zaterdag 8 september 2018

(Be-)sparen #3 Tips om minder spullen te kopen

In deze artikelserie wil ik aan de lezers wat tips meegeven/doorgeven, die ons goed helpen om te besparen en (dus) om te sparen. Soms omvatten de tips wat grotere zaken, maar veelmeer zijn het tips betreffende kleine dingen, die het begin kunnen zijn van grootse stappen. 
Let wel, het zijn tips die goed passen binnen onze manier van leven. Het kan zijn dat ze niet passen bij de manier van leven van de lezers, maar wellicht dat er toch iemand is die er wat mee kan.

Nu wat tips om minder te kopen, door te gebruiken wat je al hebt.
In dit artikel wil ik wat eigen ervaringen weergeven.

1. Hergebruiken 
Op onze eettafel stond al sinds jaar en dag een prachtige grote glazen bloempot (in de vorm van een omgekeerde hoed, dus met een prachtige rand) met daarin een plant. Een jaar of 2 geleden kwam er een barst in deze bloempot. De bloempot was niet lek, maar ook niet meer zo mooi. Ik draaide de pot altijd zodanig, dat de barst vanaf het zitgedeelte niet te zien was, maar ìk zag het wel.... Zo'n prachtige bloempot was ook nergens meer te krijgen. 
Onlangs nam ik een besluit, na bij een kringloop en bij de Action gekeken te hebben naar een vervangende glazen pot: 'ik kijk gewoon wat we zelf nog hebben'. We bewaren de glazen vazen in de schuur. Daar stond een brede glazen vaas, ooit eens gekregen. Deze mocht opnieuw gaan fungeren op de eettafel. Geheel anders dan de vorige -out of the box denkend was nodig-, maar ook mooi. En heel! Dus netjes.
Besparing: paar euro.

2. Voorraden opmaken
Nieuwe pannenlappen. Toen ik ca. 15 jaar geleden voor het eerst op mezelf ging wonen, kocht ik (geloof ik bij Zeeman) een soort van pannenlappen, maar dan in de vorm van een washand, dus pannenlappen waarin je je handen kunt steken, van badstof, vierkant. Super fijn! Je kunt er de heetste pannen mee aanpakken en ze vallen niet van je handen, zoals ovenwanten dat wel kunnen doen. Destijds kocht ik 3 setjes. We gebruiken ze tot op de dag van vandaag. Echter, ze zijn zeer gerafeld en eigenlijk al heel lang aan vervanging toe, maar je kunt ze nergens meer krijgen. Zo jammer. 
Nu heb ik het lumineuze idee gekregen om zelf zulke pannenlappen te gaan fabriceren, van materialen die zich al in ons huis bevinden. Ik dacht om grote Granny Squares te gaan haken en voor de voering een oude badstoffen handdoek te gaan gebruiken. Dit project wil ik b.l.e.w. in de komende herfst/winter starten. T.z.t. zullen foto's wel op deze blog verschijnen. Wol, haakgerei en een oude handdoek is al aanwezig in ons huis.
Besparing: paar euro.

3. Nog meer voorraden opmaken
Knutselspullen. Kocht ik een aantal jaren geleden telkens als ik bijvoorbeeld bij de Action (zo'n leuke knutselafdeling!) of bij de Wibra (een steeds leuker wordende knutselafdelinkje) kwam weer wat knutseldingetjes om bijvoorbeeld wenskaarten te maken of cadeautjes inpakken nog leuker te maken, nu doe ik dat niet meer. Ik heb namelijk knutselspullen genoeg, voor jaren. Allerlei soorten papier, karton, frutsels en fratsels, lintjes en strikjes, plaatjes en hoesjes liggen op voorraad in twee rolboxen. Een paar jaar geleden heb ik mezelf verplicht om dit eerst op te maken. En dat doe ik tot op heden ook nog steeds. Pas als iets echt op is, mag ik van mezelf nieuw kopen:) En wat ben ik blij met mijn nichtjes! Wanneer zij komen, gaan er heerlijk veel knutselspullen doorheen:)
Besparing: paar tientjes(?!) per jaar.

4. En nog meer opmaken
Stof. Heel wat jaartjes geleden wilde ik nog weleens wat (voor mezelf) naaien (bijvoorbeeld een rok of een sjaal, gordijnen of een tafelkleed). Nu doe ik dat niet meer zo. Uit die naaitijd liggen nog wel wat stapeltjes stof te liggen. De komende tijd kan ik deze stofjes gaan gebruiken om hiervan keukenschorten te naaien, voor mijn moeder en voor mijzelf. Zo komen de stofjes op en schorten kan je altijd gebruiken. Vorig jaar heb ik zo ook al wat schorten genaaid, met goed gevolg.
Besparing: paar euro per schort (wat kost een schort bij de Action?) 

5. Kledingminimalisatie
Kleding. Zoals bloglezers misschien wel weten, hebben we een aantal jaar geleden ons huis geordend met de methode van Kon Mari. Ook de kleding is toen volgens deze methode uitgezocht. Volgens de methode van Kon Mari moet je bij elk kledingstuk je afvragen of je er blij van wordt, om daarna te weten of je het wel of niet wilt houden. Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar het werkt wel. Probeer het maar eens. Het werkt ook wanneer je op een online kledingshop aan het kijken bent of wanneer je in een fysieke kledingzaak bent. Miskopen komen echt nog wel eens bij ons (en dan vooral bij mij) voor, maar een stuk minder dan vroeger. Wanneer ik zo nu en dan eens in een kledingzaak sta en een item in mijn handen heb, stel ik me nu altijd twee vragen: 
1. Heb ik het nodig? (meestal niet) en zo ja 
2. Word ik er blij van. Dit laatste kan dan de doorslag geven tot wel of niet kopen. Door dit toe te passen heb ik al heel vaak niets gekocht:), omdat het simpelweg niet nodig was en heb ik ook al regelmatig iets weer terug in het rek gehangen, omdat ik er niet blij van werd.
Hoeveel kleding heb je eigenlijk nodig hè? Misschien is het ook een idee om kleding te kopen wat je met verschillende items kunt combineren. Of om voor je kledingkast te staan en eens te proberen out of the box te denken, door bestaande items met elkaar te combineren, waarvan je nooit had gedacht dat het kon, maar dat toch heel goed mogelijk bleek te zijn. 
Besparing: tientallen euro's op jaarbasis, zo niet honderden!

6. Lees-, luister- en kijkvoer uit de bieb
Boeken, DVD's, CD's, tijdschriften en abonnementen....
We kopen praktisch geen boeken meer (heel soms nog bij de kringloop of nieuw voor een cadeautje of voor boekenbonnen). We kopen geen DVD's meer. We kopen bijna geen CD's meer. We kopen nooit tijdschriften en onze abonnementen op tijdschriften zijn op 1 vinger te tellen. Hoe dit zo? Door heel simpelweg lid te zijn van de Bibliotheek. We hebben 1 lidmaatschap met 2 pasjes (een voor mijn man en een voor mij). Het lidmaatschap kost zo'n 65 euro per jaar. Hiervoor kunnen we stapels boeken, CD's, DVD's en tijdschriften lenen voor een periode van 8 weken. Wat niet in de bieb voorhanden is, kunnen we reserveren via een andere bieb (gratis). Wanneer je elke week een boek leest en voor een boek gemiddeld €10,00 kwijt zou zijn, zou dat op jaarbasis €520,00 zijn. Tel uit je winst. Ons abonnement op Landleven hebben we ook opgezegd. Landleven kunnen we gewoon in de bieb lenen en de nieuwste kunnen we daar lezen. We hebben ook geen abonnement op de krant, want al het nieuws wat we willen weten, kunnen we lezen/zien op internet of horen op de radio. DVD's kunnen we lenen bij de bieb (wanneer we daar behoefte aan zouden hebben, maar via YOUTUBE kan je ook al heel wat leuks zien). CD's hebben we genoeg vanuit het verleden.
Besparing: honderden euro's per jaar. 

Geen opmerkingen: