zaterdag 23 september 2017

Heel Holland Bakt, dus ik ook #3 ~Zwanensoezen~

Via Uitzending gemist kijk ik de afleveringen van Heel Holland Bakt. Het seizoen is weer begonnen. Zo heerlijk om daarnaar te kijken: hoe de kandidaten bezig zijn, hoe de kandidaten problemen oplossen, welke prachtige of minder prachtige resultaten uit de ovens en keukens in de tent komen rollen. Net als deze serie, vind ik ook Masterchef zo heerlijk om te kijken. 

Nu ben ik geen meesterbakker. Absoluut niet. Eigenlijk kan ik helemaal niet goed bakken en koken, braden en grillen. Maar ik vind het wel leuk om te doen. Het probleem bij mij is: ongeduld. Wanneer iets mislukt, zal ik niet snel net zo lang doorgaan totdat het wel lukt...

Het leek me leuk om tijdens dit seizoen van 8 afleveringen, ook zelf 8 afleveringen af te leveren op mijn blog van 'Heel Holland Bakt, dus ik ook'.

Hier dus aflevering 3: Zwanensoezen:


Op de site van Heel Holland Bakt staat een prachtig duidelijk filmpje, hoe je deze zwaantjes kunt bakken en bereiden. Dit filmpje heb ik zo ongeveer gevolgd. Ik nam van alles 1/4 deel. 

1. Je lost 25 boter op in 50 gram water op het vuur. Daarna roer je 25 gram bloem en wat zout hierdoor. Dit noem je een kookdeegje. Dit deegje moet ongeveer 1 minuut al garend geroerd worden:


2. Je haalt het pannetje van het vuur en roert er het ei doorheen. Goed roeren, zodat je een mooi egaal beslagje krijgt:
3. Met een spuitzak en kartelmondje spuit je op een bakplaat (bekleed met bakpapier) van 3/4 beslagdeel ovalen. 
4. Deze ovalen doe je voor 20 minuten in een oven van 220 graden (boven- en onderwarmte, voorverwarmd).
5. Ondertussen spuit je met een gewoon spuitmondje van het overgebleven beslag, sierlijke 2-tjes, met een lange staart. Het is raadzaam er heel wat te spuiten, zodat straks de mooiste 2-tjes uitgekozen kunnen worden:
6. Wanneer de ovalen klaar zijn, laat je ze afkoelen op een rooster. Ondertussen kunnen de 2-tjes voor een kleine 10 minuten op dezelfde warmte bakken:


7. Wanneer deze halsjes klaar zijn en afgekoeld zijn, kunnen de zwaantjes gefabriceerd worden:
a. Knip het bovenste kapje van het ovaaltje af en knip deze in de lengte in tweeën (2 vleugeltjes):
b. Vul de soes met slagroom (ik deed dat nu gewoon met spuitslagroom) en prik de lange staart van een halsje in de slagroom
c. Steek de vleugeltjes in de slagroom
d. Zet de zwaantjes op een spiegelglas, net zoals ze dat in vroegere tijden in weelderige paleizen deden:
e. Smikkelen maar.

Geen opmerkingen: