vrijdag 13 januari 2023

8 x makkelijke bespaartips

 In november 2022 schreef ik een artikel met daarin 10 makkelijke bespaartips, die wij voor het grootste deel ook zelf, met succes, toepassen. Hierbij de link naar het artikel: 10 x makkelijke bespaartips
In dit artikel wil ik nog eens 8 makkelijke bespaartips noemen, die ook kunnen helpen om fijn met de financiën om te gaan. 
Binnenkort wil ik ook wat artikelen lanceren over het op een simpele manier grip krijgen op de financiën van jezelf, van je gezin of van je huishouden.

1. Enquêtes maken voor geld of cadeaubonnen:
Sinds een paar jaar maak ik in 'verloren' minuutjes enquêtes via de apps AttaPoll, Quick Though en PanelWizard. Er zijn meer apps voor vragenlijsten, maar deze apps leveren voor mij het meeste op. Bij PanelWizard krijg je 10 cent voor elke ingevulde vraag. Geregeld komt het voor dat je maar een paar minuutjes bezig bent en zo €1,20 hebt verdiend. Panel Wizard betaalt het geld elk half jaar uit. Je kan ook goede doelen steunen. 
Bij Ouick Though krijg je in de meeste gevallen 50 cent per vragenlijst. Tegenwoordig kies ik enquêtes die niet meer dan 5 minuten duren. Bij elke verdiende 10 euro kan je het omzetten in een cadeaubon. Ik kies altijd voor een Bol.com bon en koop hiervan cadeautjes voor verjaardagen. 
Bij AttaPoll zijn de vergoedingen heel wisselend: 48 cent, 2 euro 40, 1 cent etc. Je kan dan zelf kiezen waar je zin in hebt. Je kan je verdiensten laten uitbetalen op PayPall, wanneer je maar wil. 
Al met al heb ik in 2022 met deze 3 apps zo'n 150 euro verdiend. Veel cadeautjes voor familie etcetera werden hiervan betaald. 

2. Kringloop of weggeefkasten:
Tegenwoordig zie je in supermarkten en bibliotheken weggeefkasten staan met daarin speelgoed, spelletjes en boeken. Geregeld leg ik hier wat in en haal ik er ook weer wat uit, meestal voor ons zoontje: boeken en spelletjes en soms speelgoed. Even schoonmaken en het kan weer mee. Bijvoorbeeld vandaag heb ik bij de bieb een Nijntjesmemorie meegenomen en een paar weken geleden een leuk boerderijspel en een magneetbord voor letters en cijfers. 
Bij de Kringloop koop ik vooral kleding voor zoontje. De klassieke style, waarvan ik houd, kan je geregeld voor een prikkie kopen. Soms nog als nieuw. Als zoon eruit gegroeid is, geef ik het weer terug aan de Kringloop of aan de Voedselbank. Je zou bij de Kringloop ook cadeautjes kunnen kopen of huisraad, die je weer oppimpt om weer te verkopen.  

3. Toiletpapier beneden versus boven:
Sinds kort maken wij verschil in kwaliteit en soort toiletpapier voor beneden en boven. Gingen we tot voor kort altijd voor de duurdere, zachtere variant voor beide toiletten, nu gebruiken we deze variant alleen in het benedentoilet, waar ook visite wel eens komt. Een minder zachte variant, namelijk de grijzige recyclevariant gebruiken we boven. Deze laatste variant is goedkoper. Zo spaar je weer wat uit. Wij vinden dit prima. 

4. Één-pansgerechten:
Op Youtube kan je heel wat eenpansgerechten of crockpot (slowcooker) recepten vinden. Dit scheelt gas en afwas. Zelf ben ik nog wat zoekende naar fijne gerechten met gewoon aardappelen, groente en vlees. Veel recepten komen toch uit Amerika en daar eten ze vaak veel vlees, weinig aardappelen, veel pasta en bonen etc. Net even anders dan dat wij in ons gezinnetje eten.

5. Waterkoker of heet waterkraan:
In plaats van je pan met te koken groente of aardappelen vullen met heet water uit de kraan alvorens op het gas te zetten, zodat het sneller aan de kook is, kan je ook heet water uit de waterkoker gebruiken. Scheelt gas. Wij hebben zonnepanelen, dus over elektriciteit hoeven we ons niet al te veel zorgen te maken.

6. Zandloper in de douche:
Het advies is van allerwege om zo'n 5 minuten te douchen. Zelf deed ik dit altijd al, maar vind je het moeilijk en wil je toch die 5 minuten wat aanhouden, dan kan je een simpele zandloper in je douche zetten. Je kunt ook speciale douchezandlopers kopen.

7. Cadeaus het hele jaar door verzamelen:
Wanneer het in je familie of kennissen kring de gewoonte is om elkaar cadeautjes te geven met vieringen, dan kan je die natuurlijk op het moment suprême kopen, maar je kan ook het hele jaar door kijken naar cadeautjes in de actie of met leuke aanbiedingen en deze cadeautjes in een cadeaukast bewaren, zodat je altijd een keus hebt, wanneer een viering daar is. Bij de Lidl bijvoorbeeld verkopen ze geregeld van allerlei non-foodproducten met een goede kwaliteit. Snuffer hier eens bij. Bij de Hema staat vaak een afprijsbak, waarin je voor een prikkie leuke spulletjes kan vinden. Zo kan je dat bij meer winkels vinden. Hiermee kan je per cadeautje echt wel een euro of wat besparen. Zelf doe ik dit nog niet zo, maar wellicht dat ik de komende tijd dit wel eens ga proberen. 

8. Eigen bloempot of mandje meenemen voor een cadeaustuk:
De meeste winkels accepteren dit wel, dat je je eigen vaas of bloempot (die je bijvoorbeeld bij de kringloop op de kop hebt getikt), meeneemt naar de winkel en dat een te kopen plantje bijvoorbeeld door de winkelbediende in jouw pot wordt gezet en ook daarin wordt ingepakt, met de naam van de winkel op het lintje. Bij delicatessenwinkels mag je ook vaak wel je eigen mandje meenemen, dat dan gevuld kan worden met producten uit de winkel en ingepakt wordt door de winkel zelf. Scheelt een hoop kosten.


enquetes cadeautjes

kleding speelgoed boeken kringloop

toiletpapier beneden en boven

1 pans gerechten en waterkoker

zandloper douche

door jaar heen cadeaus verzamelen

eigen bloempot meenemen naar bloemwinkel voor cadeau stukje


Geen opmerkingen: