zaterdag 2 september 2017

Van Kringloopkast (€7,50) tot Servieskast DIY

Zoals in eerdere blogpost wel eens geschreven, verzamel ik rood Engels servies (hieronder twee van mijn blogfoto's):

Inmiddels heb ik al heel wat verzameld, mede dankzij collega's, (schoon-)moeder en anderen. Ook zelf kijk ik nog regelmatig bij een kringloop naar uitbreiding van dit servies. Veel stukken van mijn verzameling zijn anders, maar toch past alles op de een of andere manier goed bij elkaar.
Tot op heden bewaarde ik mijn verzameling op zolder, in een kast. Nu er telkens wat stukken bijkomen, werd de kastplank toch wel heel vol. Ook vond ik het eigenlijk jammer om dit mooie (tweedehandse) servies, waarvan sommige stukken echt oud zijn, zomaar achter een gesloten deur te verbergen, totdat Kerst weer zou aanbreken. Aan de slag hiermee dus.
Ik ging naar een kringloop bij ons in de woonplaats en gelijk zag ik wat in mijn hoofd gekomen was: een open kast met legplanken. De kast was in beukenkleur en kostte maar €7,50. Een grote stevige kast, dus een koopje. Een jongeman bracht de kast met een karretje naar de auto en thuis sleepten mijn man en ik de kast naar zolder:
De beukenkleur was niet de kleur die ik in gedachten had. Dus ik ontvette de kast (gewoon met azijn), schuurde de kast wat op en bracht in verschillende etappes een aantal lagen witte grondverf op. 
Ziehier het resultaat:




Nu heb ik wel gemerkt dat verven niet heel makkelijk is. Het echt netjes en gelijkmatig verven en rollen is niet zo aan mij besteed. Vandaar de vele lagen, zodat het resultaat nog redelijk zou zijn. Wellicht dat ik aankomende winter nog een mooie aflaklaag erover doe, maar voor nu vind ik het wel even goed. 

Hierna kon de inrichting beginnen en dit moest er allemaal in:
Maar het lukte en met een kantrandje langs de planken is de kast voor nu naar wens:




Geen opmerkingen: