt bijpassen. Wisselgeld is er lang niet altijd genoeg of in de fijnste munten voorhanden. Maar toch, wanneer je contant betaalt, heb je veel meer besef van wat je nu werkelijk uitgeeft en geef je ook minder uit.
Besparing: paar euro per week of meer...

3. Weekboodschappen 
Doe, indien mogelijk, één keer per week je boodschappen. Ik merk bij mezelf wanneer ik twee keer of zelfs vaker boodschappen bij de supermarkt doe, ik meer koop. 
Besparing: paar euro per week.

4. Eén supermarkt 
Probeer bij één supermarkt je boodschappen te doen. Hoe het kan, weet ik niet, maar ook hierbij is het vaak zo dat je meer uitgeeft, wanneer je je boodschappen bij verschillende winkels doet. Wanneer ik bijvoorbeeld alleen naar de Boni of alleen naar de Lidl ga, ben ik minder geld kwijt dan wanneer ik beide winkels bezoek, ook dan wanneer ik me gewoon keurig houd aan het boodschappenlijstje.
Besparing: paar euro per week.

5. Nee-nee-stikker
Plak een nee-nee stikker op je brievenbus. Echt, het werkt! Ik heb hierover al vaker geschreven op mijn blog. De stikker is aan te vragen bij je gemeente. Zo krijg je geen reclamefolders meer, dus kan je niet allerlei ik-wil-het-graag-hebben-gevoelens omzetten in koperijen, omdat iets toevallig in de aanbieding is, maar wat je eigenlijk niet nodig hebt. 
Besparing: heel wat euro's per week!

6. Merkspullen bij budgetwinkels 
Koop verschillende producten toch bij goedkopere winkels (ja, ja, nu doe je toch boodschappen bij verschillende winkels, maar dit bespaart wel, want nu hebben we het niet over verschillende supermarkten). Zo koop ik onze waspoeders bij Wibra, soms bij Zeeman of bij de Action. Bij deze winkels verkopen ze merkwaspoeders (Robijn, Dreft, Dato bijvoorbeeld) voor minder geld dan bij de supermarkt. Lichaamsverzoringsproducten, zoals Nivea of Dove kan je heel goed kopen bij de Action (of bij DM in Duitsland; zie hiervoor artikel 1 van deze serie).
Besparing: enkele tientjes op jaarbasis.

Geen opmerkingen: