zaterdag 10 maart 2018

Zelf wasmiddel maken van Dove-zeep

Onlangs struinde ik het internet weer eens af op zoek naar leuke ideeën, op allerlei terreinen. Dit keer op het terrein van het zelf maken van wasmiddel en vaatwasmiddel. Ik wilde graag eens zelf wasmiddel proberen te maken, gewoon omdat ik dat leuk vind. Zelf vaatwasmiddel maken lijkt me goed, omdat in de gewone vaatwasblokjes volgens mij veel troep zit. Maar dit laatste voor een volgende post.

Op internet zijn talrijke recepten voor het zelf maken van wasmiddel te vinden. Eigenlijk komen al die recepten toch wel op hetzelfde neer, namelijk dit recept (omgerekend naar een liter):

50 gram geraspte zeep (van een blok)
50 gram soda (voor gekleurde was moet de soda weggelaten worden)
1 liter water
pan, lege fles, houten lepel, trechter

Ik kocht bij de Action een pakje met twee Dove-zeepjes à 100 gram. Hiermee zou ik dus 4 keer zo'n batch kunnen maken. Een Dove-zeepje halveerde ik en sneed en hakte het met een scherp mes in zeer kleine fliedertjes en fladdertjes (volgens een blogger zou snijden fijner zijn dan raspen). 

Het water bracht ik aan de kook. Daarna voegde ik de fladdertjes zeep toe en liet dit al roerend (geheel!) oplossen. Vervolgens kon de soda erbij en werd dit ook al roerend opgelost. 
De substantie mocht een dag afkoelen en lobberig worden (laat het in ieder geval 12 uur afkoelen). Daarna roerde ik het weer tot een smeuïge massa en goot het middels een trechter in een lege schone fles. 
Zelfgemaakte wasmiddel in fles met rode dop. Mooi wit hè?
Per wasbeurt gebruik ik 2 volle doppen en daarbij een paar scheppen baking soda in de trommel. Als wasverzachter zou nog een scheut azijn in het daarvoor bestemde bakje gebruikt kunnen worden. Ik gebruik het voor de witte was, maar ik wissel het ook wel eens af met gewone wasmiddel. 
Het wasgoed wordt echt goed schoon en heeft een subtiele frisse geur. Een blijvertje dus!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Doe je het zelf gemaakte wasmiddel op de was of in het wasbakje

Ar zei

Ik doe het gewoon in het wasbakje, maar je kan het natuurlijk ook in een wasbol op de was leggen.