woensdag 1 maart 2023

Grip op je gezins-financiën: Maak het leuk met de budget binder.

 Cash-stuffing, budgetplanners, budgetbinders, contanten....De laatste tijd vind je steeds meer Nederlandstalige filmpjes over dit fenomeen, overgewaaid uit Amerika. Je merkt dat steeds meer mensen grip op hun financiën willen hebben, mede door het budgetteren en het betalen met contant geld, maar dit laatste wordt overigens weer steeds onmogelijker in veel winkels. 

Persoonlijk vind ik het razend interessant en ontspannend om deze filmpjes te bekijken, maar heb lang getwijfeld of ik er ook iets mee zou doen. Veel contanten in huis hebben, is inbraaktechnisch niet handig. Tevens zie ik de voordelen van alles in categorieën onderbrengen nog steeds niet zo in. Als we in ons financiële huishouden iets echt nodig hebben, dan hebben we daar de betaalrekening of de spaarrekening voor en betalen we het gewoon daarvan. We zijn ook niet echt van het zomaar uitgeven.

Toch vind ik het gezellige van de binders met de leuke geldhoesjes en het leuke van de spaar-challenges wel aantrekkelijk. Daarom heb ik gekozen om het financiële toch wat leuker te maken door ook zo'n binder met van die leuke geldhoesjes aan te schaffen en om een paar spaarchallenges in het leven te roepen en ook om wat geldtrackers bij te houden en om in een paar hoesjes wat contant geld te sparen. 

De binder (A6):
Deze bestelde ik op Ali-Express en kostte een kleine 13 euro. De kwaliteit zal wel niet je van het zijn, maar voor mij is het prima. Het werd geleverd met 6 geldhoesjes. In deze binder wil ik ons hele financiële dagelijks plaatje bewaren.
Zo heb ik het ingericht:
Hoesje 1: 
Een spaarchallenge als spel met een dobbelsteen. Ik wil dit elke vrijdag (mijn dag waarop ik de financiën regel) gaan doen. De bedoeling is dat je met de dobbelsteen gooit en het vakje uittelt, waarop dan een bepaald spaaropdrachtje staat, zoals 'de datum:4' of 'aantal ogen:2'. Dit bedrag maak ik dan online over naar onze spaarrekening. 
Hoesje 2 en 3:
Twee trackers. De ene gaat over ons boodschappenbudget. Alles wat ik onder ons budget blijf, maak ik online over naar de spaarrekening. Op de tracker kan je het bedrag inkleuren. De andere tracker is de Zero-challenge. Op vrijdag kijk in naar onze betaalrekening en rond ik het af op 0,00 aan het eind. Dit afrondingsbedrag maak ik online over naar onze betaalrekening. Het bedrag kleur ik dan in. Beide trackers zijn allebei goed voor 107 euro.
Hoesje 3:
Vakantie-hebbedingetjes met daarop 20 koffers van elk 2 euro. Dit wil ik contant sparen en hiervan 'mag' ik als we op vakantie zijn allerlei onzinnigheden en tierelantijntjes kopen. Dit doe ik normaal nooit, dus dan is dat extra leuk.
Hoesje 4:
Een spaarchallenge met daarop stickers ter waarde van 20 cent om zo 5 euro bij elkaar te sparen. Dit ga ik ook contant doen. Waarvoor, dat weet ik nog niet. De 10 centen kunnen hier ook in. De 5 centjes doe ik altijd in het spaarpotje van ons zoontje.
Hoesje 5:
Hierin zit opgevouwen ons hele financiële dagelijks leven, per maand genoteerd:
*Alle inkomsten
*Alle vaste kosten
*Alle non-foodkosten, zoals brandstof auto, cadeaugeld, kerkgeld, kleding, etc.
*Alle supermarkt kosten
*Inkomsten-Uitgaven
Dit geeft een prachtig overzicht per maand en voor het jaaroverzicht gebruiken we dit ook. Je hebt zo een perfecte inzage in je gezins-financiën. 
Hoesje 6 (niet op de foto):
In dit hoesje zit een tracker voor alle cadeau-uitgaven. Ik heb een bedrag begroot voor een jaar en dit geldt dan voor alle cadeaus, van verjaardagen tot moeder- en vaderdag en van huwelijkscadeaus tot sinterklaascadeaus. 

Ik heb de binder nog maar net in huis, maar ik merk dat het fijn is om alles op 1 plekje te hebben en dat de leuke manier waarop alles gestalte krijgt, het extra de moeite waard maakt om je financiën zo op orde te houden. 

Geen opmerkingen: