vrijdag 3 mei 2024

Mei: seizoenskledingwissel en huis opruimen #1

 
In deze eerste week van mei had ik meivakantie. Ik kon dus lekker elke dag wat doen aan de kledingwissel en aan het opruimen in het algemeen.
De kledingwissel doe ik nu sinds een aantal jaren niet meer in 1 dag, maar verspreid ik over verschillende dagen. Meestal begin ik in april al met wat wisselingen. Dit werkt echt perfect. In deze eerste week van mei heb ik de kledingwissel afgerond.

Deze week deed ik het volgende:
1. kledingkasten schoonmaken aan de binnenkant (de buitenkant pak ik elke week al mee met de wekelijkse schoonmaak)
2. kledingwissel: de echte winterkleding, zoals coltruien, dikke truien, ribstofkleding, gewatteerde jassen etc.) ging naar zolder en de echte zomerkleding (dunne stofjes, korte mouwen etc.) kwam naar beneden. Sinds een paar jaar laat ik de tussenkleding, die in alle seizoenen te dragen is, gewoon in de kasten hangen. Dit scheelt een heel gesleep.
3. twijfelkleding passen en houden of wegdoen
4. bepalen of er genoeg kleding is voor zoon en voor mezelf
5. ook de kledingwissel voor mijn man gedaan, voor zijn werk, voor thuis en voor netjes, maar hij beslist zelf over wat hij houden wil en wat hij er nog bij wil, dus daar schrijf ik verder niet over op mijn blog.

Voor zoon had ik minimaal in gedachten:
*paar setjes thuiskleding (=speelkleding)
*5 setjes korte broek, korte mouw; voor school
*5 setjes lange broek, lange mouw; voor school
*3 setjes extra nette kleding voor kerk of feest
*speeljas en nette jas
*2 paar laarzen, 2 paar nette schoenen
*genoeg sokken en ondergoed
*zwemkleding, badslippers

Voor mezelf had ik minimaal in gedachten:
*3 setjes thuiskleding
*8 onderstukken met bijpassende 2 bovenstukken voor werk (ik werk op woensdag en donderdag, dan draag ik hetzelfde onderstuk met elke dag een schoon bovenstuk, dit scheelt een hoop denkwerk)
*3 setjes voor kerk of feest
*bijpassende schoenen voor werk of voor netjes
*3 jassen 

Maar man, man, man. Het einde van het wisselliedje was een grote hoeveelheid kleding voor mezelf en voor zoon. Ik raakte hier echt een beetje onrustig over (in de zin van: wat veel spullen). Wat een stapels voor zoon en wat een volle kasten voor mij. 
Zoon van 4 jaar is in het afgelopen jaar vooral in de lengte wat gegroeid. Veel kleding van vorig jaar past hij nog prima. De meeste broeken hebben een elastieken verstelband binnenin, die je voor het nieuwe seizoen weer wijder kan zetten. 

Deze eerste week, toen alles in de schone kasten lag, was het resultaat voor zoon:

*4 setjes nette kleding voor feest en kerk
*8 lange broeken voor school en 10 korte broeken voor school
*7 shirts met lange mouwen en 6 poloshirts met korte mouwen voor school
*10 korte broeken voor thuis en 4 shirts met korte mouwen voor thuis en 2 shirts met lange mouwen voor thuis
*8 ondershirts met korte mouw
*2 paar laarzen en 2 paar nette schoenen
*een hele stapel sokken en ondergoed
*een thuisjasje en een nette jas

Het resultaat voor mij was:
*3 setjes voor feest en kerk
*2 nette jurken voor feest en kerk
*2 jurken voor werk
*10 onderstukken voor werk en 20 bovenstukken voor werk
*9 onderstukken en 18  bovenstukken voor thuis
*wat losse vestjes voor koele dagen
*5 paar schoenen voor werk en 3 paar schoenen voor kerk of feest
*zwarte kleding voor begrafenissen

Ik moet over bovenstaande nog even nadenken. Willen we dit allemaal in onze kasten hebben en houden? In de blogpost van de volgende keer hoop ik hierop terug te komen. 
Verder wil ik in de volgende weken van mei alle verzamelde spullen die wegkunnen uit ons huis gaan selecteren in het volgende:
*zak met kleding kind (voor kledingcontainer)
*zak met kleding volwassene (voor kledingcontainer)
*zak met dekbedden en bankhoes (voor kledingcontainer)
*zakken met speelgoed en spellen (voor kringloop)
*zak met overige spullen (voor kringloop)
*zak met spullen en kleding die weggegooid kunnen worden.

Ook wil ik nog voor zoon en mei wat setjes fotograferen, zodat je dit keuzestress voorkomt.
Tot slot wil ik verschillende winterkledingstukken wassen, zodat het allemaal schoon de kast in gaat voor de volgende kledingwissel.

Genoeg te doen dus. In de komende 3 posten hoop ik jullie als lezers op de hoogte te houden.




Geen opmerkingen: