maandag 6 maart 2023

Grip op je gezins-financiën: Maak het leuk met de budget binder; update

 De laatste post schreef ik over mijn nieuw aangekochte budget binder, om zo onze gezins-financiën bij elkaar te houden, op een leuke manier. 

Nu een week verder, heb ik wat aanpassingen aan de binder gedaan en heb ik ook enkele spaarregels voor mezelf opgesteld, die ik graag hier wil delen. 

De hoesjes in de binder hebben  nu een gezellige voorkant. Ik had nog een mandala kleurboek liggen: lekker aan het kleuren geweest en uit de mandalakleurplaten deze voorkantjes gemaakt. Wordt zo'n kleurboek ook nog weer eens gebruikt :)
Hoesje 1:

 



Alle trackers bij elkaar (dobbelsteenspel, Zerotracker, cadeautracker en boodschappentracker

Hoesje 2:

 



Cashchallenge vakantie (prullaria; 40 euro)

Hoesje 3: 





Kleingeldchallenge (t.w.v. 5 euro, voor iets op mijn persoonlijk wensenlijstje)

Hoesje 4: 




Cashchallenge zoon school (nu 40 euro, voor aankoop beker en lunchtrommel en rugzak voor als zoon voor het eerst naar school gaat)

Hoesje 5: 





Cashchallenge december (40 euro, voor extra aankoopjes in die dure maand)

Hoesje 6: 





Maand- en jaaroverzicht van al onze inkomsten en uitgaven. 

De 'regels' die ik bij deze binder voor mezelf opgesteld heb, zijn deze:

1. De cash spaarchallenges voor zoon, december en vakantie moeten ook echt van spaargeld gemaakt worden, dus niet van geld wat ik eigenlijk achteruit zet/bewaar en dus niet echt uitgespaard heb. Dit spaargeld komt van extra inkomsten, wat verjaardagsgeld en van het dobbelsteenspel+Zero-challenge.

2. Van het bedrag wat ik spaar met het dobbelsteenspel+Zero-challenge mag ik 1/3 deel verdelen over de 3 spaarchallenges, waarvan het grootste gedeelte eerst naar zoon en vakantie gaan en een klein deel naar december. Een groot bedrag zal dit niet zijn. Het spel en Zero zelf zal vaak niet meer dan 10 euro zijn. Hiervan 1/3 deel is zo'n 3 euro, die weer over 3 challenges verdeeld gaat worden. Maar sparen met kleine bedragjes is ook leuk.

3. Voor de kleingeldchallenge mag ik wel niet-gespaard kleingeld gebruiken: 10 en 20 cent. De 5 centjes doe ik altijd in de spaarpot van zoon. 

4. Voor de Zero-challenge rond ik elke vrijdag het bedrag op onze betaalrekening af naar beneden, naar de 5 euro of naar de 0 euro. Meer dan 5 euro zal dit dus niet opleveren.

5. In ons hoofd hebben we een spaarbedrag wat we graag aan het eind van dit jaar willen behaald hebben, dit ook inclusief rente etc. Hiernaar hopen we toe te werken op allerlei manieren. 

Geen opmerkingen: