zaterdag 16 maart 2024

Maart: Creamaand #2: van lange pijpen naar korte pijpen en van lange mouwen naar korte mouwen

 In de afgelopen week zijn we ook weer lekker een keer achter de naaimachine gekropen. Het was qua werk een drukke week, dus ik had niet heel veel tijd, maar toch zijn in de afgelopen week weer 2 kledingstukken versteld. 
Een roze bloes van mij, ooit eens gekocht in Duitsland bij een klederdrachtenwinkel, van een prachtige kwaliteit, waarvan de mouwen te kort waren, heb ik omgenaaid tot een bloes met korte mouwen. De Duitse snit is vaak wat anders dan bij ons: wat bredere schouders en wat kortere mouwen. Ook zijn de mouwen op een andere wijze ingezet dan wij doorgaans gewend zijn. Het is een mooie bloes, maar ik kon de bloes niet meer voor netjes dragen vanwege de wat korte mouwen. Nu met korte mouwtjes, die werkelijk netjes genaaid zijn, al zeg ik het zelf, is de bloes perfect geschikt voor de zomer of onder een vestje in de lente.
Voor zoon heb ik in de afgelopen week een zomerbroek van lange pijpen naar korte pijpen omgetoverd achter de naaimachine. Het is redelijk gelukt. Ik had niet helemaal de juiste kleur van garen, omdat ik niet nieuw garen wilde kopen en wilde gebruiken wat ik in mijn naaidoos had zitten. Ook liepen de lange pijpen wat taps toe, waardoor je bij het zomen wat rimpels hier en daar kreeg. Ik heb geprobeerd om deze rimpels zoveel mogelijk bij de naad aan de binnenkant van de benen te situeren. Deze korte broek, die nu tot zijn knieën reikt, kan hij in ieder geval wel bij huis aan of als we naar de winkel gaan ofzo:
In de afgelopen week heb ik ook nog genaaid aan mijn rok van Kwantumstof. Ik wil een simpele rok maken met een elastieken boord en daaromheen een riem van dezelfde stof. Nu is de stof wat stug (want het is een gordijnstof) en met elastiek in de boord ging het stug en plomperig uitstaan. Ik heb dus deze week wat coupenaden ingespeld (2 voor en 2 achter) en ook de zijkanten ingenomen met spelden. Aankomende week wil ik de coupenaden gaan innaaien, de stoffen riem verder afmaken, de plooien wat instrijken en hopen dat de rok wat naar wens is. Als de rok niet echt geschikt is voor het werk, zal hij prima in huis en bij huis te dragen zijn. Verder wil ik aankomende week nog een blauwe broek van zoon verkorten qua pijpen en een wat ouder groen shirtje verkorten qua mouwen. Dan rest nog een sieraadje maken en dan is de Creamaand voorbij. Al met al heb ik tot nu toe al veel versteld. Ben ik blij mee! 



Geen opmerkingen: