maandag 11 december 2023

#1Routines. Maken je leven makkelijker: Vaste Gewoonten op een Dag of in een Week

 Met ingang van het nieuwe schooljaar in 2023 ben ik een halve dag meer gaan werken, op andere dagen dan het jaar daarvoor en is ons zoontje voor het eerst naar school gegaan. Het was dus tijd om de dagen zo efficiënt mogelijk in te delen, zodat alles in ons huishouden zoveel mogelijk op rolletjes zou gaan lopen. Nu we zo'n 4 maanden verder zijn, hebben we de dagelijkse routines echt fijn te pakken en wil ik dit graag weergeven, zodat jullie als lezers er misschien ook wat mee kunnen.

Waarom routines? Routines maken dingen in je leven voorspelbaar. Je hoeft er niet perse over na te denken en ze gebeuren makkelijker. Je houdt door routines meer tijd over voor andere dingen en het geeft je rust in je hoofd en overzicht, ook voor de andere leden van het gezin. 

Hierbij een overzicht van onze routines, vaste planningen in de week.

Zondag (houden wij als kerkdag en rustdag):
*elke ochtend een uitgebreid ontbijtje met warme broodjes
*elke zondag een lekker stukje taart, cake en wat chips
*elke avond een spel
*voor het naar bed gaan: vaatwasser instellen op draaien in de nacht en klaarzetten van de schoolspullen voor zoon, inclusief zijn kleding voor maandag

Maandag (mijn vrije dag waarop ik ook niets voor schoolwerk doe):
*wassen draaien (meestal 2, soms 3 wassen)
*bedden verschonen
*was uit droger vouwen
*bovenboel soppen 
*benedenboel soppen
*eten: altijd makkelijk: rijst/macaroni met vlees en groenten
*boodschappen van Picnic inruimen (komen elke maandag)
*boodschappen voor de volgende week bestellen bij Picnic
*vaatwasser uitruimen

Dinsdag (mijn vrije dag, waarop ik allerlei doe, voor thuis en school):
*zoon naar school brengen en gelijk evt. naar dorp voor boodschapjes bij winkels als Kruidvat, Zeeman etc.
*wasrekkleding vouwen 
*te strijken wasgoed strijken
*schoolwerk doen (voorbereiden, pp maken, mails lezen, etc.etc.)
*zoon ophalen van school
*eten: avg
*mijn haar wassen/douchen
*brood en kleding klaarleggen voor woensdag
*vaatwasser instellen voor draaien in de nacht

Woensdag (mijn eerste halve werkdag; zoon is vrij):
*vaatwasser uitruimen
*middag: 1,5 tot 2 uur schoolwerk, daarna met zoon dingen doen
*eten: avg
*zoon douchen
*kleding en schoolspullen klaarleggen voor mijzelf en zoon en voor het eten op donderdag.

Donderdag (mijn tweede lange werkdag, ook vaak vergadering etc):
*Eten: altijd makkelijk: soep met een (vlees-)broodje daarbij
*Avond: alvast voorbereiden voor de schoolweek erop
*schoolspullen zoon klaarleggen voor volgende dag
*vaatwasser instellen op draaien in de nacht

Vrijdag (mijn vrije dag; zoon gaat halve dag naar school):
*zoon naar school brengen en aansluitend naar de bieb
*wassen draaien
*was uit droger vouwen
*lapje over bovenboel/benedenboel en toiletten
*vaatwasser uitruimen
*schoolwerk: plannen, documenten, voorbereiden, nakijken etc.
*zoon ophalen en de middag met hem doorbrengen
*eten: avg
*avond: wanneer we visite krijgen, meestal op de vrijdagavond

Zaterdag:
*droge was van wasrek vouwen
*strijken van droog wasgoed, voor zondag en voor de week erop (hierbij kijk ik naar het verwachte weer en maak alvast voor zoon voor elke dag een kledingsetje klaar, die ik in een kleding-organiser leg. Ook mijn eigen kleding voor school maak ik dan klaar: op woensdag en donderdag draag ik dezelfde onderkant, maar op beide dagen een andere bovenkant.
*buitenboel: evt. ramen lappen, auto schonen, vegen, harken
*binnenboel: iets een lapje over toiletten, zuigen
*broodjes, taart, vlees voor zondag uitzetten
*vaatwasmachine draaien en uitruimen
*speelgoed zoon omruilen voor ander speelgoed (zie blog over rouleren)
*kleding voor kerk klaarleggen
*eten: altijd iets met de p: patat, pizza of pannenkoek. 

Al deze routines zitten zo in mijn hoofd, dat ze als vanzelf gaan en ons hele huishouden hier rondom reilt en zeilt. Eigenlijk wijk ik zelden van deze routines af of er moet iets tussenkomen. Heerlijk!

Geen opmerkingen: