donderdag 24 oktober 2019

Aan jezelf toekomen? ~Moeder en kind #4

Afbeeldingsresultaat voor multitasken vrouwafbeelding van internet
De vraagteken achter de titel van deze blogpost zegt denk ik genoeg. Vanaf dat je kind geboren is, draait bijna alles op een dag (en nacht:) rondom je kind en zijn voedings-, verschonings- en slaaptijden. En daarbij komt dat, evenals bij een volwassene, bij een baby niets voorspelbaar is en het zomaar kan gebeuren dat wat de vorige dagen volgens een bepaald ritme leek te lopen, op een dag ineens weer anders kan zijn (door een regeldag, een sprongetje, oorzaken van buitenaf, etc.etc.). 
We genieten ontzettend van ons kleintje. Nu hij drie maanden is, zie je ook steeds meer ontwikkelingen. Hij anticipeert op ons als ouders en hij wordt zich steeds bewuster van zichzelf, de ander en van zijn omgeving. Een heerlijkheid om te zien en om te stimuleren. Naast het genieten van en spelen met onze kleine op een dag, ben ik al blij wanneer de nodige huishoudelijke klussen geklaard zijn (was, vaatwasser, bijhouden stoffen, zuigen, dweilen, verschonen bedden, strijken, boodschappen, voortuin netjes houden). Dagelijks probeer ik tussen neus en lippen door ook nog wel wat grotere klussen te klaren, zoals ramen lappen, auto wassen, achtertuin bijhouden, opruimen op een wat meer uitgebreide manier bijvoorbeeld, maar dit lukt niet altijd.

Nu we over een maand weer aan het werk hopen te gaan en dus de voorbereidingen, nakijkwerk en extra taken voor het onderwijs, waarin ik werk, weer op ons pad gaan komen en ook delen van de dagen in beslag zullen nemen (maar wat heb ik er weer zin in!), vind ik het belangrijk om tijd voor mezelf/voor anderen/voor een wat bredere kijk op de wereld in te gaan plannen. Ja, inplannen, anders werkt het niet, bij mij althans. Meestal houd ik me goed aan mijn eigen planningen....

De volgende dingen wil ik vanaf vandaag gaan doen:

1. De enquêtes van Panelwizard en Qassa doen. 
Ik ben al jaren lid van allerlei onderzoeksbureaus en daarmee verdiende ik op jaarbasis een kleine honderd euro, gewoon voor de leuk. Nu heb ik daarvoor geen tijd meer. Bij Panelwizard en Qassa krijg je het meest voor het invullen van een enquête. Deze wil ik dus wel gaan bijhouden, zodra er weer opdrachten in mijn mailbox komen die mij lijken. Van de andere bureaus blijf ik lid, want je weet maar nooit of er ooit nog een keer een schip met tijd komt aanvaren. 

2. 10 dingen+1 klus.
Het geeft me niet zo'n goed gevoel wanneer ik op een dag alleen maar de echt nodige dingen in het huis heb gedaan. Ook al weet ik dat dit naast het verzorgen van een baby al mooi zat is, het geeft me niet genoeg huishoudelijke voldoening. 
Vanaf vandaag wil ik elke dag 10 dingen opruimen/wegleggen/weggooien/wegdoen, maakt niet uit wat (wel nodige dingen natuurlijk). Bijvoorbeeld op maandag na het weekend zijn er best veel dingen in ons huis op te ruimen. Dan ben je zo aan de 10. Op andere dagen kan je hiermee wat meer bijv. de kastjes aanpakken of het plastic eens een keer wegbrengen etc. 
Verder wil ik proberen elke dag 1 extra klus te doen, die niet direct urgent is, maar wel een keer nodig, zoals ramen lappen, vaatwasser schonen, meubels poetsen, kussens wassen, dat soort dingen. 

3. Kaartjes sturen.
Met de geboorte van onze kleine hebben we zoveel meeleven in de vorm van een kaartje gehad, ook van mensen die we nauwelijks kennen. Mijn man en ik verwonderden ons er elke keer weer over hoe attent we dit vonden. 
We hebben een prachtige doos met daarin allerlei kaarten voor allerlei gelegenheden. Hierover heb ik al eens de post:https://alledagmetar.blogspot.com/2015/03/wenskaarten-ordenen.html geschreven. Regelmatig koop ik nieuwe kaarten bij, maar ik maak ze ook weleens zelf. 
Het is mijn plan om vaker een kaartje te sturen naar mensen, bijvoorbeeld bij een geboorte of ziekte in onze kerkelijke gemeente of naar iemand die het moeilijk heeft of naar een bekende die ziek is. Het streven is om elke week een kaartje te sturen. Deze week is dat al geschied:)

4. Cadeautjes inpakken.
Ook dit idee komt eigenlijk door de kraambezoeken die we kregen. Veel cadeautjes die voor onze kleine werden meegenomen, waren zo leuk en verzorgd ingepakt, zodat het een feestje was om het te mogen aannemen en te mogen uitpakken. Een lint, een kaartje eraan, een leuk attribuutje erop, romantisch of juist stoer, een folietje met daarin wat confetti...
Aan materialen om een cadeautje leuk in te pakken, ontbreekt het niet in ons huis: veel soorten cadeaupapier, allerlei lintjes (knip ik ook weleens uit truien (bij de schouders zitten vaak lintjes waarmee je de trui of een rok aan een hanger kan fixeren), frutsels, papiertjes etc. De tijd en kunst ontbreekt wel regelmatig. Op internet (pinterest) kan je een massa aan leuke ideeën zien. Op mijn pinterestpagina heb ik veel leuke ideetjes opgeslagen ter inspiratie. Onderstaande foto is een cadeau wat ik (naar mijn idee) leuk heb ingepakt met iets meer zorg dan alleen het papiertje eromheen en een strikje rondom gebonden. Het is een cadeautje voor een bruiloft. De kleuren corresponderen met de trouwkaart (roze en groen). De wenskaart is op de voorkant geplakt. Een lint en twee goudkleurige ringen (gordijnringen) maken het extra leuk:
5. Lezen.
Las ik in het jaar 2018 nog 66 boeken, dit jaar kom ik amper aan de 30. Concentratiegebrek en tijdsgebrek zijn de oorzaak. Toch ontspant lezen me goed. Moet ik dus meer gaan doen. Mijn plan is om 's avonds, wanneer onze kleine op bed ligt en de klusjes in het huis gedaan zijn, de computer/smartphone wat meer aan de kant te leggen en vaker een boek te pakken. Een boek in de week moet lukken. Dus vanaf vandaag tot aan het eind van het jaar b.l.e.w. nog zo'n 8 boeken lezen?

6. De zaterdag.
Op zaterdag wil ik graag wat meer tijd gaan besteden aan mijn uiterlijke verzorging. Niet dat ik er als een sloerie bijloop, maar jezelf verzorgen en netjes maken gaat nu toch altijd gauw gauw. Snel even douchen, tussendoor haren wassen, snel dit en snel dat. Op zaterdag is mijn man wat eerder thuis van zijn werk en kan zich dus ontfermen over onze kleine. 
Op zaterdag wil ik dan extra tijd nemen om mijn haar te knippen (zie blogpost: je-eigen-schouder-lange-bob-knippen; maart 2017), nagels knippen, scrubben, lekker uitgebreid douchen, dat soort dingen dus.

Zes dingen. Dat moet lukken toch? We gaan het de komende tijd zien. B.l.e.w. dan hè?

Geen opmerkingen: