vrijdag 19 januari 2024

Januari: no spend/low spend-maand #3: Budgetteren

Niet alleen voor zo'n maand van no spend, low spend is budgetteren goed, maar ook voor alle andere maanden. Hoe pakken wij dat aan? 

1.Het begint met alles op papier te zetten (of in computerbestanden als je dat fijner vindt werken), eerst eens per maand:
a. Wat zijn al je inkomsten (ook toeslagen, teruggaven etc.)
b. Wat zijn al je vaste uitgaven?
c. Bij aftrek van a-b, wat houd je dan nog over voor variabele uitgaven, spaardoelen etc?

2.Het is goed wanneer je punt 1 niet alleen een maand lang volhoudt, maar ook eens een heel jaar. Dan weet je wat op jaarbasis nodig is aan geld en ook waar je eventueel wat kan snoeien. 

3.Op basis van bovenstaande kan je nu budgetten bepalen voor bijvoorbeeld kleding, boodschappen, verzorging, uitjes etc. 

4.Vergeet ook niet om 'sparen' als een onderdeel te laten bestaan!

Zelf houd ik alles bij op een papier, met een pen. Ik houd het per maand bij. Op de laatste dag van de maand open ik onze Rabo-app en noteer alle inkomsten (in een kolom) en uitgaven (in een kolom). Ik kijk wat we hebben overgehouden in die maand en verder kijk ik of we eventueel de volgende maand wat zuiniger aan moeten doen met de variabele uitgaven voor kleding, brandstof, boodschappen, non-food, cadeautjes etc. Deze laatste uitgaven zijn de uitgaven waar je wat makkelijker op kan besparen. 

Ook aan het eind van elk kalenderjaar zet ik alles op een rij. Dus alle maandoverzichten, maar ook wat op de banken staat, welke rentebedragen erbij komen etc. Mijn man en ik gaan dan er samen een half uurtje voor zitten om alles door te kijken en te bespreken hoe we financieel staan, of we op dezelfde voet verder kunnen of dat we bijvoorbeeld hier en daar wat willen snoeien. 

Wij vinden deze manier heel fijn werken. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en ook al ben ik zelf dan wat vaker met de financiën bezig, door het samen met je huisgenoten te bespreken, ga je er ook samen voor en draag je de financiën samen.


Geen opmerkingen: