woensdag 16 november 2016

5 bespaartips vanuit de keuken

Waarom meer geld uitgeven dan nodig is? Minder geld uitgeven kan al heel klein beginnen, namelijk met besparen in je eigen huis. 
In dit artikeltje 5 bespaartips vanuit de keuken. 

1. Afvalscheiding.
Sinds een aantal maanden scheiden we ons afval nog preciezer en nauwkeuriger en beter. Hierover zijn verschillende artikelen op mijn blog te vinden. Scheidden we voorheen groen en restafval, nu scheiden we ook plastic, glas, sappakken en papier. En geloof me, we kunnen minimaal 4 weken langer doen met de grijze container. Dit bespaart ons op jaarbasis zo'n €15,00. Niet een wereldbedrag, maar toch hè?

2. Voedsel kopen in de aanbieding en met een boodschappenlijst.
Voordat ik onze wekelijkse boodschappen doe, maak ik ALTIJD een boodschappenlijst en ik houd me ook zo goed mogelijk aan dit lijstje. Zo koop je geen overbodige of te weinig zaken. Een eetplan maak ik nooit vooraf. Ik kijk in de supermarkt welke groenten ik koop (en kijk hierbij ook enigszins naar de prijs, maar vooral ook naar de afwisseling in kleur (elke kleur heeft z'n eigen goede eigenschappen)). Aan de hand van de gekochte groenten, maak ik het eetplan voor een week. Hierbij gebruiken we eerst die groenten, die zachter zijn (zoals witlof, spinazie, prei). De hardere groenten kan je wat langer goed houden (zoals kolen, wortelen).

3. Koken op een laag pitje.
We koken op gas. Heerlijk reguleerbaar. Zodra de aardappeltjes of groenten koken, gaat het gas op het laagste pitje. Tevens kan dan de afzuigkap ook op het laagste pitje. Nog een tip is om het te koken voedsel met heet water uit de kraan op het gas te zetten. Zo is het eerder aan de kook.

4. Groenten stomen.
Zachtere groenten zijn heel goed te stomen boven je pannetje met aardappeltjes. Zo heb je één gaspitje nodig, voor twee onderdelen van je maaltijd. Goed te stomen is bijvoorbeeld prei en witlof. Ook hardere groenten, zoals worteljes zijn goed te stomen. Een bijkomend voordeel van stomen is dat de groente veel minder slinkt. 

5. Ledlampjes boven je aanrechtblad.
Onder onze keukenkastjes hangen, onzichtbaar weggewerkt, strippen met daarin ledlampjes. Ze geven je ideaal zicht op je bezigheden bij het aanrecht en ze verbruiken weinig. 

Geen opmerkingen: