zaterdag 21 januari 2023

Grip op je gezins-financiën: Cadeautjes on a budget; 5 tips

In de artikelenserie 'Grip op je gezinsfinanciën' willen we wat tips en tricks bespreken die kunnen helpen om de financiën op orde te houden en om je uitgaven te beperken.

In dit artikel passeren 5 tips voor cadeautjes on a budget de revue.

1. Bij sommige supermarkten kan je middels zegeltjes of punten sparen voor mooie producten, van goede merken
Vaak doe ik boodschappen bij de Boni en deze winkel heeft een paar keer per jaar hele leuke spaaracties voor servies of voor glazen of voor bewaarbakken bijvoorbeeld. 
Zo heb ik zelf al eens mooie glazen gespaard en mooie schalen. Deze heb ik weer cadeau gedaan aan jarige personen, die het konden gebruiken en waarderen. 
Op deze wijze kan je je cadeaubudget verlagen, terwijl de ontvangers toch mooie, goede, nieuwe spullen krijgen, al dan niet met nog iets erbij. Zo heb ik een paar maanden geleden mijn zwager een prachtige blauwe serveerschaal (gespaard bij de Boni met wat bijbetaling) gegeven, met daarin een pak koekjes. Ingepakt en het was weer een leuk cadeau.

2. Zoals al eerder bij makkelijke bespaartips beschreven, kan je ook via het maken van enquêtes sparen voor geld of cadeaubonnen. Ik ben bij 3 Enquête-apps ingeschreven: PanelWizard, Quick Tough en Attapoll. Relatief leveren deze enquêtes veel geld op. Op dit moment heb ik bij Quick Tough voor 10 euro weer een Bol.com bon gekregen en bij Attapoll staat 10 euro gereed om naar mijn rekening overgemaakt te worden. De eerstkomende 2 verjaardagen van 2 familieleden, waaraan we altijd 10 euro per persoon geven, zijn dus qua bedrag 'gratis'. Voor de bol.com bon ga ik een Rituals verzorgingsproduct bestellen. Omdat ik lid ben van Select, hoef ik nooit verzendkosten te betalen. Voor de 10 euro van Attapoll koop ik een boekenbon voor de andere persoon. En zo spaar ik stiekemweg per jaar wel 150 euro, die ik weer voor cadeaus e.d. kan gebruiken.

3. Bij budgetwinkels zoals Action, Wibra of Op=Op kan je vaak cadeausets van verzorgingsproducten van bekende merken, zoals Nivea, kopen voor een leuk bedragje, dat meestal onder ons verjaardagsbudget van 10 euro per persoon zit.

4. In de loop van het jaar kan je tijdens het winkelen (online of fysiek) kijken naar leuke Acties van producten, die ook geschikt zijn om cadeau te geven. Bij Lidl verkopen ze regelmatig mooie producten voor de keuken of voor het spelen. Bij de Hema hebben ze bijvoorbeeld een afdeling met nieuw afgeprijsde artikelen, zoals leuke notitieboeken en spellen. Bij bakken buiten Trekpleister, Etos of Kruidvat kan je ook vaak verzorgingsproducten voor prachtige prijsjes scoren, evenals bij Gezondheidswinkels. Bij deze tip is het misschien handig om een speciale plek in je huis te reserveren als cadeautjesplek.

5. Je kan bij de Kringloop mooie items kopen, die je combineert met iets nieuws om cadeau te geven. Bijvoorbeeld: je koopt bij de Kringloop een sierlijke glazen schaal en vult deze met een nieuw gekocht, mooi verpakt pakje chocolaatjes. Folie eromheen en klaar. Of je koopt bij de Kringloop een mooie vaas of bloempot, die je bij de Bloemwinkel vult met een bos bloemen of plant en de meeste bloemwinkelverkopers willen zo'n samengesteld set inpakken met daarop een stikker van hun bedrijf. Of je koopt bij de Kringloop een mooi mandje voor een prikkie en vult deze met lekkere producten van de supermarkt of met verzorgingsproducten of bijvoorbeeld keukenspulletjes van een budgetwinkel. Folie eromheen en klaar. Of je koopt bij de Kringloop een prachtig mooi bord en legt hierop wat nieuwe zakken nootjes of een mooi pak met koekjes. Folie eromheen en klaar. Zo kan je ook makkelijk met een laag budget een waardevol cadeau geven.



Geen opmerkingen: