vrijdag 26 januari 2024

Januari: no spend/low spend-maand #4: Maak omgaan met geld leuker

 Geld is onmisbaar in ons leven. Dat is een feit. Goed om de balans te vinden tussen niet teveel gefocust te zijn op geld en er goed, verstandig mee omgaan. 
Wat dingen die we zelf toepassen om het wat leuker te maken:

1.Budgetbinder.
Dit is mijn budgetbinder. Vorig jaar heb ik al eens een artikel over deze binder geschreven. In deze binder bewaar ik de challenges en de overzichten. Zo heb je veel van je financiën compact bij elkaar.

2.Spaarchallenges.
Met geld dat 'gratis' binnenkomt (zie bij punt 3) spaar ik voor verschillende projecten. Dit zijn een paar mapjes uit mijn binder:

Elke vrijdag of zaterdag 'stuf' ik het 'gratis' binnengekomen geld (zie punt 3) over de verschillende mapjes. Ook al is het elke keer niet veel geld, je staat verbaasd hoe snel je tot grotere bedragen komt.

3.'Gratis' geld laten binnenkomen. 
Zelf vind ik het het leukst om te sparen met geld dat er extra 'gratis' binnenkomt. Ik maak in 'verloren' minuutjes betaalde enquêtes. Ongemerkt leveren die best een leuk bedragje op. Ook verkoop ik wel eens spullen via Marktplaats. Via de app Woolsocks kan je makkelijk sparen met aankopen die je in winkels doet en met het scannen van bonnetjes. Wekelijks komt er zo een bedragje binnen en dit verdeel ik over de mapjes, cash. De belangrijkste mapjes vind ik: Feest (van verjaardagen tot Sinterklaas), Hoed (wil ik graag in maart aanschaffen) en Laptop (want mijn huidige staat op begeven). De Laarzen wil ik graag in september aanschaffen en de mapjes voor vakantie 2024 (souvenirtjes) en Action etc. (hebbedingetjes) zijn al bijna vol wat betreft het gestelde budget. 

4. Cadeautjes.
Voor dit jaar 2024 ben ik van plan om de verjaardagen van brussen te be-delen met een cadeau van ca. €7,50 en daarbij nog iets lekkers, dus totaal ca. €10,00. 
Voor onze ouders besteden we meer. Voor ons kind en onszelf ook. Evenals voor sinterklaas. 
Om goedkoper aan leuke cadeautjes te komen is het een idee om gedurende het jaar in de actie cadeautjes te kopen en deze te bewaren in bijvoorbeeld een cadeautjeskast. Ook kan je soms bij de Kringloop nieuwe spulletjes voor weinig kopen. Vlakbij ons huis is een Kringloop die buiten een bak heeft staan met daarin gratis mee te nemen spullen. Soms liggen daar echt leuke dingen bij. Elke week dus even kijken. En bij bijvoorbeeld de DM in Duitsland kan je leuke merkspullen voor een stuk minder dan bij ons in Nederland kopen. Aanrader! 

5.Kleding.
Ook met kledingaankopen kan je op een leuke manier omgaan. Kopen bij de Kringloop of Vinted loont! Minimaliseren van je kledingcollectie is ook lonend. Zelf bijvoorbeeld een leuke rok maken van een goedkope stof is lonend. Kleding vermaken ook. Zo wil ik in maart voor zoon heel wat lange broeken, die te kort zijn geworden, maar qua taille nog wel passen, korter maken, zodat hij ze aankan als korte broek in de zomer. Evenzo met bloesjes, waarvan alleen de mouwen te kort zijn: stuk mouw eraf, zomen en je hebt een zomerbloesje. Even een middagje naaien en je hebt zo heel wat kledingstukken voor niks erbij. Dit heb ik voor maart als challenge staan: kledingstukken vermaken en een rok voor mezelf naaien.

6.Meer rente en deposito's.
Het loont om te kijken bij welke (internet-)bank je meer rente op je spaargeld krijgt.
De deposito's hebben we afgelopen jaar ontdekt. Hiermee hebben we fors meer rente op ons spaargeld gekregen. Een beetje onderzoek loont!

Geen opmerkingen: