vrijdag 27 januari 2023

Maandprojectje: elke week een kookboekrecept #1 Januari

 In de maand januari heb ik elke week iets bereid uit dit boekje, voor ons gezin:
Het is een oud receptenboekje, dat ik ooit eens kreeg van mijn moeder. Het is een boekje uit 1982. Er staan geen ingewikkelde recepten in, maar meer menu-samenstellingen. Er wordt ook gerust gebruik gemaakt van kant-en-klaar voedsel, zoals griesmeelpudding uit een pak en erwtensoep uit een blik. 
In december heb ik een aantal dingetjes geselecteerd en deze selecties in januari uitgerold. Hieronder de recepten, de benodigdheden, de resultaten en onze bevindingen:

Eerste week: Rode koolschotel:


Onze bevindingen:
We vonden het een lekkere schotel, maar niet echt bijzonder of anders dan anders. Op het laatst heb ik de schotel nog even onder de grill gezet, omdat het krokante bruine korstje niet wilde komen. 
In plaats van een pot appelmoes heb ik zelf appelmoes van valappels gemaakt. 
Wel voor herhaling vatbaar. 

Tweede week: Luchtig Perziktoetje:


Onze bevindingen:
We vonden het een lekker toetje, met een lekkere smaak. De structuur was wat korrelig. Zeker voor herhaling vatbaar. Misschien ook lekker met ander fruit.
Ik heb het recept aangepast voor 2 personen.

Derde week: Chili con Carne:


Onze bevindingen: 
We vonden het zeker een gezonde maaltijd. Ook zoon at er goed van. 
Qua smaak mocht het wel iets pittiger en aansprekender zijn. Bij dit recept moet je van tomaten houden. Het was snel klaar te maken. In principe heb je voor dit recept 1 pan nodig.

Vierde week: Uienkoek:



Onze bevindingen: 
Een heerlijke uienkoek! Het deeg mislukte (bleef klef en plakkerig), dus ik heb in allerijl bladerdeegplakjes laten ontdooien en die gebruikt voor de bodem. Ging prima. Bij de uien nog wat paprika gesneden voor extra groente. Zure room had ik niet, maar op internet kan je vervangers vinden. Ik heb yoghurt met wat melk en wat druppels geconcentreerd citroensap gebruikt. Ging prima. 
Omdat ik het jammer vond om het kleffe deeg weg te gooien, heb ik dat in een klein bakblikje gedaan, wat ui- en knoflookpoeder en geraspte kaas erover en gelijk met de uienkoek in de oven gedaan. Kwam er een heerlijk bol broods uit! Lekker met wat roomboter. 

Het kookboekje van januari is aardig, maar niet zo leuk dat ik het ga bewaren. Dit boekje mag naar de kringloop.
Volgende maand gaan we het boekje 'Bakken' onderhanden nemen. Tot dan!







Geen opmerkingen: