woensdag 10 juni 2020

Dagindeling en voedingsritme van baby 10 maanden

Nu ons kereltje 10 maanden oud is, hierbij weer eens een dagplanning en voedingsschema. Veel zal de komende 2 maanden niet veranderen; alleen de melkvoeding zal verminderd worden, zodat hij met 12 maanden gewone melk kan gaan drinken. 

Eerst maar eens de dagplanning, in het geval dat ik met hem thuis ben (5 dagen in de week):

*rond kwart voor 7 wordt hij wakker; soms gaat hij nog even bij ons een kwartiertje liggen; mijn man wast en kleedt hem aan
*hij krijgt zijn ontbijtje, meestal ook door mijn man; in deze tijd ga ik vaak de was erin doen en even zijn kamertje schonen en kleed ik mezelf aan
*twee uur na het eerste wakker worden gaat hij weer slapen; meestal slaapt hij zo'n uur en een kwartier, maar dit is wel variabel; in deze tijd ben ik bezig voor school (mijn werk) of in het huishouden
*na het wakker worden krijgt hij zijn fruithap met water en ik drink mijn koffie; daarna lezen we een boekje
*vervolgens gaat hij spelen in de box en ga ik meestal iets in huis doen wat lawaai maakt, zoals zuigen
*hierna gaan we altijd samen boven aan de slag: was ophangen, kamers schonen etc; hij zit dan in zijn wippertje, speelt wat met was:) en kijkt toe
*vervolgens gaan we even op het grote bed spelen; dit is voor hem een waar speelkleed
*de lunch gebruiken we samen; hiervoor nemen we rustig drie kwartier
*terwijl hij nog even 10 minuutjes in de box speelt, ruim ik de lunchtafel af en maak het aanrecht schoon
*3 uur na het vorige wakker worden gaat hij weer slapen; in deze tijd ben ik weer in en om het huis bezig; meestal slaapt hij nu zo'n anderhalf uur; in deze tijd maak ik ook al het avondeten kookklaar!
*na zijn wakker worden (rond kwart over 2 vaak), krijgt hij een tussendoortje en gaan we lekker naar buiten: wandelen of in de tuin bezig
*om half 4 krijgt hij weer water en nog een beetje fruit en neem ik koffie; daarna gaan we samen spelen of gaat hij spelen in de box
*om half 5 doe ik het eten klaar, wat al kookklaar staat en om 5 uur gaan we met z'n tweeën eten; na het eten gaat hij een poosje in de box spelen terwijl ik de tafel afruim, afwas, vaatwasser vul, aanrecht schoonmaak en het eten voor mijn man klaarzet
*even na zessen is het tijd om naar bed te gaan; op het gemakje; soms in de tummy tub, soms lekker helemaal gewassen worden; kleertjes voor de volgende dag klaarhangen, klein flesje, gebedje, nog even zachtjes fluisteren en daarna gaat hij slapen
*rond 9 uur verschonen we hem nog en geven hem een grote fles; hierna slaapt hij meestal tot een uur of kwart voor 7

Voedingsschema:

*ontbijt: 150 ml opvolgmelk met een halve boterham met margarine en wat beleg
*tussendoor: een stuks fruit en water
*lunch: 1 boterham met margarine en beleg en een beker opvolgmelk (150 ml)
*tussendoor: water of diksap en nog een stukje fruit of rauwe groente en/of een klein babykoekje
*diner: ca 150-200 gram groente, aardappel en een paar keer per week iets vlees met daarbij wat water en een paar eetlepels yoghurt
*slapengaan: klein flesje van 60 ml opvolgmelk
*9 uur in de avond: grote fles van 150 ml opvolgmelk
Het streven is dat hij ca 450 ml opvolgmelk krijgt en ca 350/400 ml water/thee/wat diksap. Opvolgmelk wat hij niet opdrinkt (en dat gebeurt steeds vaker, want hij vindt het niet echt meer lekker) wordt omgetoverd tot brintapap. Hopelijk gaat hij straks de gewone melk wel lekker vinden...

Op zondag zijn mijn man en ik samen thuis. Dan proberen we ook zo'n beetje deze dagindeling te handhaven, maar dan doen we veel samen en dat is reuze gezellig. 
Je merkt dat je eigen dagindeling toch afhangt van de baby. Slaapt hij, dan kan je zelf allerlei doen. Is hij wakker, dan mag hij toch veel van je aandacht hebben. 

Hoe is jullie dagindeling en voedingsschema met en van een baby rond de 10 maanden? 

Geen opmerkingen: