maandag 24 augustus 2020

Een nieuwe planning uitproberen; stressvrij plannen #1

De geboorte van onze zoon, waarover we ons elke dag weer verheugen, bracht naast heel veel mooie en goede dingen, ook wat meer stress bij mij met zich mee. Stress wat betreft mijn werk, het huishouden en mezelf. Veel tijd op een dag wordt nu besteed aan zoon (en dat is ook goed, deze kostbare tijd van zien en doen opgroeien is de moeite waard!), maar dit betekent ook dat andere dingen niet of minder uitgebreid of zelfs minder goed gebeuren kunnen. Het huis is niet meer spik en span altijd in orde, de regelmaat van schoonmaken is er toch niet meer zo als dat het vroeger was, lijstjes en afvinklijstjes worden toch vaak te lang met als gevolg dat veel niet afkomt, zodat er een on-af-gevoel achterblijft, etc.

In het afgelopen jaar heb ik gemerkt dat bovenstaande me niet altijd goed doet. In de afgelopen vakantie heb ik me weer eens verdiept in het ontstressen, dit ook in combinatie met gezond eten, voldoende slapen en letten op het gewicht en het tijd nemen voor jezelf. Veel tips haal ik van de site sochicken.nl
de moeite waard om eens op deze site te snuffelen.

Omdat ik merkte dat ik veel te veel plande op een dag en ook nog maanduitdagingen en zones op mijn lijstjes wilde hebben en weinig toekwam aan het spelen met zoon of aan het tijd nemen voor mezelf, heb ik in de vakantie besloten om een stressvrij planninkje te maken, zoals op deze foto te zien is:
De foto is een beetje vaag, maar nog wel wat leesbaar. De 
planning geldt niet voor de donderdag en vrijdag, omdat ik 
dan werk en op die dagen alleen het hoognodige doe.
Niet alleen kan ik nu minder plannen op een dag, ik houd met deze planning ook bij hoeveel water (lust ik eigenlijk niet, maar is wel goed) en groene thee (vind ik ook niet lekker, maar 3 koppen op een dag doet wonderen met je gezondheid) ik drink en heb ik ook bewust rusttijd, beweegtijd, inkeertijd (stille tijd voor bijvoorbeeld Bijbel lezen, gebed of overpeinzingen) en persoonlijke verzorgingstijd (natuurlijk besteed ik meer tijd aan de persoonlijke verzorging op een dag, maar deze tijd betreft dan bijvoorbeeld een keer nagels lekker bijvijlen, of een voetbadje nemen, of een maskertje) ingepland.

De komende 6 weken hoop ik met deze planning aan de slag te gaan. Vol is vol, wat betreft de taken die moeten. Is er toch een moet-regel vrij, dan kan ik bijvoorbeeld de Zone toevoegen. De maanduitdagingen/maandprojecten gaan wel gewoon door, buiten deze planning om. 

Dit is al wel de zoveelste manier van plannen, dus ik weet niet of dit zoden aan de dijk gaat zetten, maar de tijd zal het leren.

Geen opmerkingen: