zaterdag 23 december 2017

Tijdsbesparing in het huishouden #2 Koken en soppen

In dit tweede artikeltje beschrijf ik mijn tijdsbesparende tips voor het huishouden, die ik gaandeweg ben gaan omarmen.

In #2 zijn koken en soppen (en een combinatie hiervan) aan de beurt.

1. Koelkast schonen.
Elke week maak ik de koelkast schoon. Elke week ook op een vaste tijd, namelijk ná het boodschappen doen en vòòr het inruimen en opruimen van de boodschappen. Voordat alle de te koelen nieuwe producten in de koelkast hun plaatsje vinden, gaat eerst de sopdoek door de koelcel. Dit bespaart je energie, maar ook tijd, want je hoeft niet zomaar midden in de week een volle koelkast leeg te halen om 'm te soppen, maar nu kan je een welhaast lege koelkast lekker boenen en daarna de nieuwe boodschappen er geordend in neervleien.

2. Koken en soppen tegelijk.
Wanneer ik eten kook, wil ik er graag een beetje bij in de buurt blijven, want aangebrand eten of verkookt eten wil ik mijn man liever niet in de maag splitsen (en mezelf natuurlijk ook niet). Een keer per week krijgt, terwijl ik in de buurt van de pannen en potten op het vuur blijf, onze keuken een sopbeurtje. Tijdens het soppen kan je steels een blik op je gerechten werpen en je benut een eventuele wachttijd optimaal. 

3. Snelle, goede maaltijden.
Er staan een aantal maaltijden op het menu die goed te bereiden zijn, wanneer tijdsbesparing een must is. Chili con carne, nasi (wel zelf geheel bereid) en soep met broodjes zijn die maaltijden. Binnen 15 minuten hebben we ze van niks tot alles bereid. Ideaal. Zo heb je een zelfbereide, gezonde doch snelle maaltijd en hoef je niet te grijpen naar allerlei ongezonde snelle happen.


Geen opmerkingen: