zaterdag 29 augustus 2020

Augustus: maanduitdagingen/maandprojectjes #9

In het jaar 2020 kies ik elke maand voor een uitdaging of projectje. In mijn blog valt te lezen wat in de afgelopen maanden gebeurd is. 
Voor de maand augustus was het de bedoeling om iets te doen met recepten. Het was mijn plan om recepten precies te volgen. Dit plan heb ik uiteindelijk niet opgevolgd. Wel heb ik een aantal dingen met recepten geprobeerd, waarvan hier verslag:

1. Slowcookerrecept:
Voor mijn verjaardag kreeg ik een slowcooker. Al een lange wens en eindelijk in vervulling gegaan. In de afgelopen maanden ben ik wat gaan vogelen met de slowcooker en met recepten. Een recept wat hier met beide handen wordt ontvangen komt uit het boek: Spice wise too
Op de foto's hieronder is het recept en de maaltijd te zien wat uit de slowcooker kwam en in de toekomst ook nog geregeld zal komen:

2. Kleine pizza's van bladerdeegplakjes:
Ook een recept wat geregeld bij ons langs komt, zeker voor in het weekend. Voor dit recept bakte ik wat gesneden ui, gesneden champignon en gesneden gele paprika aan met wat wokolie, zout, zwarte peper en Provençaalse kruiden. De ontdooide plakjes bladerdeeg besmeerde ik met tomatenketchup, waarna ze werden belegd met bovengenoemde groente en wat schijfjes verse tomaat en wat geraspte kaas. De randjes werden wat omhoog gevouwen en de pizzaatjes gingen volgens voorschrift op de verpakking in de oven. Ik liet ze een aantal minuten langer zitten voor de lekkere bite. We aten dit met een zelfgemaakte tomatensoep en pompoenensoep en nog wat nasi, alles uit de vriezer. Zo een snelle, makkelijke, voedzame en gezonde maaltijd voor de zaterdag:


3. Kwarktaart uit een pakje oppimpen:
Ook dit recept komt hier vaker langs: kwarktaart uit een pakje oppimpen. Voor deze keer kocht ik een naturel kwarktaartpak van G'woon. Op zich lekker, maar met een beetje extra maak je er makkelijk een lekkere vruchtenkwarktaart van, zodat je niet een speciaal pak voor vruchtenkwarktaart hoeft te kopen, wat toch altijd weer duurder is. Op de foto zijn de ingrediënten te zien. In plaats van magere kwark, kiezen we altijd voor volle kwark; hiervan wordt de taart lekker stevig, temeer omdat we wat minder slagroom gebruiken dan op de verpakking wordt aangegeven. Om het geheel nog iets zoeter te maken, mix ik de slagroom met een zakje vanillesuiker. Door het te mengen geheel doe ik bij dit recept een aantal volle eetlepels jam. Je kunt hiervoor van allerlei soorten jam gebruiken, net wat voorhanden is. 
De taart krijgt zo een mooi kleurtje, wordt nog iets zoeter, maar krijgt zo ook meer smaak. Een mooi toefje slagroom erop en jammie jammie:



Deze maand heb ik eigenlijk niet heel veel gedaan aan de uitdaging. Meer de gewone dingen, die ik anders ook zou hebben gedaan. De tijd ontbrak hiervoor. Misschien over drie maanden als deze uitdaging weer op het rooster staat, dat ik dan volop aan de bak ga. In ieder geval staan hierboven wat recepttips.

In de maand september staat de uitdaging Financiën weer op het rooster. In mijn voornemen (blog januari) zag ik dat het de bedoeling (van mij) was om enkel bij de Jumbo boodschappen te bestellen. Ik weet niet of dat deze maand gaat gebeuren. We hebben wat verjaardagen etc. en dan vind ik het fijn om zelf dingen uit te zoeken en zelf boodschappen te doen. Wel wil ik deze maand weer letten op een maximum budget van uitgaven per week (zie vorig blog over financiën 3 maanden geleden) en me daaraan ook houden. Verder wil ik deze maand gaan kijken of er nog meer per maand (automatisch) gespaard kan worden.





Geen opmerkingen: